Litteraturlistan är preliminär.
Den studerande ska per ämne [bild, drama, musik, rörelse] läsa 250 valfria sidor ur böcker från kursens litteraturlista under rubriken ”Texter som bygger på forskning”. Därutöver ska den studerande läsa 200 fritt valda sidor från litteraturen som är listad under rubriken ”Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser”.
Litteratur med bildanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk. Lund:
University Press.
Aronsson, Karin (1997). Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och kultur.
Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings Universitet.
Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur.
Lind, Ulla (2010). ”Blickens ordning - bildspråk och estetiska läroprocesser som kulturform och kunskapsform …” (avhandling).
Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping.
Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
(Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3)
Andra texter:
Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk? Malmö: Carlsson.
Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur.
Fast, Carina (2008). Literacy- i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur.
Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan. Jönköping: Univ.Press.
Litteratur med dramaanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Berggraf Saebo, Aud (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget.
Forsberg Ahlcrona, Mirella (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss.
https://gupea.ub.gu.se//handle/2077/20889?locale=en
Holmgren-Lind, Lotta (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1.
Mjanger, Ruth (2014). Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project .i RIDE : The Journal of Applied Theatre and Performance, 2014 vol.19, No3, 296-312, http://dx.doi.org/10.1080/1356783.2014928010
Andra texter:
Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur.
Österlind, Eva (red.)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur.
Litteratur med musikanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Angelo, Elin & Saether, Morten (2014). Barnet och musiken. Falkenberg: Gleerups. (Kap.3-7).
Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag.
Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber.
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Wallerstedt, Cecilia & Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niklas (2014). Lärande i musik. Falkenberg: Gleerups.
Andra texter:
Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur.
Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken.
Litteratur med rörelseanknytning.
Texter som bygger på forskning:
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3 (avhandling). Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Kan köpas via: http://www.mugi.se. Kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner (2012-12-18)
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3. Sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö Studies in Educational Sciences no. 6, 2003.
Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker.
Ericsson, Ingegerd & Karlsson, Magnus (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. http://idrottsforum.org/ericsson-karlsson
Granberg, Ann (1994) Småbarnsrytmik. Stockholm: Liber (s.9-81).
Grindberg & Langlo Jagtøien (2000). Barn i rörelse. Lund: Studentlitteratur.
Osnes, Heid & Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Andra texter:
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam. (s.18-60).
Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag.
Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser.
Burman, Anders (red.) (2014). Konst och lärande - Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education.
http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan (kap.10) (2010) ur Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Kap.2).
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur.
Lindström, Lars. (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. ur KRUT; Kritisk Utbildningstidskrift. nr 133/134, (1-2/2008) (s. 59-65). http://www.krut.a.se/133/krut133-134.pdf
Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Vygotskij, Lev Semjonovitj (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
Metodlitteratur
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Malmö: Studentlitteratur.
Styrdokument
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (Ny, rev. utg.). Stockholm: Skolverket. http://libguides.ltu.se/content.php?pid=213514&sid=1776754