Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp

Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School, 240 credits

L1G46

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Norrtälje

Examensbenämning

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Studietakt

Helfart

Inledning

Grundlärarutbildningen vid Linköpings universitet är en akademisk
professionsutbildning. Utbildningen är utformad enligt målen för utbildning inom
högskolan, fastställda i Högskolelagen och Högskoleförordningen samt
Förordning 2021:1335 om utbildning till lärare och förskollärare. 

Grundlärarutbildningen ges med tre inriktningar:

  • inriktning mot arbete i fritidshem,
  • inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
  • inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. 

Utbildningens syfte är att den studerande genom teoretiska och
erfarenhetsbaserade studier skall tillägna sig kunskaper, färdigheter och
förhållningssätt som är nödvändiga för att uppfylla examensordningens mål för
grundlärarexamen. För att uppnå detta syfte tar utbildningen sin utgångspunkt i
aktuell och relevant forskning i nära samspel med aktuell och beprövad
yrkeserfarenhet. 

Denna utbildningsplan omfattar inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Mål

Grundlärarexamen

För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs
för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen
avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för
vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet. 

Kunskap och förståelse

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 -6 ska
studenten

  • visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och
    utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som
    krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som
    utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa
    forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och
    beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
  • visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
  • visa fördjupad kunskap i bedömning och betygssättning. 

För grundlärarexamen ska studenten också

  • visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och
    ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa
    kännedom om skolväsendets historia. 

Färdighet och förmåga

För grundlärarexamen oavsett inriktning ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och
    utvecklas,
  • visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att
    stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den
    pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje
    elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers
    behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska
    insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers
    lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera
    och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet
    de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
    demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan
    kränkande behandling av elever,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och
    jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för
    den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och
    andra lärverktyg,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den
    pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och
    digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter
    som är värdefulla för yrkesutövningen. 

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och
grundskolans årskurs 1-3 samt 4-6 ska studenten dessutom

  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera
    och reflektera över egna och andras erfarenheter samt
    relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av
    yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, och
  • visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive
    metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de
    ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För grundlärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och
    deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån
    relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt
    beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter
    enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla
    sin kompetens i det pedagogiska 

Innehåll

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. 

För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kursplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne. 

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska och ett valbart fördjupningsområde. För svenska, engelska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämnet. Därutöver krävs 30 högskolepoäng i något av de av studenten valbara områdena: 

1. naturorienterande ämnen och teknik, 

2. samhällsorienterande ämnen, eller 

3. svenska som andraspråk, eller 

4. ett eller två praktiska eller estetiska ämnen. 

Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. 

Grundlärarutbildningen vid Linköpings universitet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 består av följande utbildningsområden: 

  • Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng 
  • Ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfattande 165 högskolepoäng, varav 
  • 30 högskolepoäng i svenska 
  • 30 högskolepoäng i matematik 
  • 30 högskolepoäng i engelska 
  • 15 högskolepoäng ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning 
  • 30 högskolepoäng i ett valbart fördjupningsområde. Den studerande kan välja att fördjupa naturorienterande ämnen och teknik eller samhällsorienterande ämnen, eller svenska som andraspråk eller idrott. 
  • 30 högskolepoäng självständigt arbete som är kopplat till ämnesstudierna 
  • Ytterligare verksamhetsförlagd utbildning om 15 högskolepoäng, som inkluderar 1,5 hp inom utbildningsvetenskapliga kärnan och resterande 13,5 hp som summerande avslutande verksamhetsförlagd utbildning. 

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den kommande yrkesutövningen och omfatta följande: 

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt värdegrunden i förskolan och skolan, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • bedömning och betygssättning för arbete som lärare, och 
  • utvärdering och utvecklingsarbete. 

I grundlärarutbildningen återfinns den utbildningsvetenskapliga kärnans innehåll i separata kurser. Dessa kurser har en tydlig relation till ämnes-, områdes- och/eller ämnesdidaktiska samt verksamhetsförlagda studier. Didaktiska och vetenskapliga färdigheter och förhållningssätt utgör programövergripande progressionsstråk, vilka genomsyrar kursinnehåll och examination i samtliga delar. 

Utbildningen uppmärksammar och ger stöd för, kritisk reflektion kring, lärandets och undervisningens genus-, klass- och etnicitetsdimensioner. 

Den verksamhetsförlagda utbildningen ingår som integrerade moment i ämnes- /områdesstudierna, studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan samt som en längre fristående del i slutet av utbildningarna.

Profiler

Global profil

Den globala profilen utgörs av moment som ger mer erfarenhet och kunskap om
internationella/globala frågor än vad som obligatoriskt ingår i programmet. Momenten är var för sig valbara för samtliga studenter på programmet men
studenter som vill följa den globala profilen måste som minst ha gjort ett antal
moment enligt kriterier nedan. 

Uppfyllandet av profilens villkor avgörs av programansvarig efter ansökan från
student. En genomgången profil resulterar i ett omnämnande i examensbeviset
samt ett intyg där mer detaljerat innehåll framgår. 

Följande kriterier krävs för att ta grundlärarexamen med global profil:

  • Utlandsstudier (VFU eller kurs) motsvarande minst fyra veckors
    heltidsstudier inom en programtermin.
  • Genomförd kurs om 3 hp som introducerar och följer upp studier eller
    verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utomlands. (Kursen läses som
    fristående kurs och ingår ej i examen). 

Samt ett av följande alternativ:

  • Minst 4 veckors VFU utomlands utöver det som ev. ingår i utlandsstudierna
    ovan
  • Fullföljd sommar/fält- eller ämneskurs utomlands
  • Aktivt deltagande i internationell akademisk konferens (i Sverige eller
    utomlands)
  • Fullföljd kurs på engelska tillsammans med inresande studenter i Sverige
  • Aktivt arbete med internationalisering på hemmaplan under en längre
    sammanhållen tid, till exempel utskottsarbete Internationella Relationer
    (LSEK)
  • Avslutande examensarbete vars empiri samlats in utomlands eller vars
    huvudsakliga frågeställning behandlar mångkulturalitet, globalisering, mänskliga rättigheter eller de globala målen om hållbar utveckling (SDG:s).

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå 

samt 

Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2 

samt 

Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 

samt 

Engelska 6

samt

Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

    Självständigt arbete (examensarbete)

    För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska
    studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete
    (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera
    minst 15 högskolepoäng. Arbetet relaterar till de ämnes- ämnesdidaktiska
    studierna. 

    Inriktningen mot grundlärare 4-6 vid Linköpings universitet har en
    ämnesdidaktisk inriktning och genomförs i två separerade men innehållsmässigt
    relaterade arbeten. Det första arbetet (15 hp) genomförs på grundnivå (termin 6)
    och är inriktat på sammanställning och analys av tidigare forskning
    (forskningskonsumtion) medan det andra arbetet (15 hp) genomförs på avancerad
    nivå (termin 8) och handlar om insamling, bearbetning och analys ett empiriskt
    material (forskningsproduktion). Genom att de båda arbetena har olika karaktär
    får den studerande möjlighet att bredda sitt vetenskapliga kunnande. Det
    konsumtionsinriktade arbetet markerar vikten av att kunna förhålla sig till för
    läraryrket relevant forskning, medan det produktionsinriktade arbetet ger inblick i
    de vetenskapliga processer som formar kunskap. 

    Examensarbetet ger den studerande möjlighet att knyta samman utbildningens
    olika delar: studier inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, ämnesstudier, ämnesdidaktiska studier samt verksamhetsförlagda studier. Ett viktigt mål med
    arbetet är att ge den studerande goda förutsättningar att utveckla ett vetenskapligt
    förhållningssätt till skolan som social och pedagogisk miljö, samt ge redskap för
    fortlöpande uppföljning och analys av den egna verksamheten.

    Examenskrav

    Studerande som med godkänt resultat genomgått kurser i tillräcklig omfattning, dvs 240 högskolepoäng inom Grundlärarprogrammet får efter begäran
    examensbevis. 

    I examensbeviset skall framgå vilka kurser den studerande har fullgjort. Dessutom
    redovisas titlar på de två examensarbeten omfattande 15 hp som den studerande
    skrivit under utbildningen. 

    För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska
    studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete
    (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera
    minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive
    inriktning.

    Examensbenämning på svenska

    Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

    Examensbenämning på engelska

     Degree of Master of Arts in Primary Education - School Years 4-6 

    Särskild information

    Examination och betyg

    Examination inom ramen för grundlärarutbildningen är yrkesrelevant och
    pedagogiskt motiverad. Detta innebär att examinationen ses som ett lärtillfälle
    och en viktig del av den studerandes successiva utveckling av yrkeskunnande och
    yrkesidentitet. Andra viktiga aspekter är att examinationen är rättssäker och
    kunskapskontrollerande. Utgångspunkten är de lagar, förordningar och
    lokala regelverk som styr verksamheten och den studerande bedöms utifrån de
    kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som anges i kursplanernas
    lärandemål. Vid all examination är examinator skyldig att övertyga sig om den
    studerandes individuella prestation och om prövningsobjektets äkthet, dvs att det
    är den studerande ifråga som har genomfört examinationen. 

    Under utbildningen förekommer varierade examinationsformer. Formerna för
    examination anges i kursplanen för respektive kurs. 

    Examinationen av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor i
    verksamhetsförlagd utbildning sker genom systematiserad och dokumenterad
    observation i slutet av den studerandes VFU-period. Handledaren (den lokala
    lärarutbildaren) prövar och dokumenterar den studerandes förmåga och
    förhållningssätt och överlämnar därefter underlag till examinator som examinerar
    den studerande. Examinationen av tillämpade sociala och didaktiska
    lärarförmågor under den verksamhetsförlagda utbildningen är begränsad till tre
    examinationstillfällen per kurs, vilket framgår i respektive kursplan. 

    Inom utbildningen används en tregradig betygsskala (Väl godkänd, Godkänd eller
    Underkänd) om inte kursen eller momentets karaktär särskilt motiverar en
    tvågradig skala. Detta framgår i respektive kursplan. 

    Examensbevis

    Studerande som med godkänt resultat genomgått kurser i tillräcklig omfattning
    inom Grundlärarprogrammet får efter begäran examensbevis. I examensbeviset
    skall framgå vilka kurser den studerande har fullgjort. Dessutom redovisas titlar
    på de två examensarbeten omfattande 15 hp vardera som den studerande skrivit
    under utbildningen. 

    Utlandsstudier

    I din utbildning har du under termin fem, sex och åtta stora möjligheter att läsa
    såväl VFU- som ämneskurser utomlands. 

    Avsteg från utbildningsplan

    Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Termin 1 HT 2025