Nedan listas den litteratur som är obligatorisk läsning i kursen. Listan är indelad i tre delar: Böcker, vetenskapliga artiklar och rapporter samt övriga Internet-resurser.
Böcker
Areskoug, M., Ekborg, M., Rosberg, M., & Thulin, S. (2016). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerup.
Brügge, B., Glantz, M., & Sandell, K. (2018). Friluftslivets pedagogik: en miljö-och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Liber.
Furness, K. (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber OBS! Denna bok kommer även användas i en kurs termin 5.
Jeppsson, F. (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & kultur
Riddersporre, B. & Persson, S. (2017). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur. OBS! Denna bok har använts tidigare i utbildningen.
Bergnéhr, D. (2009). Natur, utomhusmiljö och den goda barndomen i tidningen Förskolan. I Halldén (Red), Naturen som symbol för den goda barndomen, s. 59-77 Naturen som symbol för den goda barndomen. Stockholm: Carlsson, 2009. OBS! Detta kapitel finns uppladdat på Lisam.
Vetenskapliga artiklar och rapporter
Andersson, K., & Gullberg, A. (2014). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children?. Cultural studies of science education, 9(2), 275-296.
Axell, C., & Boström, J. (2019). Technology in children’s picture books as an agent for reinforcing or challenging traditional gender stereotypes. International Journal of Technology and Design Education, 1-13.
Danielsson, A. (2018) Naturvetenskap för yngre barn – kunskapsinnehåll i lärarstudenters beskrivningar av sin framtida undervisning. Högre utbildning 8, 1–13. http://dx.doi.org/10.23865/hu.v8.1112
Engdahl, I., Karlsson, B., Hellman, A., & Ärlemalm-Hagsér, E. (2012). Lärande för hållbar utveckling-är det någonting för förskolan, eller?: rapport om OMEP: s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken. Svenska OMEP.
Hallström, J., Elvstrand, H., & Hellberg, K. (2015). Gender and technology in free play in Swedish early childhood education. International journal of technology and design education, 25(2), 137-149.
Jeppsson, F. (2017) Kroppsligt förankrad kognition. Kan hämtas på: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv&action=showForm
Larsson, J. (2013). Children's Encounters With Friction as Understood as a Phenomenon of Emerging Science and as “Opportunities for Learning”. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 377-392.
Mårtensson, F., Lisberg Jensen, E., Söderström, M. & Öhman, J. (2011). Den nyttiga utevistelsen? Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang. Naturvårdsverket. (kap 10). Kan hämtas på http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/13216/Nyttiga%20utevistelsen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Siry, C. (2014). Towards multidimensional approaches to early childhood science education. Cultural Studies of Science Education, 9(2), 297-304.
Skolinspektionen. (2017) Förskolans arbete med matematik, teknik och naturvetenskap (Granskningsrapport: Kvalitetsgranskning 2016:211) Kan hämtas på https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/forskolans-arbete-med-matematik-teknik-och-naturvetenskap/
Sundqvist, P., Nilsson, T., & Gustafsson, P. (2015). Svensk förskolepersonals beskrivningar av teknik. In LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö (Vol. 3, No. 2, pp. 237-257).
Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 3(1). Kan hämtas på: https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/255/269
Övriga Internet-resurser
Axell, C. (2018). Tekniken i barnlitteraturen [Elektronisk resurs], Natur, teknik och språkutveckling., 1-13, 2018 Tillgänglig via: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-150903
Areljung, S. (2018a). Barns arbetsteorier om naturvetenskap [Elektronisk resurs], Natur, teknik och språkutveckling., 1-8 Tillgänglig via: https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_02/Material/Flik/Del_02_MomentA/Artiklar/M31_fsk_02A_01_arbetsteorier%20.docx
Areljung, S. (2018b). Naturvetenskapsverb [Elektronisk resurs], Natur, teknik och språkutveckling., 1-8 Tillgänglig via: https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M31_fsk_01A_01_verb.docx
Backman, A. (2018). Naturvetenskap i boksamtal [Elektronisk resurs] Natur, teknik och språkutveckling., 1-15. Tillgänglig via: https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_04/Material/Flik/Del_04_MomentA/Artiklar/M31_fsk_04A_01_naturvetenskap.docx
Skolverket. (2018) Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
Sundqvist, P., Nilsson, T., & Gustafsson, P. (2015). Svensk förskolepersonals beskrivningar av teknik. In LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö (Vol. 3, No. 2, pp. 237-257).
Litteraturtips
Nedan följer några exempel på litteratur som ej är obligatorisk läsning i kursen, men som är mycket användbara i uppgifterna:
Barr, A., Nettrup, A. & Rosdahl, A. (2011). Naturförskola: lärande för hållbar utveckling. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Bengts, M. (2016) På menyn: naturvetenskap och teknik. Hämtad 2017-10-31 från http://forskolan.se/pa-menyn-naturvetenskap-och-teknik/
Brage, C., & Linde, J. (2015). Naturvetenskap och teknik i förskolan: med utemiljön som inspiration. Linköping: Calluna utbildning; Vimmerby: Outdoor Teaching.
Bruce, B. & Riddersporre, B. (2014). Berättande i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur.
Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
Lindstrand, F. & Selander, S. (red.) (2009). Estetiska lärprocesser: upplevelser, praktiker och kunskapsformer. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur (kap 7 och 11).
Lärarförbundet Tidningen Förskolan (2008). Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Mitcham, C., & Schatzberg, E. (2009). Defining Technology and the Engineering Sciences. Philosophy Of Technology And Engineering Sciences, 27-63. doi:10.1016/B978-0-444-51667-1.50006-9 Hämtad 2017-12-27 från: https://books.google.se/books?hl=sv&lr=&id=prvCTW4V7jEC&oi=fnd&pg=PA27&dq=Defining+Technology+and+the+Engineering+Sciences&ots=aYl5p6cA7P&sig=oxXzm3sl4Ca-_KPWudo_gwtOsYc&redir_esc=y#v=onepage&q=Defining%20Technology%20and%20the%20Engineering%20Sciences&f=false
Mylesand, M., & Johansson, M. (2007). Bygg och konstruktion i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Nationellt resurscentrum för Fysik (2016) Förskola och Förskoleklass. Hämtad 2017-12-21 från http://www.fysik.org/laerarresurser/foerskola-och-foerskoleklass/
Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber, 2004. Sid. 50-142.
Ohlsson, A. (2015). Utomhuspedagogik: utveckling och lärande i naturen. (1. uppl.) Stockholm: Gothia Fortbildning.