Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp

Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits

949A03

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ann-Sofi Wedin

Kursansvarig

Ann-Sofi Wedin

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 2 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 2 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och redogöra för pedagogiskt arbete som tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde
- identifiera praktiknära fenomen som är centrala i pedagogiskt arbete
- problematisera skolan som samhällsinstitution
- använda olika aktörers perspektiv för att studera företeelser i pedagogiskt arbete
- uttrycka sig i skrift på en godtagbar vetenskaplig nivå
- använda biblioteksbaserade informationssökningstjänster

Kursinnehåll

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om det tvärvetenskapliga fältet pedagogiskt arbete. Kursen ger en breddad kunskap inom detta fält med relevans för pedagogiska praktiker i ungdomsskolan, förskolan och andra pedagogiska verksamheter. Dessutom behandlas lärares arbete och lärar- och elevrollens förändrade innebörd. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten.

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.

En del av studierna sker via en digital kursplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G, VG
Aili, Carola. Blossing, Ulf. & Tornberg, Ulrika. (red). (2008). Lärare i blickpunkten-olika perspektiv på lärares liv och arbetet. Stockholm: Lärarförbundets förlag. Maila till order@lararforlaget.se (det måste även stå faktura- samt leveransadress- och telefonnummer) Bergström, Gunnar. (2003). Perspektiv på skolreformer. I S. Selander (red), (2003). Kobran, Nallen och majjen. Myndigheten för skolutveckling. Kalmar: Leanders Grafiska AB. Laddas ned. Charon, Joel. M. (2007). Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration. Engelwood Cliffs, N.J: Prentice Hall (Kap. 1: The Nature of perspective), s. 1-13. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Erixon, Per-Olof. (red). (2005). Nu var det 2002-ett ämnes tillblivelse sett ur ett prefektperspektiv. Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete nr 1-2, 2002, s. 103-130. Laddas ned. http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf Erixon Arreman, Inger. (2005). Pedagogiskt arbete. En social konstruktion för att fylla en social funktion (s.39-56). Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete nr 1-2, 2002. Laddas ned. http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf Holmqvist, Mona. (2011). Skolan och läraruppdraget-att bli och vara lärare. Lund: Studentlitteratur. Hultman, Glenn. & Martinsson, Bengt-Göran. (2005). Pedagogiskt arbete – ett nytt forskningsfält vid Linköpings universitet inom det utbildningsvetenskapliga området. I Hultman, Glenn. & Martinsson, Bengt-Göran.(red). (2005). Pedagogiskt arbete som forskningsfält. Några forskningsinriktningar vid Linköpings universitet. Skapande vetande 44. Linköping: UniTryck. (Hämtas på LISAM). Hultqvist, Elisabeth. (2011). Om lärararbetets förändrade yrkesvillkor. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 16, nr 3, s. 203-213, 2011. Laddas ned. http://www.politiken.se/tidskrifter/pedfo/1103/4.hultq.pdf Johanson, Ulla. & Florin, Christina. (1996). Tre kulturer – tre historier. Disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft, Utbildningshistoria 1996. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Jonsson, Agneta. Williams, Pia. & Samuelsson Pramling, Ingrid. (2019). Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare. Forskning om undervisning och lärande 2017: 1 vol. 5. Laddas ned: https://forskul.se/ffiles/00518CC7/ForskULvol5_nr1_s90-109.pdf Lindqvist. Per. (2010). Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift, 19 (1), 1-18, 2010. Läggs upp på Lisam. Markström, Ann-Marie. (2005). Förskolan som normaliseringspraktik : En etnografisk studie. Akad. Avhandling. Linköping Studies in Pedagogic Practices no 1. Linköping: Unitryck (Endast kapitel 4). Laddas ned. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01 Nordgren, Kenneth. Kristiansson, Martin. Liljekvist, Yvonne & Bergh, Daniel. (2019). Lärares planering och efterarbete av lektioner Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan. Rapport. Karlstad University Studies | 2019:11 Universitetstryckeriet, Karlstad. Laddas ned. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1298162/FULLTEXT01.pdf Nuthall, Graham. (2001). The Cultural Myths and Realities of Teaching and Learning: New Zeeland Annual Review of Education, 11, p.5-30 Laddas ned. https://ojs.victoria.ac.nz/nzaroe/article/view/1414/1273 Orlenius, Kennert. & Strömberg, Marianne. (2014). Pedagogiskt arbete som vetenskap- förytligande eller fördjupning? I Vinterek, Monika. & Arnqvist, Anders. (2014). Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald. Falun: Strålins Hämtas på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02 Pitkäniemi, Harri. (2009). The essence of teaching–learning conceptual relations: How does teaching work? Scandinavian Journal of Educational Research, 53 (3), s. 263–276, 2009. Laddas ned från Bibliotekets nättidskrifter. Reimers, Eva. (2014). Pågående tillblivelse av ämnet pedagogiskt arbete- reflektioner utifrån en forskarutbildningskurs. I Vinterek, Monika. & Arnqvist, Anders. (2014). Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald. Falun: Strålins Hämtas på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02 Richardsson, Gunnar. (2004). Skolan förr och nu. I Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Sjöberg, Lena. (2010). Lärarprofession på glid. Performativ förskjutning av statlig och lärarfacklig utbildningspolicy. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, nr 1, s. 18-32, 2010. Laddas ned från Bibliotekets nättidskrifter. Wahlström, Ninni & Sundberg, Daniel. (2015). En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11. IFAU. Rapport 2015:7. Laddas ned. https://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Rapporter/2015/En-teoribaserad-utvardering-av-laroplanen-Lgr-11/ Vinterek, Monika. & Arnqvist, Anders. (2014). Pedagogiskt arbete. Enhet och mångfald. Falun: Strålins Hämtas på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02 Tillkommer: En valfri avhandling inom Pedagogiskt arbete En valfri artikel som kan motiveras tillhöra området Pedagogiskt arbete Stencilerat material Referenslitteratur: Lökensgard Hoel, Torlaug. (2010). Skriva på universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur. Schött, Kristina; Hållsten, Stina; Moberg, Bodil & Strand, Hans. (2015). Studentens skrivhandbok. LIBER. Kina: People Printing. Strömqvist, Siv. (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleruups. Slovenien: Korotan.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.