Socialpedagogik, D-nivå, hp

Socialpedagogik, D-nivå, credits

VME133

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Ingrid Söderlind

Studierektor eller motsvarande

Gunnel Östlund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2005 200536-200623 Svenska Norrköping
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2005 200536-200602 Svenska Norrköping

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Förkunskapskrav

Godkänd kurs Socialpedagogik 41-60 poäng (motsvarande). Studenter i pågående utbildning i Socialpedagogik 41-60 poäng kan anmäla sig.

Rekommenderade förkunskaper

Godkänd kurs Socialpedagogik 41-60 poäng (motsvarande). Studenter i pågående utbildning i Socialpedagogik 41-60 poäng kan anmäla sig.

Lärandemål

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att självständigt analysera, kritiskt granska och värdera teorier och metoder inom socialpedagogik. Kursen syftar vidare till att utveckla studentens färdigheter i att formulera problem med anknytning till teorier inom ämnesområdet socialpedagogik samt genomgöra en vetenskaplig undersökning inom området.

Undervisnings- och arbetsformer

Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används  vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.

Examination

Studerande som  ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Betygsskala

,

Kurslitteratur

Lista över resurslitteratur upprättas och finns hos kursansvarig. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.