Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar, 60 hp
Master's Programme in Adult Learning and Global Change, 60 credits
L7MLG
Undervisningsspråk
EngelskaStudieort
OrtsoberoendeExamensbenämning
Filosofie magisterexamen med huvudområde Vuxnas lärande
Studietakt
HalvfartInledning
Detta program har som syfte att förbättra yrkesutövares förmåga att arbeta i en globaliserad värld och att utmana traditionella perspektiv på globaliseringen. För att uppnå detta syfte ska ett kritiskt perspektiv på globalisering och en reflekterande och strategisk syn på praktik utvecklas. Programmet kännetecknas av en dialektisk process där studenternas personliga erfarenheter och de teoretiska koncepten i programmet ställs mot varandra. Därmed kommer studenterna få bekanta sig med olika teoretiska perspektiv och forskningsfält, framför allt inom forskningsfältet vuxenutbildning.
Ett framväxande fält av praxis omger ett globalt fenomen, nämligen lärandeaspekter av yrkesverksamhet och hur yrkesverksamma människor agerar i och konstruerar olika kontexter. Denna mångskiftande grupp av yrkesutövare står inför nya utmaningar som följer med den allt snabbare takten av globalisering inom ekonomi, samhälle och kultur. Globaliseringens påverkanseffekter kan beskrivas i termer av ekonomiska skiftningar, i form av nya former för kommunikation och nätverkande, användningen av ny teknik, arbete över nations- och kulturskillnader etc. Dessa utmaningar inkluderar även krav på ökad effektivitet och produktivitet, samt komplexiteten i att främja social rättvisa och jämlikhet.
Inlärningskontexter förändras som svar på globaliseringen och yrkesverksamma inom olika områden kommer uppleva förändringen. Inlärningsaspekter inom yrkeslivet blir ett viktigt kännetecken för många praktiker. Instabilitet och förändring kommer att bli allt vanligare inom verksamheter, vilket utgör incitament för att söka fram nya perspektiv för att hantera det okända. De kunskaper och egenskaper som behövs är alltså förmågan att nätverka och arbeta med människor från andra kulturer. Att kunna arbeta på distans för att hantera nya kommunikationsformer och främja virtuella gemenskaper kommer också vara viktigt i den nya kontexten.
Vuxnas lärande sker i ett mångskiftande fält av verksamhetsområden med många inriktningar: kompetensutveckling, hälsovårdsutbildning, vuxenutbildning på fritiden och i grupp, yrkesutbildning, grundutbildning, etc. Yrkesverksamma tar också på sig olika roller, de är lärare, administratörer, politiker, handledare för organisatorisk lärande och så vidare. Andra yrken, t.ex. chefer, jurister och ingenjörer, innehåller också lärandedimensioner. De lär och undervisar i sitt dagliga arbete, ofta på informella, outtalade sätt.
Syfte
Programmets målsättning är att erbjuda en högkvalitativ magisterexamen inom huvudområdet vuxnas lärande, utformad för att ge studenterna en inblick i globalisering och interkulturellt samarbete genom programmets innehåll och tillvägagångssätt.
Programmet syftar också till att öka förståelse för olika kontexter och ge erfarenhet av att studera på ett antal olika sätt.
Mål
Kunskap och förståelse
- att främja förståelse för likheter och skillnader i olika kontexter där vuxnas lärande sker
- att förstå kunskapsbaserade samhällen i relation till lärande
- att utveckla förståelse för diskurser om globalisering
- att förstå den historiska kontextens roll i den nuvarande utvecklingen och koppla detta till det sammanhang man själv verkar i
- att utmana ortodoxier i vuxenutbildningsteori och -praktik
Färdighet och förmåga
- att lära sig att använda undervisnings- och inlärningsteknik i ett globalt sammanhang
- att lära sig att lära och arbeta globalt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- att utveckla förståelse och känslighet i kulturella frågor
- att anta ett mångfacetterat jämlikhetsperspektiv på frågor rörande lärande
- att ställa sitt eget yrkesutövande i relation till nya perspektiv
- att skapa nätverk av relationer mellan länder och bidra till etableringen av en global gemenskap
- av yrkesutövare verksamma inom vuxenutbildning
Innehåll
Programmet omfattar åtta kurser. Programmets första kurs introducerar programmets struktur och syftar också till att utveckla ett antal förmågor som är centrala under de två åren som utbildningen pågår. Efter första kursen läses fyra kurser som fokuserar på olika innehållsteman eller ”perspektiv”, avsedda att vara relevanta för studenter med varierande intressen och bakgrunder. Utöver dessa finns en kurs som fokuserar på forskningsmetoder och den följs av ett forskningsprojekt för de universitet där ett självständigt arbete krävs för en magisterexamen. Linköpings universitet är ett sådant lärosäte. Sista terminen läses även en kurs som avslutar de gemensamma aktiviteterna som introducerades i den första kursen på programmet.
Kurserna listas nedan i ordningsföljd:
- Locating oneself in Global Learning, part 1, 4,5 hp/ECTS
- Adult Learning: Perspectives and Contexts, 7,5 hp/ECTS
- Work and Learning, 7,5 hp/ECTS
- Fostering Learning in Practice, 7,5 hp/ ECTS
- Global/Local Learning, 7,5 hp/ECTS
- Understanding Research, 7,5 hp/ECTS
- Locating oneself in Global Learning, Part II, 3 hp/ECTS
- Researching Adult Learning: Project work, 15 hp/ECTS
Innehåll, format, lärandemål och examinationer för varje kurs beskrivs ingående i separata kursbeskrivningar.
Undervisnings- och arbetsformer
Programmet ges på distans i samarbete mellan Linköpings universitet, University of British Columbia, Vancouver, Kanada och the University of the Western Cape, Kapstaden, Sydafrika.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen, eller motsvarande yrkesexamen, med vuxenutbildning (eller annat för vuxenutbildningen relevant ämnesområde) som huvudämne
eller
Kandidatexamen inom annat område samt ytterligare studier med relevans för vuxnas lärande om minst 60 hp
eller
Lärarexamen avsedd för gymnasiet
eller
Kandidatexamen samt 1 års väl dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid inom vuxenutbildning och/eller vuxnas lärande - Engelska 6
Undantag från svenska
Examenskrav
Genomförda studier inom programmet leder fram till en filosofie magisterexamen med huvudområde Vuxnas lärande.
Examensbenämning på svenska
Filosofie magisterexamen med huvudområde Vuxnas lärande
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Arts and Social Science (60 credits) with a major in Adult Learning
Särskild information
Poängsystem
Varje kurs ackrediteras med högskolepoäng (hp). 1,5 hp/1,5 ECTS-poäng motsvarar en veckas heltidsstudier, och heltidsstudier kräver minst 40 timmar per vecka. Ett helt läsår motsvarar 60 högskolepoäng / ECTS-poäng
Tillgodoräkning av tidigare studier
Programansvarig utbildningsledare beslutar huruvida tidigare studier ska kunna tillgodoräknas som en del av programmet.
Examination och betyg
Examinationskrav för respektive kurs anges i kursplanerna.
Betygssystemen som används i programmet beskrivs i varje kursplan. Studenterna erhåller också betyg enligt ECTS-betygsskalan A-F.
Handlingsplan
Den studerandes utveckling under studietiden skall följas fortlöpande i syfte att hjälpa den som får problem i utbildningen. Vid behov har den studerande rätt att få en handlingsplan upprättad. Initiativ ska tas så tidigt som möjligt under utbildningen. Initiativtagare kan vara t.ex. studenten själv, undervisande lärare eller handledare. Handlingsplanen upprättas av programansvarig utbildningsledare i samråd med studievägledare och med studenten själv. I arbetet med handlingsplanen får studenten möjlighet att bearbeta och vid behov konfronteras med problem som uppkommit under studietiden. Handlingsplanen ska ge hjälp för studenten att strukturera studierna och eventuellt kartlägga behov av annat stöd. I handlingsplanen ska finnas en tidsplan för genomförandet. Målet är att hjälpa studenten tillbaka till utbildningen. En uppföljning sker efter handlingsplanens genomförande.
Examensbevis
Genomförda studier leder till en magisterexamen (Master of Arts and Social Science inom området Adult Learning). Ett examensbevis utfärdas på begäran efter inrapportering av att samtliga föreskrivna kurser och examensuppsatsen slutförts, förutsatt att den studerande uppfyller kraven på allmän och särskild behörighet. Studenter som inte uppfyller alla krav för att erhålla Master of Arts and Social Science kommer att få ett registerutdrag listande alla avslutade kurser.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
LIVLD2 | Locating Oneself in Global Learning, Part I | 4.5 | A1X | v202534-202538 | O |
|
945A02 | Vuxnas lärande: Perspektiv och sammanhang | 7.5 | A1X | v202541-202550 | O |
|
LIVLD4 | Work and Learning | 7.5* | A1X | v202602-202611 | O |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
Termin 2 VT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
LIVLD4 | Work and Learning | 7.5* | A1X | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
LIVLE2 | Fostering Learning in Practice | 7.5 | A1X |
|
||
Termin 3 HT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
945A05 | Metodologi och metod inom fältet vuxnas lärande | 7.5* | A1X | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
LIVLD6 | Global/Local Learning | 7.5 | A1X | O |
|
|
Termin 4 VT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
945A05 | Metodologi och metod inom fältet vuxnas lärande | 7.5* | A1X | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
945A10 | Examensarbete - Vuxnas lärande | 15 | A1X | O |
|
|
LIVLE1 | Locating Oneself in Global Learning, Part II | 3 | A1X | O |
|
|