Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

Preschool Education 3, Aesthetic learning processes, learning and creative, 12 credits

970G07

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970G43.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2015) 4 Svenska Norrköping

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för kunskap rörande barns lärande genom estetiska lärprocesser och skapande.
- redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser.
- använda verktyg och material inom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse.
- diskutera estetiska lärprocesser som redskap för lärande och utveckling under beaktande av olika faktorer såsom etnicitet, genus och klass.

Kursinnehåll

Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser och barns aktiva skapande. I kursen behandlas hur barn lär och kommunicerar genom olika estetiska lärprocesser. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter. Centralt är konstnärligt utforskande arbete i bild, drama, musik och rörelse. De uttryck som används i estetiska lärprocesser relateras till forskning inom fältet. Områden såsom etnicitet, genus och klass belyses i förhållande till det skapandet arbetet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, verkstäder, seminarier, grupparbete och självständiga studier.

Obligatoriska moment är verkstäder och performance.

En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning.

Examinerande estetisk dokumentation i form av estetisk portfolio om och genom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse.

Provkoder
OBL2 Verkstäder, 0hp D
OBL3 Performance,0hp D
POR2 Portfolioarbete, 9 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning i grupp, 3 hp UG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Den studerande ska per ämne [bild, drama, musik, rörelse] läsa 250 valfria sidor ur böcker från kursens litteraturlista under rubriken ”Texter som bygger på forskning”. Därutöver ska den studerande läsa 200 fritt valda sidor från litteraturen som är listad under rubriken ”Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser”. Litteratur med bildanknytning. Texter som bygger på forskning: Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk. Lund: University Press. Aronsson, Karin (1997). Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och kultur. Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings Universitet. Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Lind, Ulla (2010). ”Blickens ordning - bildspråk och estetiska läroprocesser som kulturform och kunskapsform …” (avhandling). Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping. Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur. (Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3) Andra texter: Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk? Malmö: Carlsson. Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur. Fast, Carina (2008). Literacy- i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan. Jönköping: Univ.Press. Litteratur med dramaanknytning. Texter som bygger på forskning: Berggraf Saebo, Aud (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget. Forsberg Ahlcrona, Mirella (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss. https://gupea.ub.gu.se//handle/2077/20889?locale=en Holmgren-Lind, Lotta (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1. Mjanger, Ruth (2014). Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project .i RIDE : The Journal of Applied Theatre and Performance, 2014 vol.19, No3, 296-312, http://dx.doi.org/10.1080/1356783.2014928010 Andra texter: Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur. Österlind, Eva (red.)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. Litteratur med musikanknytning. Texter som bygger på forskning: Angelo, Elin & Saether, Morten (2014). Barnet och musiken. Falkenberg: Gleerups. (Kap.3-7). Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag. Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber. Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Wallerstedt, Cecilia & Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niklas (2014). Lärande i musik. Falkenberg: Gleerups. Andra texter: Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur. Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken. Litteratur med rörelseanknytning. Texter som bygger på forskning: Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3 (avhandling). Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Kan köpas via: http://www.mugi.se. Kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner (2012-12-18) Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3. Sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö Studies in Educational Sciences no. 6, 2003. Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker. Ericsson, Ingegerd & Karlsson, Magnus (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. http://idrottsforum.org/ericsson-karlsson Granberg, Ann (1994) Småbarnsrytmik. Stockholm: Liber (s.9-81). Grindberg & Langlo Jagtøien (2000). Barn i rörelse. Lund: Studentlitteratur. Osnes, Heid & Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Andra texter: Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam. (s.18-60). Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser. Burman, Anders (red.) (2014). Konst och lärande - Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education. http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan (kap.10) (2010) ur Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Kap.2). Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur. Lindström, Lars. (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. ur KRUT; Kritisk Utbildningstidskrift. nr 133/134, (1-2/2008) (s. 59-65). http://www.krut.a.se/133/krut133-134.pdf Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Vygotskij, Lev Semjonovitj (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. Metodlitteratur Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Malmö: Studentlitteratur. Styrdokument Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (Ny, rev. utg.). Stockholm: Skolverket. http://libguides.ltu.se/content.php?pid=213514&sid=1776754

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.