Tala, läsa och skriva – möjligheter och hinder för lärande 1, 15 hp

Talk, Read and Write - Opportunities and Obstacles for Learning 1, 15 credits

948A03

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna-Lena E Gustavsson

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSS Speciallärarprogrammet, Språk-, läs- och skrivutveckling 3 (HT 2013) 201334-201403 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • SLPeapr2013
  • Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande:
- ha fördjupade kunskaper om barns och elevers språk- och begreppsutveckling
- ha fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling samt läs- och skrivprocesser
- ha fördjupade kunskaper om möjligheter och hinder för skriftspråklig utveckling
- självständigt kunna analysera och problematisera elevers skriftspråkliga kunskaps- och färdighetsutveckling
- kunna visa hög medvetenhet om olika didaktiska och metodiska förhållningssätt till lärande och undervisning

Kursinnehåll

Kursen inleds med studier om lärandeteorier samt lärandemiljöers betydelse för barns och elevers utveckling och lärande. Därefter fokuseras kunskaper om språk- och begreppsutveckling. Forskningsbaserad kunskap om sambandet mellan tal, språk och tänkande samt olika teorier om språk- och begreppsutveckling är centralt innehåll. Vidare studeras definitioner av och teoretiska modeller för läsning och skrivning. Aktuell forskning om läs- och skrivinlärning studeras, likaså förhållningssätt till och undervisningsmetoder för skriftspråkligt lärande. Kartläggning och bedömning samt tolkning av resultat gällande språkliga och skriftspråkliga förmågor är också föremål för studier.

Ett helhetsperspektiv på språklig och skriftspråklig utveckling och lärande är utgångspunkten för att den studerande ska utveckla en förståelse för det komplicerade samspel av olika faktorer som påverkar individers utveckling och lärande.

Under de verksamhetsförlagda utbildningsavsnitten ska den studerande studera och analysera förhållningssätt och metoder som förekommer i undervisning där språkliga och skriftspråkliga förmågor står i fokus

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, studentaktiva seminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp, och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom litteraturseminarier, individuella och gruppvisa kurs/fältuppgifter och examinationsuppgifter. Examinationerna kan vara såväl skriftliga som muntliga.

STN1 15hp

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteraturlista (preliminär) Allard, Birgitta; Rudqvist, Margret & Sundblad, Bo (2001). Nya Lusboken. En bok om läsutveckling. Stockholm: Bonnier Utbildning. (175 s.) Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.) (2003). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur. (kap 1-5 samt 10). (125 s.) Bjaalid, I.K.; Høien, Torleiv & Lundberg, Ingvar (1997). Dual Route and Connectionist Models: A Step Towards a Combined Model. Scandinavian Journal of Psychology, Vol. 38, No 1, 73-82. (10 s.) Bryman, Alan (2002) Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. (valda delar) Bråten, Ivar (red.) (2008). Läsförståelse i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (260 s.) Cain, Kate (2010). Reading Development and Difficulties. Oxford: BPS Blackwell. Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber AB. (220 s.) Eriksson Gustavsson Anna-Lena & Samuelsson, Joakim (2009). Studier av läslärande i en specialpedagogisk kontext. Locus - tidskrift för forskning om barn och ungdomar, nr 1, 2009. Eriksson Gustavsson, Anna-Lena; Fahlén. Rose-Marie; Persson, Ulla-Britt & Samuelsson, Joakim (2007), Undervisningsspråket - en del av lärares yrkesspråk. i C. Einarsson, E. Hammar Chiriac, G. Jedeskog, T. Lindberg & M. Samuelsson (red.) Det enkla är det sköna - en vänbok till Kjell Granström. Linköpings universitet: Skapande Vetande Nr 53. (14 s.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning http://www.ibl.liu.se/student/bvg/filarkiv/1.77549/Forskningsetiska_principer_fix.pdf Frost, Jørgen; Madsbjerg, Sigrid; Niedersøe, Jan; Olofsson, Åke & Møller Sørensen, Peer (2005). Semantic and Phonological Skills in Predicting Reading Development: From 3-16 Years of Age. Dyslexia 11, 79-92. Gillon, G. (2004). Phonological awareness: from research to practice. New York. Guilford Press. Giota, Joanna (2006). Självbedöma, bedöma eller döma? Om elevers motivation, kompetens och prestationer i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige 11:2, 94-115. Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering Del I. Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och Kultur. (210 s.) Imsen, Gunn (2006) Elevens värld: introduktion till pedagogisk psykologi. Lund: Studentlitteratur. (valda delar, ca 250 s.) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2010. (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet. Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. Lundberg, Ingvar (2008), God skrivutveckling. Stockholm: Natur och Kultur. (110 s.) Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2003) God läsutveckling. Stockholm: Natur och Kultur. (72 s.) Molloy, Gunilla (2007). När pojkar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. (168 s.) Pressley, Michael & Wharton-McDonald, Ruth (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review. 26 (3), 448-470. Reeve, Johnmarshall (2006). Extrinsic rewards and inner motivation. In C.M. Evertson & C.S. Weinstein (Eds.) Handbook of Classroom Management. N.J.: Lawrence Erlbaum. (645-664) Samuelsson, Stefan; Olson, Richard; Wadsworth, Sally; Corley, Robin; Defries, John; Willcutt, Erik; Hulslander, Jacqueline; Byrne, Brian (2007). Genetic and environmental influences on prereading skills and early reading and spelling development in the United States, Australia, and Scandinavia. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 20: 51-75. Samuelsson, Stefan et al. (2008). Response to early literacy instruction in the United States, Australia, and Scandinavia: A behavioral-genetic analysis. Learning and Individual Differences 18; 289-295. Skolverket (2007). Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. (reviderad upplaga, utgiven av dåvarande Myndigheten för skolutveckling). Stockholm: Liber Distribution. (120 s.) (www.skolverket.se). (120 s.) Skolverket (2011). Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-4. Reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket (www.skolverket.se). Skolverket (2011). Nya Språket lyfter! Observationsschema för min språkutveckling. Reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket (www.skolverket.se). Skolverket (2011). Språket på väg. Ett kartläggningmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 7–9, del 1 och del 2. Reviderad upplaga enligt Lgr 11. Stockholm: Skolverket (www.skolverket.se). Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen: teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (180 s.) Swalander, Lena (2006). Reading achievement, its relation to home literacy, self-regulation, academic self-concept, and goal orientation in children and adolescents. Lund University: Department of Psychology. (diss.) (valda delar, ca 75 s.) Säljö, Roger (2005). Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse- Lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur & Kultur. Wiklund, Christina (2012). Ordförrådets betydelse för läsning. Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL. Rapport. Referenslitteratur Alatalo, Tarja (2011). Skicklig läs – och skrivundervisning i åk 1-3.( avhandling) Göteborgs universitet: Psykologiska institutionen. Arnbak, Elisabeth (2003). Läsning av faktatexter. Från läsprocess till lärprocess. Stockholm: Natur och Kultur. Bjar, Louise (red.) (2007). Det hänger på språket! Lund: Studentlitteratur. Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis, & Løkensberg Hoel, Torlaug (2002). Skriva för att lära: skrivning i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. (gymnasiet, vuxenutbildningen, högskolan) Ehri, Linnea, Nunes, Simone, Willows, Dale, Shuster, Barbara, Yaghoub-Zadeh, Zohreh & Shanahan, Timothy (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the national reading panel’s metaanalysis. Reading Research Quarterly, 36(3), 250-287. Eidevald, Christian (2009). Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. (avhandling) Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. Espenakk, Unni, Frost, Jörgen, Klepstad Farevaag, Margaret, Grove, Hans, Horn, Erna, Löge, Inger Kristine, Gees Solheim, Ragnar & Wagner Åse Kari (2008). Tras. Tidig registrering av språkutveckling. En handbok om språkutveckling hos barn. Herning: Special-pedagogisk Förlag. Fast, Carina (2011). Att läsa och skriva i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Graham, Steve & Perin, Dolores (2007). A Metaanalysis of Writing Instruction for Adolescent Students. Journal of Educational Psychology, Vol. 99, (445-476). Hagtvet, Bente Eriksen (2005). Språkstimulering Del II. Aktiviteter och åtgärder i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. Hoover, Wesley A. & Gough, Philip B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 2. (127-160). Hulme, Charles & Snowling, Margaret (Eds.) (2005). The Science of Reading. Malden: Blackwell. Høien, Torleiv. & Lundberg, Ingvar. (1999/2006). Dyslexi. Från teori till praktik. Stockholm. Natur och Kultur. Kullberg, Birgitta & Nielsen, Cecilia (red.) (2008). Skriftspråka eller skriftbråka. Att utvecklas till en läsande och skrivande människa. Malmö: Gleerups. Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten, Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs – och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Lindö, Rigmor (2002). Det gränslösa språkrummet. Lund: Studentlitteratur. Lindö, Rigmor (2005). Den meningsfulla språkväven: textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter. Lund: Studentlitteratur. Molloy, Gunilla (2008). Reflekterande läsning och skrivning. 2:a reviderade upplagan. Lund: Studentlitteratur (första upplagan utgiven 1996). Reichenberg, Monica (2008). Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och Kultur. Riley, Jeni & Reedy, David ( 2005). Developing young children´s thinking through learning write argument. Journal of Early Childhood Literacy. Vol 5. (29-51). Snow, Catherine; Burns, Susan; Griffin, Peg (Eds.) (1998). Preventing Reading Difficulties in Young Children. Washington DC: National Academy Press. Utbildningsdepartementet (1997). Att lämna skolan med rak rygg. Om rätten till skriftspråket och om skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (SOU 1997:108). Stockholm: Nordstedts Tryckeri AB. Taube, Karin (2007/1987). Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.