Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar, 60 hp

Master's Programme in Adult Learning and Global Change, 60 credits

L7MLG

Undervisningsspråk

Engelska

Studieort

Ortsoberoende

Examensbenämning

Filosofie magisterexamen med huvudområde Vuxnas lärande

Studietakt

Halvfart

Inledning

Detta program har som syfte att förbättra yrkesutövares förmåga att arbeta i en globaliserad värld och att utmana traditionella perspektiv på globaliseringen. För att uppnå detta syfte ska ett kritiskt perspektiv på globalisering och en reflekterande och strategisk syn på praktik utvecklas. Programmet kännetecknas av en dialektisk process där studenternas personliga erfarenheter och de teoretiska koncepten i programmet ställs mot varandra. Därmed kommer studenterna få bekanta sig med olika teoretiska perspektiv och forskningsfält, framför allt inom forskningsfältet vuxenutbildning.

Ett framväxande fält av praxis omger ett globalt fenomen, nämligen lärandeaspekter av yrkesverksamhet och hur yrkesverksamma människor agerar i och konstruerar olika kontexter. Denna mångskiftande grupp av yrkesutövare står inför nya utmaningar som följer med den allt snabbare takten av globalisering inom ekonomi, samhälle och kultur. Globaliseringens påverkanseffekter kan beskrivas i termer av ekonomiska skiftningar, i form av nya former för kommunikation och nätverkande, användningen av ny teknik, arbete över nations- och kulturskillnader etc. Dessa utmaningar inkluderar även krav på ökad effektivitet och produktivitet, samt komplexiteten i att främja social rättvisa och jämlikhet.

Inlärningskontexter förändras som svar på globaliseringen och yrkesverksamma inom olika områden kommer uppleva förändringen. Inlärningsaspekter inom yrkeslivet blir ett viktigt kännetecken för många praktiker. Instabilitet och förändring kommer att bli allt vanligare inom verksamheter, vilket utgör incitament för att söka fram nya perspektiv för att hantera det okända. De kunskaper och egenskaper som behövs är alltså förmågan att nätverka och arbeta med människor från andra kulturer. Att kunna arbeta på distans för att hantera nya kommunikationsformer och främja virtuella gemenskaper kommer också vara viktigt i den nya kontexten.

Vuxnas lärande sker i ett mångskiftande fält av verksamhetsområden med många inriktningar: kompetensutveckling, hälsovårdsutbildning, vuxenutbildning på fritiden och i grupp, yrkesutbildning, grundutbildning, etc. Yrkesverksamma tar också på sig olika roller, de är lärare, administratörer, politiker, handledare för organisatorisk lärande och så vidare. Andra yrken, t.ex. chefer, jurister och ingenjörer, innehåller också lärandedimensioner. De lär och undervisar i sitt dagliga arbete, ofta på informella, outtalade sätt. 

Syfte

Programmets målsättning är att erbjuda en högkvalitativ magisterexamen inom huvudområdet vuxnas lärande, utformad för att ge studenterna en inblick i globalisering och interkulturellt samarbete genom programmets innehåll och tillvägagångssätt.

Programmet syftar också till att öka förståelse för olika kontexter och ge erfarenhet av att studera på ett antal olika sätt. 

Mål

Kunskap och förståelse

  • att främja förståelse för likheter och skillnader i olika kontexter där vuxnas lärande sker
  • att förstå kunskapsbaserade samhällen i relation till lärande
  • att utveckla förståelse för diskurser om globalisering
  • att förstå den historiska kontextens roll i den nuvarande utvecklingen och koppla detta till det sammanhang man själv verkar i
  • att utmana ortodoxier i vuxenutbildningsteori och -praktik

Färdighet och förmåga

  • att lära sig att använda undervisnings- och inlärningsteknik i ett globalt sammanhang
  • att lära sig att lära och arbeta globalt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • att utveckla förståelse och känslighet i kulturella frågor
  • att anta ett mångfacetterat jämlikhetsperspektiv på frågor rörande lärande
  • att ställa sitt eget yrkesutövande i relation till nya perspektiv
  • att skapa nätverk av relationer mellan länder och bidra till etableringen av en global gemenskap
  • av yrkesutövare verksamma inom vuxenutbildning

Innehåll

Programmet omfattar åtta kurser. Programmets första kurs introducerar programmets struktur och syftar också till att utveckla ett antal förmågor som är centrala under de två åren som utbildningen pågår. Efter första kursen läses fyra kurser som fokuserar på olika innehållsteman eller ”perspektiv”, avsedda att vara relevanta för studenter med varierande intressen och bakgrunder. Utöver dessa finns en kurs som fokuserar på forskningsmetoder och den följs av ett forskningsprojekt för de universitet där ett självständigt arbete krävs för en magisterexamen. Linköpings universitet är ett sådant lärosäte. Sista terminen läses även en kurs som avslutar de gemensamma aktiviteterna som introducerades i den första kursen på programmet.

Kurserna listas nedan i ordningsföljd:

  • Locating oneself in Global Learning, part 1, 4,5 hp/ECTS
  • Adult Learning: Perspectives and Contexts, 7,5 hp/ECTS
  • Work and Learning, 7,5 hp/ECTS
  • Fostering Learning in Practice, 7,5 hp/ ECTS
  • Global/Local Learning, 7,5 hp/ECTS
  • Understanding Research, 7,5 hp/ECTS
  • Locating oneself in Global Learning, Part II, 3 hp/ECTS
  • Researching Adult Learning: Project work, 15 hp/ECTS

Innehåll, format, lärandemål och examinationer för varje kurs beskrivs ingående i separata kursbeskrivningar.

Undervisnings- och arbetsformer

Programmet ges på distans i samarbete mellan Linköpings universitet, University of British Columbia, Vancouver, Kanada och the University of the Western Cape, Kapstaden, Sydafrika.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen, eller motsvarande yrkesexamen, med vuxenutbildning (eller annat för vuxenutbildningen relevant ämnesområde) som huvudämne 
    eller 
    Kandidatexamen inom annat område samt ytterligare studier med relevans för vuxnas lärande om minst 60 hp
    eller
    Lärarexamen avsedd för gymnasiet 
    eller 
    Kandidatexamen samt 1 års väl dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid inom vuxenutbildning och/eller vuxnas lärande 
  • Engelska 6
    Undantag från svenska

    Examenskrav

    Genomförda studier inom programmet leder fram till en filosofie magisterexamen med huvudområde Vuxnas lärande.

    Examensbenämning på svenska

    Filosofie magisterexamen med huvudområde Vuxnas lärande

    Examensbenämning på engelska

    Degree of Master of Arts and Social Science (60 credits)  with a major in Adult Learning

    Särskild information

    Poängsystem

    Varje kurs ackrediteras med högskolepoäng (hp). 1,5 hp/1,5 ECTS-poäng motsvarar en veckas heltidsstudier, och heltidsstudier kräver minst 40 timmar per vecka. Ett helt läsår motsvarar 60 högskolepoäng / ECTS-poäng

    Tillgodoräkning av tidigare studier

    Programansvarig utbildningsledare beslutar huruvida tidigare studier ska kunna tillgodoräknas som en del av programmet.

    Examination och betyg

    Examinationskrav för respektive kurs anges i kursplanerna.

    Betygssystemen som används i programmet beskrivs i varje kursplan. Studenterna erhåller också betyg enligt ECTS-betygsskalan A-F.

    Handlingsplan

    Den studerandes utveckling under studietiden skall följas fortlöpande i syfte att hjälpa den som får problem i utbildningen. Vid behov har den studerande rätt att få en handlingsplan upprättad. Initiativ ska tas så tidigt som möjligt under utbildningen. Initiativtagare kan vara t.ex. studenten själv, undervisande lärare eller handledare. Handlingsplanen upprättas av programansvarig utbildningsledare i samråd med studievägledare och med studenten själv. I arbetet med handlingsplanen får studenten möjlighet att bearbeta och vid behov konfronteras med problem som uppkommit under studietiden. Handlingsplanen ska ge hjälp för studenten att strukturera studierna och eventuellt kartlägga behov av annat stöd. I handlingsplanen ska finnas en tidsplan för genomförandet. Målet är att hjälpa studenten tillbaka till utbildningen. En uppföljning sker efter handlingsplanens genomförande.

    Examensbevis

    Genomförda studier leder till en magisterexamen (Master of Arts and Social Science inom området Adult Learning). Ett examensbevis utfärdas på begäran efter inrapportering av att samtliga föreskrivna kurser och examensuppsatsen slutförts, förutsatt att den studerande uppfyller kraven på allmän och särskild behörighet. Studenter som inte uppfyller alla krav för att erhålla Master of Arts and Social Science kommer att få ett registerutdrag listande alla avslutade kurser.

    Avsteg från utbildningsplan

    Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Termin 1 HT 2025

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    LIVLD2 Locating Oneself in Global Learning, Part I 4.5 A1X v202534-202538 O
    945A02 Vuxnas lärande: Perspektiv och sammanhang 7.5 A1X v202541-202550 O
    LIVLD4 Work and Learning 7.5* A1X v202602-202611 O
    *Kursen läses över flera terminer

    Termin 2 VT 2026

    Preliminära kurser
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    LIVLD4 Work and Learning 7.5* A1X O
    *Kursen läses över flera terminer
    LIVLE2 Fostering Learning in Practice 7.5 A1X

    Termin 3 HT 2026

    Preliminära kurser
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    945A05 Metodologi och metod inom fältet vuxnas lärande 7.5* A1X O
    *Kursen läses över flera terminer
    LIVLD6 Global/Local Learning 7.5 A1X O

    Termin 4 VT 2027

    Preliminära kurser
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    945A05 Metodologi och metod inom fältet vuxnas lärande 7.5* A1X O
    *Kursen läses över flera terminer
    945A10 Examensarbete - Vuxnas lärande 15 A1X O
    LIVLE1 Locating Oneself in Global Learning, Part II 3 A1X O