Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits

Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp

949A03

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Ann-Sofi Wedin

Course coordinator

Ann-Sofi Wedin

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L7MPD Master program in Pedagogical practices with emphasis in young children’s learning (half time) (Younger children´s learning, Part time (Half time)) 2 (Spring 2020) 202004-202023 Swedish Linköping, Valla C
L7MPD Master program in Pedagogical Practices, Part time (half time) (Pedagogical Practices, Part time (half time)) 2 (Spring 2020) 202004-202023 Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with Emphasis in Outdoor Didactics/Special Education

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
EXAM Examination 7.5 credits U, G, VG
Aili, Carola. Blossing, Ulf. & Tornberg, Ulrika. (red). (2008). Lärare i blickpunkten-olika perspektiv på lärares liv och arbetet. Stockholm: Lärarförbundets förlag. Maila till order@lararforlaget.se (det måste även stå faktura- samt leveransadress- och telefonnummer) Bergström, Gunnar. (2003). Perspektiv på skolreformer. I S. Selander (red), (2003). Kobran, Nallen och majjen. Myndigheten för skolutveckling. Kalmar: Leanders Grafiska AB. Laddas ned. Charon, Joel. M. (2007). Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration. Engelwood Cliffs, N.J: Prentice Hall (Kap. 1: The Nature of perspective), s. 1-13. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Erixon, Per-Olof. (red). (2005). Nu var det 2002-ett ämnes tillblivelse sett ur ett prefektperspektiv. Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete nr 1-2, 2002, s. 103-130. Laddas ned. http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf Erixon Arreman, Inger. (2005). Pedagogiskt arbete. En social konstruktion för att fylla en social funktion (s.39-56). Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete nr 1-2, 2002. Laddas ned. http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf Holmqvist, Mona. (2011). Skolan och läraruppdraget-att bli och vara lärare. Lund: Studentlitteratur. Hultman, Glenn. & Martinsson, Bengt-Göran. (2005). Pedagogiskt arbete – ett nytt forskningsfält vid Linköpings universitet inom det utbildningsvetenskapliga området. I Hultman, Glenn. & Martinsson, Bengt-Göran.(red). (2005). Pedagogiskt arbete som forskningsfält. Några forskningsinriktningar vid Linköpings universitet. Skapande vetande 44. Linköping: UniTryck. (Hämtas på LISAM). Hultqvist, Elisabeth. (2011). Om lärararbetets förändrade yrkesvillkor. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 16, nr 3, s. 203-213, 2011. Laddas ned. http://www.politiken.se/tidskrifter/pedfo/1103/4.hultq.pdf Johanson, Ulla. & Florin, Christina. (1996). Tre kulturer – tre historier. Disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft, Utbildningshistoria 1996. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Jonsson, Agneta. Williams, Pia. & Samuelsson Pramling, Ingrid. (2019). Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare. Forskning om undervisning och lärande 2017: 1 vol. 5. Laddas ned: https://forskul.se/ffiles/00518CC7/ForskULvol5_nr1_s90-109.pdf Lindqvist. Per. (2010). Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift, 19 (1), 1-18, 2010. Läggs upp på Lisam. Markström, Ann-Marie. (2005). Förskolan som normaliseringspraktik : En etnografisk studie. Akad. Avhandling. Linköping Studies in Pedagogic Practices no 1. Linköping: Unitryck (Endast kapitel 4). Laddas ned. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01 Nordgren, Kenneth. Kristiansson, Martin. Liljekvist, Yvonne & Bergh, Daniel. (2019). Lärares planering och efterarbete av lektioner Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan. Rapport. Karlstad University Studies | 2019:11 Universitetstryckeriet, Karlstad. Laddas ned. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1298162/FULLTEXT01.pdf Nuthall, Graham. (2001). The Cultural Myths and Realities of Teaching and Learning: New Zeeland Annual Review of Education, 11, p.5-30 Laddas ned. https://ojs.victoria.ac.nz/nzaroe/article/view/1414/1273 Orlenius, Kennert. & Strömberg, Marianne. (2014). Pedagogiskt arbete som vetenskap- förytligande eller fördjupning? I Vinterek, Monika. & Arnqvist, Anders. (2014). Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald. Falun: Strålins Hämtas på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02 Pitkäniemi, Harri. (2009). The essence of teaching–learning conceptual relations: How does teaching work? Scandinavian Journal of Educational Research, 53 (3), s. 263–276, 2009. Laddas ned från Bibliotekets nättidskrifter. Reimers, Eva. (2014). Pågående tillblivelse av ämnet pedagogiskt arbete- reflektioner utifrån en forskarutbildningskurs. I Vinterek, Monika. & Arnqvist, Anders. (2014). Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald. Falun: Strålins Hämtas på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02 Richardsson, Gunnar. (2004). Skolan förr och nu. I Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Sjöberg, Lena. (2010). Lärarprofession på glid. Performativ förskjutning av statlig och lärarfacklig utbildningspolicy. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, nr 1, s. 18-32, 2010. Laddas ned från Bibliotekets nättidskrifter. Wahlström, Ninni & Sundberg, Daniel. (2015). En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11. IFAU. Rapport 2015:7. Laddas ned. https://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Rapporter/2015/En-teoribaserad-utvardering-av-laroplanen-Lgr-11/ Vinterek, Monika. & Arnqvist, Anders. (2014). Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald. Falun: Strålins Hämtas på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02 Tillkommer: En valfri avhandling inom Pedagogiskt arbete En valfri artikel som kan motiveras tillhöra området Pedagogiskt arbete Stencilerat material Referenslitteratur: Lökensgard Hoel, Torlaug. (2010). Skriva på universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur. Schött, Kristina; Hållsten, Stina; Moberg, Bodil & Strand, Hans. (2015). Studentens skrivhandbok. LIBER. Kina: People Printing. Strömqvist, Siv. (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleruups. Slovenien: Korotan.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.