Masterprogram i pedagogiskt arbete och specialpedagogik, 120 hp
Master´s programme in Pedagogical Practices and Special education, 120 credits
L7PYS
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
NorrköpingExamensbenämning
Filosofie magisterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete
Filosofie masterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete
Filosofie magisterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete, inriktning mot yngre barns lärande
Filosofie masterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete, inriktning mot yngre barns lärande
Filosofie masterexamen med huvudområde Specialpedagogik
Studietakt
HalvfartInledning
Masterprogrammet i pedagogiskt arbete och specialpedagogik vänder sig till personer som arbetar med utbildning och undervisning i olika åldersgrupper och skolformer, från förskola och fritids till grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och folkbildning.
Programmet omfattar 120 hp och leder till masterexamen i Pedagogiskt arbete respektive Specialpedagogik. Den som så önskar kan ansöka om en magisterexamen efter 60 hp.
Huvudområdet Pedagogiskt arbete är mångvetenskapligt och verksamhetsnära. Det intresserar sig för frågor och företeelser som är viktiga för elevers lärande, i lärares arbete och i olika pedagogiska verksamheter.
Huvudområdet Specialpedagogik bidrar med kunskaper om elever som pedagogiskt och socialt ställer skolor och lärare inför särskilda utmaningar. Det är ett verksamhetsnära mång- och tvärvetenskapligt kunskapsområde.
Inom huvudområdet Pedagogiskt arbete finns två inriktningar:
- Pedagogiskt arbete
- Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande
Inriktningen mot yngre barns lärande fokuserar på pedagogiska frågor och företeelser i verksamheter som vänder sig till yngre barn såsom förskola och fritidshem.
Syfte
Syftet med utbildningen är att studenten ska utveckla sådana kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som fordras för att kunna utföra kvalificerade uppgifter inom pedagogiska verksamheter. Utbildningens syfte är också att förbereda studenten för forskarutbildning.
Mål
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.
Innehåll
Programmet omfattar 120 hp. Obligatoriska kurser är 30 hp vetenskaplig metod och 30 hp uppsats(er). Resterande 60 hp är valbara. Vissa av dessa är specifika för enbart inriktningen yngre barns lärande medan andra är gemensamma. För examen med inriktning Yngre barns lärande ska 15 hp ämneskurser samt uppsatserna (2x15 hp eller 1x30 hp) ha inriktningen yngre barns lärande. Utbudet av kurser kan variera över tid. Kurser erbjuds i mån av tillräckligt antal sökande.
För den som väljer att ansöka om en magisterexamen efter 60 hp gäller att obligatoriska kurser är 15 hp vetenskaplig metod och 15 hp uppsats. Resterande 30 hp är valbara. För examen med inriktning Yngre barns lärande ska 7,5 hp ämneskurser samt uppsatsen (1x15 hp) ha inriktningen yngre barns lärande. Utbudet av kurser kan variera över tid. Kurser erbjuds i mån av tillräckligt antal sökande.
Förkunskapskrav
- Lärarexamen om minst 180hp
eller
Kandidatexamen 180hp i huvudområdena didaktik, pedagogik, pedagogiskt arbete eller specialpedagogik
eller
Kandidatexamen 180hp i ett annat huvudområde samt tre års yrkeslivserfarenhet på minst halvtid i pedagogisk verksamhet. - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 30hp
Därutöver krävs, Speciallärarexamen eller specialpedagogexamen om 90 hp på avancerad nivå.
- Senare del, Masterprogram i pedagogiskt arbete
Därutöver krävs Magisterexamen i pedagogiskt arbete.
Självständigt arbete (examensarbete)
Examensarbetet utgörs av två uppsatser om vardera 15 hp på avancerad nivå, varav en uppsats för magisterexamen och en uppsats för masterexamen inom valt ämne för examen.
Examenskrav
Magisterexamen
För filosofie magisterexamen ska studenten fullgjort programmets obligatoriska och valbara kurser om 60 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng utgöras av kurser på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng inklusive självständigt arbete 15hp inom huvudområdet. För examen med inriktning Yngre barns lärande ska minst 7,5hp samt det självständiga arbetet ha inriktningen yngre barns lärande.
Masterexamen
För filosofie masterexamen ska studenten fullgjort programmets obligatoriska och valbara kurser om 120 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng utgöras av kurser på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng inklusive självständigt arbete om 30hp (2x15hp) inom huvudområdet. För examen med inriktning Yngre barns lärande ska minst 15hp samt de självständiga arbetena (2x15hp eller 1x30hp) ha inriktningen yngre barns lärande.
Examensbenämning på svenska
Filosofie magisterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete
Filosofie masterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete
Filosofie magisterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete, inriktning mot yngre barns lärande
Filosofie masterexamen med huvudområde Pedagogiskt arbete, inriktning mot yngre barns lärande
Filosofie masterexamen med huvudområde Specialpedagogik
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Arts with a major in Pedagogic Practices, 60 credits
Degree of Master of Arts with a major in Pedagogic Practices, 120 credits
Degree of Master of Arts with a major in Pedagogic Practices, 60 credits - emphasis in Young Children’s Learning
Degree of Master of Arts with a major in Pedagogic Practices, 120 credits - emphasis in Young Children’s Learning
Degree of Master of Arts with a major in Special Education, 120 credits
Särskild information
Antagning till Senare del av program
Behörig att antas till senare del av programmet med examen i huvudområdet Pedagogiskt arbete, är sökande som har:
- lärarexamen på avancerad nivå om minst 240 hp där ett examensarbete på avancerad nivå ingår i examen inom ett område relevant för programmets huvudområde.
eller
magisterexamen i Pedagogiskt arbete med minst 30 hp på avancerad nivå
Behörig att antas till senare del av programmet med examen i huvudområdet Specialpedagogik, är sökande som har:
- specialpedagog- eller speciallärarexamen omfattande 90 hp på avancerad nivå inbegripet ett examensarbete om 15 hp.
Inriktningen Specialpedagogik kan enbart sökas som senare del av program.
Examination och betyg
Inom utbildningen förekommer olika examinationsformer. Formerna för examination anges i respektive kursplan.
Betygsskala framgår av kursplanen.
Vid all examination är examinator skyldig att övertyga sig om den studerandes individuella prestation och om prövningsobjektets äkthet, dvs att det är den studerande ifråga som har genomfört examinationen.
Övrigt
Undervisning både i Norrköping och Linköping kan förekomma.
Examensbevis
Studerande som med godkänt resultat genomgått kurser i tillräcklig omfattning inom programmet får efter begäran examensbevis. I examensbeviset skall framgå vilka kurser den studerande har fullgjort. Dessutom redovisas titel på det examensarbete och eventuella övriga uppsatser omfattande minst 15 hp som den studerande skrivit under utbildningen.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
942A17 | Avancerad kurs i kvalitativ forskningsmetod för lärare och andra pedagoger | 7.5 | A1N | v202634-202703 | O |
|
949A34 | Pedagogiskt arbete som vetenskap och erfarenhet | 7.5 | A1N | v202634-202703 | O |
|