Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Preschool Education 3, Aesthetic learning processes, learning and creative, 12 credits
Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp
970G07
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Timetable module | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Pre-school Teacher Programme | 2 (Spring 2015) | 4 | Swedish | Norrköping |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Pre-school Teacher Programme
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Den studerande ska per ämne [bild, drama, musik, rörelse] läsa 250 valfria sidor ur böcker från kursens litteraturlista under rubriken ”Texter som bygger på forskning”. Därutöver ska den studerande läsa 200 fritt valda sidor från litteraturen som är listad under rubriken ”Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser”.
Litteratur med bildanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk. Lund:
University Press.
Aronsson, Karin (1997). Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och kultur.
Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings Universitet.
Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur.
Lind, Ulla (2010). ”Blickens ordning - bildspråk och estetiska läroprocesser som kulturform och kunskapsform …” (avhandling).
Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping.
Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
(Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3)
Andra texter:
Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk? Malmö: Carlsson.
Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur.
Fast, Carina (2008). Literacy- i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur.
Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan. Jönköping: Univ.Press.
Litteratur med dramaanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Berggraf Saebo, Aud (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget.
Forsberg Ahlcrona, Mirella (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss.
https://gupea.ub.gu.se//handle/2077/20889?locale=en
Holmgren-Lind, Lotta (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1.
Mjanger, Ruth (2014). Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project .i RIDE : The Journal of Applied Theatre and Performance, 2014 vol.19, No3, 296-312, http://dx.doi.org/10.1080/1356783.2014928010
Andra texter:
Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur.
Österlind, Eva (red.)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur.
Litteratur med musikanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Angelo, Elin & Saether, Morten (2014). Barnet och musiken. Falkenberg: Gleerups. (Kap.3-7).
Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag.
Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber.
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Wallerstedt, Cecilia & Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niklas (2014). Lärande i musik. Falkenberg: Gleerups.
Andra texter:
Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur.
Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken.
Litteratur med rörelseanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3 (avhandling). Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Kan köpas via: http://www.mugi.se. Kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner (2012-12-18)
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3. Sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö Studies in Educational Sciences no. 6, 2003.
Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker.
Ericsson, Ingegerd & Karlsson, Magnus (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. http://idrottsforum.org/ericsson-karlsson
Granberg, Ann (1994) Småbarnsrytmik. Stockholm: Liber (s.9-81).
Grindberg & Langlo Jagtøien (2000). Barn i rörelse. Lund: Studentlitteratur.
Osnes, Heid & Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Andra texter:
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam. (s.18-60).
Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag.
Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser.
Burman, Anders (red.) (2014). Konst och lärande - Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education.
http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan (kap.10) (2010) ur Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Kap.2).
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur.
Lindström, Lars. (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. ur KRUT; Kritisk Utbildningstidskrift. nr 133/134, (1-2/2008) (s. 59-65). http://www.krut.a.se/133/krut133-134.pdf
Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Vygotskij, Lev Semjonovitj (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
Metodlitteratur
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Malmö: Studentlitteratur.
Styrdokument
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (Ny, rev. utg.). Stockholm: Skolverket. http://libguides.ltu.se/content.php?pid=213514&sid=1776754
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.