Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska, 75 hp

Specialist Nursing Programme, Primary Health Care , 75 credits

MASD4

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska, 75 hp. Om det självständiga arbetet är ett magisterarbete kan studenten begära ett examensbevis med benämningen Medicine magisterexamen i omvårdnadsvetenskap.

Studietakt

Helfart

Inledning

Distriktssköterskans arbete fokuserar på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande omvårdnad i alla skeden av livet. I distriktssköterskans arbete genomförs avancerade bedömningar och åtgärder samt uppföljningar där omvårdnaden utvärderas. Det komplexa arbetet ställer krav på kritiskt tänkande och sker i olika vårdkontexter med tyngdpunkt på primärvård, hemsjukvård, barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser. 

Syfte

Programmet syftar till att förbereda för arbete som specialistsjuksköterska med inriktning mot distriktssköterska. Vidare finns möjlighet till en generell akademisk medicine magisterexamen. Programmet förbereder för fortsatta studier på avancerad- eller forskarnivå. 

Mål

Allmänna mål 

I Högskolelagen 1 kap (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för avancerad nivå fastslagits:  

9§ Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.  

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,  

- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,  
-utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och 
-utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.  

Mål för specialistsjuksköterskeexamen 

Mål för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar), bilaga 2 Examensordning.  

Omfattning 

Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 75 högskolepoäng.  

Vidare ställs det krav på legitimation som sjuksköterska som Socialstyrelsen har utfärdat. 

Mål 

För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska. 

Kunskap och förståelse 

För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten: 

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och  
  • visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet. 

Färdighet och förmåga 

För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten: 

  • visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan, 
  • visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder, 
  • visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete, 
  • visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer, 
  • visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och  
  • visa vårdpedagogisk förmåga. 

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten: 

  • visa självkännedom och empatisk förmåga, 
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, 
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. 

Inriktning distriktssköterska 

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten också: 

  • visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och   sjukdomskomplikationer, 
  • visa förmåga att observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering hos patienter, och 
  • visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet. 

 Självständigt arbete (examensarbete) 

För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete). 

Övrigt 

För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten ha fullgjort en verksamhetsförlagd del av utbildningen av en omfattning som är anpassad efter behovet för respektive inriktning.  

I examensbeviset ska utbildningens inriktning anges.  

För en specialistsjuksköterskeexamen med en viss inriktning ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning. 

Mål för magisterexamen 

Mål för magisterexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar), bilaga 2 - Examensordning. 

Omfattning 

Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.  

Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas. 

 

Mål 

Kunskap och förståelse 

För magisterexamen skall studenten: 

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och 
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen. 

Färdighet och förmåga 

För magisterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, 
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, 
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och 
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För magisterexamen skall studenten: 

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, 
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling. 

Självständigt arbete (examensarbete)  

För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå inom huvudområdet för utbildningen.  

Övrigt  

För magisterexamen med en viss inriktning skall också de preciserade lokala målen gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning. 

Lokala mål för Medicinska fakulteten  

Studenten skall efter genomgången utbildning: 

  • ha förmåga att problematisera situationer i hälso- och sjukvården för att kunna motivera och värdera val av handling som professionell yrkesutövare, 
  • visa kunskap om och förståelse för faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv, 
  • kunna värdera och tillämpa kunskap om evidens och förbättringsarbete, 
  • ha uppnått en interprofessionell kompetens för att kunna arbeta i team med andra yrkesgrupper, 
  • kunna arbeta för en hållbar och hälsofrämjande utveckling för nuvarande och kommande generationer, 
  • visa kunskap om och förståelse för betydelsen av jämlikhet och lika villkor i samhället. 

 

Innehåll

Programmet ges på helfart och är i huvudsak campusbaserat och omfattar 75 högskolepoäng varav 18 högskolepoäng är verksamhetsförlagd utbildning. Huvudområdet för specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska är omvårdnadsvetenskap där kunskap om omvårdnad integreras med medicinsk vetenskap och folkhälsovetenskap.  

I programmet ingår följande kurser:  

Distriktsköterskans hälsofrämjande förhållningssätt och kärnkompetenser i avancerad omvårdnad, 15 högskolepoäng (Termin 1) 
Health Promotion and Core Competencies in Primary Health Care Nursing, 15 credits (Semester 1) 

Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang, 7,5 högskolepoäng (Termin 1) 
Systematic physical examination, advanced health assessment and clinical reasoning, 7,5 credits (Semester 1)  

Barns och ungdomars livsvillkor, hälsa och ohälsa, 15 högskolepoäng (Termin 1, 2) 
Health, ill health and living conditions in children and adolescents, 15 credits (Semester 1, 2)  

Vuxna och äldres livsvillkor, hälsa och ohälsa, 12 högskolepoäng (Termin 2) 
Health, ill health and living conditions in adults and elderly, 12 credits (Semester 2)  

Vuxna och äldres livsvillkor, hälsa och ohälsa, verksamhetsförlagd utbildning, 10,5 högskolepoäng (Termin 3) 
Health, ill health and living conditions in adults and elderly in Clinical practice, 10,5 credits (Semester 3)  

Självständigt arbete för magisterexamen med inriktning mot distriktssköterska, 15 högskolepoäng (Termin 2, 3)  
Master thesis in nursing science, primary health care, 15 credits (Semester 2, 3).  

Alternativt: 

Självständigt arbete för yrkesexamen med inriktning mot distriktssköterska, 15 högskolepoäng (Termin 2 och 3) 
Thesis in specialist nursing, primary health care, 15 credits (Semester 2 and 3). 

Progression 

Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna. 

Profiler

Programmets lokala profil 

Programmet har en klinisk förankring och tar sin utgångspunkt i den forskning som bedrivs vid medicinska fakulteten med relevans för distriktssköterskans kompetensområden. Programmets pedagogiska grundsyn baseras på problembaserat lärande. 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Programmet är upplagt i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under utbildningen. Studenterna kan komma att samverka under utbildningstiden i interprofessionella moment där studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. 

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp. 
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

       eller 

  • Sjuksköterskeexamen 90–180 hp. 
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp. 
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

    Självständigt arbete (examensarbete)

    Det självständiga arbetet kan utgöras av något av följande alternativ: 

    Alternativ 1: ett självständigt arbete motsvarande kravet för magisterexamen.  

    Alternativ 2: ett självständigt arbete motsvarande kravet för yrkesexamen. 

    Examenskrav

    Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 75 högskolepoäng. Examen utfärdas på begäran av studenten.

    Examensbenämning på svenska

    Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska, 75 hp. Om det självständiga arbetet är ett magisterarbete kan studenten begära ett examensbevis med benämningen Medicine magisterexamen i omvårdnadsvetenskap.

    Examensbenämning på engelska

    Postgraduate Diploma in Specialist Nursing, Primary Health Care, 75 credits. Degree of Master of Medical Science in Nursing, 75 credits.

    Särskild information

    • Verksamhetsförlagd utbildning kan ske utanför studieorten och kan medföra kostnader för studenten.  
    • Studiegrupper på annan ort kan förekomma.  
    • Oavsett studieort kommer vissa utbildningsmoment att genomföras i Linköping vilket kan medföra kostnader för studenten. 

    Övriga föreskrifter

    För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling samt av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.

    Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Övergångsregler

    1. Denna utbildningsplan träder i kraft hösten 2025 och gäller för studenter som 

    antagits till utbildningen från och med denna termin. 

    2. Student som antagits till utbildningen höstterminen 2024 eller tidigare har rätt 

    att genomföra omprov enligt tidigare utbildningsplan vid tre tillfällen inom/i 

    anslutning till de två terminer som följer efter det att respektive kurs ges för sista 

    gången. 

    3. Programansvarig beslutar om individuella studieplaner och former för 

    examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och som 

    på grund av studieuppehåll eller av annan anledning inte fullgjort studierna 

    senast höstterminen 2026.