Masterprogram i cybersäkerhet, 120 hp
Master's Programme in Cybersecurity, 120 credits
6MCYS
Undervisningsspråk
EngelskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Teknologie masterexamen med huvudområde Datavetenskap
Studietakt
HelfartSyfte
Syftet med programmet är att erbjuda en utbildning med specialistkompetens i cybersäkerhet med den bredd och det djup som motsvarar internationellt överenskomna kunskapsmål i ämnet.
Efter genomgången utbildning skall den utexaminerade studenten från masterprogrammet i cybersäkerhet vara väl rustad för att möta samhällets säkerhetsutmaningar där utvecklingstakten av nya system och tjänster är mycket hög och har en ständigt förändrad hotbild. Den examinerade blir en säkerhetsexpert som har en djup teknisk förståelse, och samtidigt kan se helhetsperspektivet på säkerhetsproblematiken som inbegriper organisationer, människor, och samhälle. Specialistkompetensen gör att den examinerade kan arbeta med att upprätthålla och skydda existerande tjänster samt utveckla nya säkra lösningar. Den examinerade ska kunna arbeta på alla nivåer med cybersäkerhet, från tekniska säkerhetslösningar upp till cybersäkerhet på ledningsnivå.
Programmet ges på engelska och riktar sig till studenter med minst kandidatexamen som vill specialisera sig inom cybersäkerhet. Den examinerade är lämplig för anställning hos företag som erbjuder och utvecklar säkerhetslösningar, i organisationer med höga krav på cybersäkerhet, i mjukvarubranschen, samt vid akademiska institutioner och större forsknings- och utvecklingsinstitut.
Mål
Ämneskunskaper
Den utexaminerade studenten från masterprogrammet i cybersäkerhet ska:
- ha en bred grund inom datavetenskap, inklusive programmering och nätverk
- kunna använda ingenjörsmässiga metoder för att kartlägga och analysera förändringsprocesser och leda utvecklingsprocesser
- ha specialiserad kunskap om cybersäkerhet vilket inkluderar informationssäkerhet, mjukvarusäkerhet, komponentsäkerhet, nätverkssäkerhet, systemsäkerhet, mänskliga aspekter på säkerhet, organisatorisk säkerhet och samhällsaspekter på säkerhet.
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Den utexaminerade studenten från masterprogrammet i cybersäkerhet ska:
- med sin ämneskunskap kunna bidra till ledning av forskning, ingenjörsarbete och förändringsarbete
- självständigt kunna införskaffa kompetens inom nya teknik- och användningsområden
- kunna delta i multidisciplinära utvecklings- och förändringsteam; som teamledare, generalist eller i en specialistroll
Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Den utexaminerade studenten från masterprogrammet i cybersäkerhet ska:
- kunna arbeta aktivt i grupp genom att dela uppgifter och ansvar
- kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera vetenskapliga, tekniska och interdisciplinära projekt
- kunna kommunicera och förmedla analyser och resultat både muntligt och skriftligt
Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till ekonomiska och samhälleliga behov och krav
Den utexaminerade studenten från masterprogrammet i cybersäkerhet ska:
- ha kunskap om lämpliga utvecklingsprocesser för olika slags forsknings- eller utvecklingsprojekt.
- kunna delta och aktivt bidra till alla faser av forsknings- eller utvecklingsprojekt, inklusive identifiering av behov, strukturering, planering, genomförande och presentation av projekt med beaktande av teknikens betydelse i samhället, inklusive ekonomisk, social och hållbar utveckling.
Innehåll
Programplanen innehåller grundläggande kurser i programmering, datornät, och professionalism som tillsammans med förkunskapskraven möjliggör fördjupning i cybersäkerhetsområdet. Detta sker genom ett antal obligatoriska kurser på avancerad nivå med fokus på cybersäkerhet. Innehållet i kurserna inkluderar informationssäkerhet, mjukvarusäkerhet, komponentsäkerhet, nätverkssäkerhet, systemsäkerhet, mänskliga aspekter på säkerhet, organisatorisk säkerhet och samhällsaspekter på säkerhet. Programmet avslutas med ett examensarbete på en termin som kan utföras i industrin eller vid universitetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen är campusförlagd.
Förkunskapskrav
- En kandidatexamen i något av följande eller motsvarande huvudområden:
-datavetenskap
-informationsteknologi
-mjukvaruteknik
-datateknik
Eller
En kandidatexamen med en fördjupning i datavetenskap eller liknande ämne med minst 60 hp i ämnen som relaterar till datavetenskap motsvarande:
-programmering
-datastrukturer
-databaser
-mjukvaruteknik
-datorteknik
-datornätverk - Minst 22 hp i matematik/tillämpad matematik och/eller tillämpning av matematik relevant för programmet inkluderande diskret matematik, linjär algebra och analys.
- Engelska 6 eller Engelska nivå 2
Undantag för svenska
Självständigt arbete (examensarbete)
Examensarbetet ska baseras på högkvalitativt vetenskapligt innehåll och genomföras i nära kontakt med de forskningsgrupper som är involverade i programmet och i lämpliga fall med företag och organisationer som arbetar med cybersäkerhet. Huvudområdet för examensarbetet ska vara Datavetenskap.
Examenskrav
- kandidatexamen specificerad i tillträdeskraven till programmet
- kurskrav på totalt 120 högskolepoäng från programplanen, eller efter särskilt beslut från programnämnden, inklusive examensarbete.
- godkänt på alla obligatoriska kurser
- 90 hp kurser på avancerad nivå A varav:
- minst 30 hp kurser inom huvudområdet Datavetenskap
- 30 hp examensarbete inom huvudområdet Datavetenskap - ett examensarbete inom huvudområdet Datavetenskap med programmets inriktning presenterat och godkänt i enlighet med LiTH:s bestämmelser.
- minst en av följande kurser ska vara slutförd, godkänd och ingå i tidigare kandidatexamen från LiU eller i examen från programmet
- TDDE79 Imperativ programmering i C++
- TDDE18 Programmera C++
- TDDD38 Avancerad C++
Kurser som överlappar varandra innehållsmässigt är inte tillåtna att ha med i examen. Kurser från kandidatexamen får aldrig medräknas i examen från programmet men kan, efter godkänd ansökan till programnämnden, ersätta krav på kurs i programmet.
Examensbenämning på svenska
Teknologie masterexamen med huvudområde Datavetenskap
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Computer Science
Särskild information
Antagningskrav
Se generella bestämmelser för LiTH
Övriga föreskrifter
Se fliken Generella bestämmelser avseende behörighet, antagning, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till senare del av utbildningsprogram.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2026
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TDDE81 | Professionalism för cybersäkerhet | 6* | A1N | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDTS06 | Datornät | 6 | G2F | 1 | O |
|
| TDDD38 | Avancerad programmering i C++ | 6* | A1N | 2 | O/V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
För Masterprogrammet i Cybersäkerhet gäller att en av TDDE18, TDDD38 eller TDDE79 ska avslutas eller ha ingått i tidigare kandidatexamen.
|
||||||
| TDDE18 | Programmera C++ | 6* | G2F | 2 | O/V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
För Masterprogrammet i Cybersäkerhet gäller att en av TDDE18, TDDD38 eller TDDE79 ska avslutas eller ingå i tidigare kandidatexamen.
|
||||||
| TDDE79 | Imperativ programmering i C++ | 6* | G2F | 2 | O/V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
För Masterprogrammet i Cybersäkerhet gäller att en av TDDE18 , TDDD38 eller TDDE79 ska avslutas.
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TDDE74 | Cybersäkerhet och människan | 6 | A1N | 4 | O |
|
| TDDE81 | Professionalism för cybersäkerhet | 6* | A1N | 3 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TSIT02 | Datasäkerhet | 6 | G2F | 2 | O |
|
| TDDD38 | Avancerad programmering i C++ | 6* | A1N | 1 | O/V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
För Masterprogrammet i Cybersäkerhet gäller att en av TDDE18, TDDD38 eller TDDE79 ska avslutas eller ha ingått i tidigare kandidatexamen.
|
||||||
| TDDE18 | Programmera C++ | 6* | G2F | 1 | O/V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
För Masterprogrammet i Cybersäkerhet gäller att en av TDDE18, TDDD38 eller TDDE79 ska avslutas eller ingå i tidigare kandidatexamen.
|
||||||
| TDDE79 | Imperativ programmering i C++ | 6* | G2F | 1 | O/V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
För Masterprogrammet i Cybersäkerhet gäller att en av TDDE18 , TDDD38 eller TDDE79 ska avslutas.
|
||||||
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TDDC17 | Artificiell intelligens | 6 | G2F | 3 | V |
|
| TDTS08 | Datorarkitektur | 6 | A1N | 2 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TDDD07 | Realtidssystem | 6 | A1N | 4 | V |
|
| TDDD37 | Databasteknik | 6 | G2F | 1 | V |
|
| TDDE01 | Maskininlärning | 6 | A1N | 1 | V |
|
Termin 2 VT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TDDE61 | Etisk hackning | 6* | A1N | 1 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDE62 | Informationssäkerhet: privacy, system- och nätverkssäkerhet | 6 | A1N | 4 | O |
|
| TDDD25 | Distribuerade system | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TDDD41 | Data Mining - Clustering and Association Analysis | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TDDD97 | Webbprogrammering | 6 | G2F | 3 | V |
|
| TEAE21 | Cybersäkerhetsrätt | 6 | G1F | 3 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TDDE61 | Etisk hackning | 6* | A1N | 2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TEIG01 | Organisation för cybersäkerhet | 6 | A1N | 4 | O |
|
| TDDD27 | Avancerad webbprogrammering | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TDDE31 | Big Data Analytics | 6 | A1F | 3 | V |
|
| TDDE34 | Mjukvaruverifiering | 6 | A1N | 1 | V |
|
| TDDE41 | Programvaruarkitekturer | 6 | A1N | 1 | V |
|
Termin 3 HT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TDDE63 | Avancerad projektkurs: Informationssäkerhet | 6* | A1F | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TSIT03 | Kryptoteknik | 6 | A1N | 2 | O |
|
| TSIT14 | Digital forensik och incidentrespons | 6 | A1F | 3 | O |
|
| Period 2 | ||||||
| TDDC90 | Software Security | 6 | A1N | 1 | O |
|
| TDDD89 | Vetenskaplig metod | 6 | A1F | 3 | O |
|
| TDDE63 | Avancerad projektkurs: Informationssäkerhet | 6* | A1F | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som krävs för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av programkurser görs enligt beslutad blockindelning för respektive kurs. Fristående kurser kan schemaläggas på andra tider.
Avbrott och avanmälan på kurs
Enligt beslut vid Linköpings universitet skall avbrott i studier registreras i Ladok, se Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå, Dnr LiU-2020-02256 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/764582). Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att detta kan noteras i Ladok. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär
Inställd kurs eller avvikelse från kursplanen
Kurser med få deltagare (< 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekan. För fristående kurser måste inställande av kurs ske innan studenter har antagits på kursen (i enlighet med LiUs antagningsordning Dnr LiU-2022-01200, https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622645).
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2023-00379, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Principer för tentamina
Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger per år; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i januari
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som ges vartannat år ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen och/eller inställandet av kursen.
När en kurs, eller ett tentamensmoment (TEN, DIT, DAT, MUN), ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut under en avvecklingsperiod med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Undantaget är kurser som gavs i perioden HT1, där de tre examinationstillfällena blir januari, mars och augusti. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat. Totalt erbjuds alltså 6 omtentamenstillfällen, varav 2 ordinarie omtentamenstillfällen. I tentaanmälningssystemet markeras tentamina som ges för näst sista respektive sista gången.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
För fristående kurser med tentamensmoment som inte följer blockplacering kan andra tider förekomma.
Omprov övriga examinerande moment
För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, Dnr LiU-2023-00379 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Även andra examinationsmoment ska principmässigt hanteras på samma sätt som ett tentamensmoment när de ges för sista gången. Dock kan tidpunkterna för examinationen variera utifrån momentets karaktär jämfört med tentamenstiderna.
Nedlagd kurs
För Beslut om Rutiner för administration vid avveckling av utbildningsprogram, fristående kurser och kurser inom program, se Dnr LiU-2021-04782 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/1156410). Efter beslut om nedläggning och efter avvecklingsperiodens slut hänvisas studenterna till ersättande kurs (eller motsvarande) enligt information i kursplan eller utbildningsplan. Om en student har godkänt i något/några delmoment (men inte alla) i en avvecklad programkurs och det finns en åtminstone delvis ersättande kurs så kan en bedömning om eventuellt tillgodoräknande ske. Vid eventuella frågor om tillgodoräkning av del av kurs kontakta studievägledare.
Anmälan till tentamen
För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen är anmälan obligatorisk, se beslut i regelsamlingen Dnr LiU-2020-04559 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682). En oanmäld student kan således inte erbjudas plats. Anmälan till tentamen är öppen 30 kalenderdagar före provdatum och stänger 10 kalenderdagar innan provdatum om inget annat anges. Anmälan görs av studenten i Studentportalen eller via LiU-appen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post.
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen, Dnr LiU-2020-04559 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682).
Plussning
Vid Tekniska fakulteten vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Betyg och examinationsformer
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
- Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen i datorsal (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM), digital kontrollskrivning i datorsal (DAK).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Allmänt gäller att:
- Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
- Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
- För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.
För obligatoriska moment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr
LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
- Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
- Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Detta sker genom referenser eller citat med angivande av källa. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.