Socionomprogrammet, 210 hp
Social Work Programme, 210 credits
F7YSC
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
NorrköpingExamensbenämning
Socionomexamen
eller
Filosofie kandidatexamen med huvudområde Socialt arbete
Studietakt
HelfartInledning
Socionomprogrammet är en professionsutbildning som leder till socionomexamen med socialt arbete som huvudområde. Utbildningen består av sju terminer, varav sex på grundläggande nivå och den sjunde på avancerad nivå. Socionomers arbetsmarknad finns inom kommunal socialtjänst och övrig offentlig sektor samt i olika ideella organisationer och privata företag. Socionomer arbetar med handläggning, myndighetsutövning, råd och stöd samt behandling. De återfinns även som kuratorer på skolor eller inom hälso- och sjukvården eller som chefer i äldre- och handikappomsorgen. Andra vanliga områden är behandlingsarbete inom barn- och ungdomsvård eller missbruksområdet. Programmet är forskningsförberedande och den sista terminen kan också utgöra första terminen för en magister- eller masterexamen.
Mål
Nationella examensmål enligt Högskoleförordningen:
Kunskap och förståelse
För socionomexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer,
- visa kunskap om ledning av socialt arbete,
- visa kunskap om och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser, och
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
Färdighet och förmåga
För socionomexamen ska studenten
- visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs,
- visa förmåga att tillämpa relevanta författningar i synnerhet inom det sociala området,
- visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala processer och problem, och
- visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För socionomexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga,
- samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt,
- visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Lokala mål:
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om det sociala arbetet ur ett nationellt såväl som internationellt perspektiv,
- visa kunskap och förståelse för betydelsen av hållbar utveckling, ekonomiska aspekter och organisatoriska villkor inom det sociala arbetets verksamhetsfält.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att följa kunskapsutvecklingen i socialt arbete och färdighet att arbeta med kvalitetsutveckling inom det sociala arbetets praktiker.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa relationskompetens och reflektionsförmåga att medverka i och leda olika gruppkonstellationer.
Innehåll
Socionomprogrammet är en professionsutbildning och kännetecknas av en progression gällande såväl ämneskunskaper inom socialt arbete som professionsspecifika förmågor. De förmågor och färdigheter som ingår i programmets mål tränas och utvecklas genom återkommande inslag under utbildningens gång. Det innebär att det under utbildningen ställs ökande krav på analytisk förmåga, självständighet, förmåga att förstå och tillämpa modeller och teorier, ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt kommunikationsfärdigheter.
Möjlighet att ansöka om utlandsstudier finns främst genom den verksamhetsförlagda utbildningen på termin fem samt i samband med det självständiga arbetet/examensarbetet på termin sex. Möjlighet finns även att göra hela eller delar av termin sju, på avancerad nivå, som ett internationellt utbyte, dock krävs godkännande från programansvarig. All form av utbyte ska diskuteras med programansvarig och med studievägledare för programmet.
På programmets sjunde termin finns valbara kurser som ger möjlighet till fördjupning.
Se rubrik Programplan för förteckning över aktuella kurser. I kursplanerna beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen inom programmet bygger på studentaktiva undervisningsformer som stimulerar studentens självständiga kunskapssökande, kritiskt tänkande och förmåga att ta aktiv del i den samhälleliga debatten. Studenterna delas in i arbetsgrupper (6-9 studenter), som är en viktig resurs under utbildningen. Under handledning får studenterna reflektera kring sin professionella utveckling i termer av professionellt förhållningssätt och självkännedom.
Exempel på arbetsformer är litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, fältstudier, samtals- och färdighetsträningar med mera. Samverkan med såväl verksamhetsfältet som brukarorganisationer förekommer genom programmet, inte bara under den verksamhetsförlagda utbildningen (30 hp, termin 5).
Utbildningen är generellt upplagd utifrån en integration mellan forskning, teori och praktik och bidrar till utveckling av studentens förmåga till lärande och förståelse. Studerande ges möjlighet att ta del av och kritiskt granska både forskning och praktik inom området för att utveckla och fördjupa sin formella och reella kompetens i socialt arbete. Ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt kännetecknar lärprocessen och verksamhetsföreträdare, brukarorganisationer och studerande är delaktiga och tillsammans med undervisande forskare/lärare medansvariga för planering och genomförande av lärprocessen i utbildningen.
I kursplanerna och tillhörande studieanvisningar beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
Tillträdeskrav till högre termin eller kurser
För behörighet till termin 3 och 4 krävs att den studerande fullgjort minst 45 hp av termin 1 och 2.
För behörighet till termin 5 och 6 och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) krävs att den studerande fullgjort minst 105 hp av programmets kurser. Planering inför VFU kräver att poängen inrapporterats inom termin 4.
För behörighet att påbörja självständigt arbete/examensarbete krävs utöver ovanstående även godkänd VFU.
För behörighet till termin 7 krävs godkända kurser i socialt arbete om 150 hp.
Examenskrav
För socionomexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp.
Bestämmelser om krav på kursfordringar för att uppnå en examen finns i bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100). Preciserade krav för generella examina på grundnivå och avancerad nivå återfinns i LiU:s gällande föreskrifter.
Examensbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen efter ansökan av den studerande. Ett diploma supplement biläggs examensbeviset.
Examensbenämning på svenska
Socionomexamen
eller
Filosofie kandidatexamen med huvudområde Socialt arbete
Examensbenämning på engelska
Degree of Bachelor of Science in Social Work
or
Degree of Bachelor of Science with a major in Social Work
Särskild information
Undervisningsspråk
Huvudsakligt undervisningsspråk är svenska, men engelska kan förekomma.
Tillgodoräknande
Beslut om tillgodoräknande fattas av fakultetsstyrelsen, eller av styrelsen utsedd funktion, efter ansökan av den studerande.
Övrigt
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2023
Termin 2 VT 2024
Termin 3 HT 2024
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
745G66 | Välfärdsrätt II | 15 | G1F | v202435-202444 | O |
|
745G52 | Människors levnadsvillkor och det sociala verksamhetsfältet | 15 | G1F | v202445-202503 | O |
|
Termin 4 VT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
745G57 | Organisering och ledning i socialt arbete | 7.5 | G1F | v202504-202508 | O |
|
745G51 | Utredning, handläggning och dokumentation i socialt arbete | 7.5 | G1F | v202509-202513 | O |
|
745G68 | Professionalitet, etik och samverkan i socialt arbete | 15 | G1F | v202514-202523 | O |
|
Termin 5 HT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
745G55 | Verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete | 30 | G2F | v202535-202603 | O |
|
Termin 6 VT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
745G53 | Självständigt arbete/Examensarbete i socialt arbete | 15 | G2E | O |
|
|
745G54 | Vetenskapsteori och forskningsmetodik i socialt arbete | 15 | G2F | O |
|
|
Termin 7 HT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
745A27 | Vardagsvillkor och välfärdsutveckling | 7.5 | A1N | O |
|
|
745A82 | Ledarskap i det sociala arbetets organisationer | 7.5 | A1N | V |
|
|
745A84 | Kunskapsutveckling och kvalitetsarbete inom socialt arbete | 7.5 | A1N | O |
|
|
745A85 | Barns rättigheter och mänskliga rättigheter i socialt arbete | 7.5 | A1N | V |
|
|
745A86 | Socialt arbete i en tid av globalisering och transnationell migration | 7.5 | A1N | V |
|
|
745A88 | Socialt förändringsarbete och insatser mot ojämlikhet | 7.5 | A1N | V |
|
|
745A90 | Samtal som hantverk i socialt arbete: analys, forskning och förbättring | 7.5 | A1N | V |
|
|
745A93 | Ledarskap och organisering i socialt förändringsarbete | 7.5 | A1N | V |
|
|