Sjukgymnastik/Rörelselära inriktning mot Mekanisk Diagnos och Terapi (MDT), hp

Sjukgymnastik/Rörelselära inriktning mot Mekanisk Diagnos och Terapi (MDT), credits

OFK141

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Birgitta Öberg

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Skargren
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2006 200606-200624 Svenska Linköping

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Förkunskapskrav

1. Sjukgymnastexamen, 120p-utbildning. 2 Äldre sjukgymnastutbildning och dokumenterad fortbildning relevant för ämnet sjukgymnastik, samt 2 års yrkeserfarenhet motsvarande minst 75% tjänstgöring.

Rekommenderade förkunskaper

1. Sjukgymnastexamen, 120p-utbildning. 2 Äldre sjukgymnastutbildning och dokumenterad fortbildning relevant för ämnet sjukgymnastik, samt 2 års yrkeserfarenhet motsvarande minst 75% tjänstgöring.

Lärandemål

Fördjupade kunskaper i funktionsanalys och behandling enligt Mekanisk Diagnos och Terapi.
Kunskaper om den teoribildning som ligger till grund för ämnesområdet

Kursinnehåll

*Definition av funktionsdiagnostiska begrepp posturalt, dysfunktions och diskogent syndrom inom Mekanisk Diagnos och Terapi
*Tillämpning på lumbal,- cervical och thoracalcolumna.
*Teorier om motorisk kontroll/utveckling, muskelfunktion, smärta samt teori inom beteende-
vetenskap och utvärderingsmetoder.

Undervisnings- och arbetsformer

Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används  vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.

Examination

Studerande som  ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Betygsskala

,

Kurslitteratur

Lista över resurslitteratur upprättas och finns hos kursansvarig. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Institution

SG

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.