Socialpedagogik, D-nivå, hp
Socialpedagogik, D-nivå, credits
VME133
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ingrid SöderlindStudierektor eller motsvarande
Gunnel ÖstlundKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2005 | 200536-200623 | Svenska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2005 | 200536-200602 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
Godkänd kurs Socialpedagogik 41-60 poäng (motsvarande). Studenter i pågående utbildning i Socialpedagogik 41-60 poäng kan anmäla sig.Rekommenderade förkunskaper
Godkänd kurs Socialpedagogik 41-60 poäng (motsvarande). Studenter i pågående utbildning i Socialpedagogik 41-60 poäng kan anmäla sig.Lärandemål
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att självständigt analysera, kritiskt granska och värdera teorier och metoder inom socialpedagogik. Kursen syftar vidare till att utveckla studentens färdigheter i att formulera problem med anknytning till teorier inom ämnesområdet socialpedagogik samt genomgöra en vetenskaplig undersökning inom området.
Undervisnings- och arbetsformer
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.
Examination
Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Lista över resurslitteratur upprättas och finns hos kursansvarig. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.