Course literature is preliminary.
Litteraturlista (preliminär)
Allard, Birgitta; Rudqvist, Margret & Sundblad, Bo (2001). Nya Lusboken. En bok om läsutveckling. Stockholm: Bonnier Utbildning. (175 s.)
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.) (2003). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur. (kap 1-5 samt 10). (125 s.)
Bjaalid, I.K.; Høien, Torleiv & Lundberg, Ingvar (1997). Dual Route and Connectionist Models: A Step Towards a Combined Model. Scandinavian Journal of Psychology, Vol. 38, No 1, 73-82. (10 s.)
Bryman, Alan (2002) Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. (valda delar)
Bråten, Ivar (red.) (2008). Läsförståelse i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Cain, Kate (2010). Reading Development and Difficulties. Oxford: BPS Blackwell.
Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber AB. (220 s.)
Eriksson Gustavsson Anna-Lena & Samuelsson, Joakim (2009). Studier av läslärande i en specialpedagogisk kontext. Locus - tidskrift för forskning om barn och ungdomar, nr 1, 2009.
Eriksson Gustavsson, Anna-Lena; Fahlén. Rose-Marie; Persson, Ulla-Britt & Samuelsson, Joakim (2007), Undervisningsspråket - en del av lärares yrkesspråk. i C. Einarsson, E. Hammar Chiriac, G. Jedeskog, T. Lindberg & M. Samuelsson (red.) Det enkla är det sköna - en vänbok till Kjell Granström. Linköpings universitet: Skapande Vetande Nr 53. (14 s.)
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
http://www.ibl.liu.se/student/bvg/filarkiv/1.77549/Forskningsetiska_principer_fix.pdf
Frost, Jørgen; Madsbjerg, Sigrid; Niedersøe, Jan; Olofsson, Åke & Møller Sørensen, Peer (2005). Semantic and Phonological Skills in Predicting Reading Development: From 3-16 Years of Age. Dyslexia 11, 79-92.
Gillon, G. (2004). Phonological awareness: from research to practice. New York. Guilford Press.
Giota, Joanna (2006). Självbedöma, bedöma eller döma? Om elevers motivation, kompetens och prestationer i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige 11:2, 94-115.
Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering Del I. Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och Kultur. (210 s.)
Imsen, Gunn (2006) Elevens värld: introduktion till pedagogisk psykologi. Lund: Studentlitteratur. (valda delar, ca 250 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2010. (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Lundberg, Ingvar (2008), God skrivutveckling. Stockholm: Natur och Kultur. (110 s.)
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2003) God läsutveckling. Stockholm: Natur och Kultur.
(72 s.)
Molloy, Gunilla (2007). När pojkar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. (168 s.)
Pressley, Michael & Wharton-McDonald, Ruth (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review. 26 (3), 448-470.
Reeve, Johnmarshall (2006). Extrinsic rewards and inner motivation. In C.M. Evertson & C.S. Weinstein (Eds.) Handbook of Classroom Management. N.J.: Lawrence Erlbaum. (645-664)
Samuelsson, Stefan; Olson, Richard; Wadsworth, Sally; Corley, Robin; Defries, John; Willcutt, Erik; Hulslander, Jacqueline; Byrne, Brian (2007). Genetic and environmental influences on prereading skills and early reading and spelling development in the United States, Australia, and Scandinavia. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 20: 51-75.
Samuelsson, Stefan et al. (2008). Response to early literacy instruction in the United States, Australia, and Scandinavia: A behavioral-genetic analysis. Learning and Individual Differences 18; 289-295.
Skolverket (2007). Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. (reviderad upplaga, utgiven av dåvarande Myndigheten för skolutveckling). Stockholm: Liber Distribution. (120 s.) (www.skolverket.se). (120 s.)
Skolverket (2011). Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-4. Reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket (www.skolverket.se).
Skolverket (2011). Nya Språket lyfter! Observationsschema för min språkutveckling. Reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket (www.skolverket.se).
Skolverket (2011). Språket på väg. Ett kartläggningmaterial i svenska och
svenska som andraspråk för grundskolans åk 7–9, del 1 och del 2.
Reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket (www.skolverket.se).
Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen: teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (180 s.)
Swalander, Lena (2006). Reading achievement, its relation to home literacy, self-regulation, academic self-concept, and goal orientation in children and adolescents. Lund University: Department of Psychology. (diss.) (valda delar, ca 75 s.)
Säljö, Roger (2005). Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse- Lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur & Kultur.
Wiklund, Christina (2012). Ordförrådets betydelse för läsning. Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL. Rapport.
Referenslitteratur
Alatalo, Tarja (2011). Skicklig läs – och skrivundervisning i åk 1-3.( avhandling) Göteborgs universitet: Psykologiska institutionen.
Arnbak, Elisabeth (2003). Läsning av faktatexter. Från läsprocess till lärprocess. Stockholm: Natur och Kultur.
Bjar, Louise (red.) (2007). Det hänger på språket! Lund: Studentlitteratur.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis, & Løkensberg Hoel, Torlaug (2002). Skriva för att lära: skrivning i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. (gymnasiet, vuxenutbildningen, högskolan)
Ehri, Linnea, Nunes, Simone, Willows, Dale, Shuster, Barbara, Yaghoub-Zadeh, Zohreh & Shanahan, Timothy (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the national reading panel’s metaanalysis. Reading Research Quarterly, 36(3), 250-287.
Eidevald, Christian (2009). Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. (avhandling) Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation.
Espenakk, Unni, Frost, Jörgen, Klepstad Farevaag, Margaret, Grove, Hans, Horn, Erna, Löge, Inger Kristine, Gees Solheim, Ragnar & Wagner Åse Kari (2008). Tras. Tidig registrering av språkutveckling. En handbok om språkutveckling hos barn. Herning: Special-pedagogisk Förlag.
Fast, Carina (2011). Att läsa och skriva i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Graham, Steve & Perin, Dolores (2007). A Metaanalysis of Writing Instruction for Adolescent Students. Journal of Educational Psychology, Vol. 99, (445-476).
Hagtvet, Bente Eriksen (2005). Språkstimulering Del II. Aktiviteter och åtgärder i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur.
Hoover, Wesley A. & Gough, Philip B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 2. (127-160).
Hulme, Charles & Snowling, Margaret (Eds.) (2005). The Science of Reading. Malden: Blackwell.
Høien, Torleiv. & Lundberg, Ingvar. (1999/2006). Dyslexi. Från teori till praktik. Stockholm. Natur och Kultur.
Kullberg, Birgitta & Nielsen, Cecilia (red.) (2008). Skriftspråka eller skriftbråka. Att utvecklas till en läsande och skrivande människa. Malmö: Gleerups.
Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten, Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs – och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Lindö, Rigmor (2002). Det gränslösa språkrummet. Lund: Studentlitteratur.
Lindö, Rigmor (2005). Den meningsfulla språkväven: textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter. Lund: Studentlitteratur.
Molloy, Gunilla (2008). Reflekterande läsning och skrivning. 2:a reviderade upplagan. Lund: Studentlitteratur (första upplagan utgiven 1996).
Reichenberg, Monica (2008). Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och Kultur.
Riley, Jeni & Reedy, David ( 2005). Developing young children´s thinking through learning write argument. Journal of Early Childhood Literacy. Vol 5. (29-51).
Snow, Catherine; Burns, Susan; Griffin, Peg (Eds.) (1998). Preventing Reading Difficulties in Young Children. Washington DC: National Academy Press.
Utbildningsdepartementet (1997). Att lämna skolan med rak rygg. Om rätten till skriftspråket och om skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (SOU 1997:108). Stockholm: Nordstedts Tryckeri AB.
Taube, Karin (2007/1987). Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.