Varumärke och värdeskapande, 6 hp
Brands and Value Creation, 6 credits
TEAE15
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christina GrundströmStudierektor eller motsvarande
Daniel EllströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 30 hRekommenderad självstudietid: 130 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 3 (HT 2025) | 1 | 1 | Engelska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FSärskild information
Får ej ingå i examen tillsammans med TNGD22.
Kursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Rekommenderade förkunskaper
Marknadskommunikation och analys
Lärandemål
Kursens syfte är att ge kunskaper om betydelse, innehåll och utformning av samt strategi för varumärken så att värde skapas för såväl målgrupp som varumärkesägare.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna följande:
- Lista och definiera olika teorier, modeller och begrepp inom varumärkesområdet samt relatera dessa till en varumärkesägares strategi och värdeskapande
- Förklara hur ett varumärke byggs upp, vårdas, utvecklas och eventuellt avvecklas
- Kritiskt bearbeta ett nytt och ett existerande varumärke genom att tillämpa ovan nämnda kunskaper
- Beskriva och förklara hur dragna slutsatser och givna rekommendationer omsätts till såväl brief som pitch
- Ge exempel på etiska överväganden inom varumärkesledning och tillämpa grundläggande etiska förhållningssätt i ovan nämnda färdigheter och förmågor.
Kursinnehåll
- Varumärkesteori, inkl. tillhörande integrerad marknadskommunikation
- Ledning av varumärken
- Metoder för analys av varumärke
- Från brief till pitch utifrån en färdig varumärkesanalys
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är organiserad i föreläsningar och seminarier.
Förberedelse för föreläsningar och seminarier rekommenderas.
Examination
DIT1 | Digital salstentamen | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Marknadsmedvetenhet i internationell kommunikation, projektkurser i programmet.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Böcker
- Keller, Kevin Lane och Swaminathan, Vanitha, (2020) Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity 5th edition Harlow: Pearson Education Limited
Övrigt
Aktuell kurslitteratur återfinns under Övriga dokument
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DIT1 | Digital salstentamen | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
Övrigt
Aktuell kurslitteratur återfinns under Övriga dokument
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
DIT1
|
I: Sätta in varumärkesledning i ett sammanhang, U: Varumärkesteori, ledning av varumärken, kritiskt bearbeta olika typer av varumärke, från brief till pitch baserad på en färdig varumärkesanalys. A: Förväntas kunna tillämpa centrala begrepp från Marknadskommunikation och analys |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
Utgår |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
DIT1
|
I: metoder för analys av varumärke |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
X
|
X
|
DIT1
|
I: Kopplar till aktuell forskning, egen som andras, som komplement till kurslitteraturen. U: Grundläggande färdigheter i analys av ett varumärke. (Del av litteratur från senaste fem åren ska finnas med inom kärnområde), A: Bygger på vetenskaplig kunskap från Marknadskommunikation och analys |
|
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
DIT1
|
I: Kopplar förmåga att analysera till vad som kommer att krävas i exjobbet. U: Analys av varumärke med fokus på datainsamling, analys och slutsatser. A: problemlösningstekniker från Marknadskommunikation och analys, mätmetoder från Användarupplevelse och interaktionsdesign |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
|
DIT1
|
I: Internationell omvärldspåverkan, U: Omvärldspåverkan på ett varumärke (tillämpa 1.1 och 1.5), prioritering |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
DIT1
|
I: Komplex problemlösning U: Initiativförmåga, anpassningsförmåga, kreativt (vetenskapligt) tänkande , kritiskt tänkande och integration av kunskaper |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
|
DIT1
|
I: Etik i samband med hållbarhet. U: etiska överväganden inom varumärkesledning och tillämpa grundläggande etiska förhållningssätt i ovan nämnda kunskaper och färdigheter, |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
DIT1
|
I: Kopplar mot krav för examensarbete och programmålen. U: muntliga och skriftliga vetenskapliga och populärvetenskapliga presentationer, brief->pitch. A: Marknadskommunikation och analys |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
X
|
|
DIT1
|
U: Alla fö och examination på engelska |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
DIT1
|
I: historik och nuvarande frågor rörande hållbarhet kopplat till varumärken U: grundläggande hållbarhetsaspekter kopplade till varumärken |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
X
|
|
DIT1
|
I: Globala perpsektiv. U: Varumärkesledningens roll i ett företags strategi, ny teknik för att kommunicera varumärken |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
DIT1
|
U: Förståelse för och anpassning till målgrupp |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
DIT1
|
U: använda redan utförd varumärkesanalys som grund för pitch |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
Hela 5 utgår (eftersom avancerad nivå) |
||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.