Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 3, Documentation, Monitoring and Evaluation, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp
970G28
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Pre-school Teacher Programme | 1 (Autumn 2014) | Swedish |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Pre-school Teacher Programme
Examination
Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.
Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Obligatorisk litteratur
Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. Stockholm: Liber.
Lindgren, Anne-Li & Sparrman, Anna (2003). Om att bli dokumenterad: etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1-2), 58-69.
Markström, Ann-Marie (2008). Förskolans utvecklingssamtal: ett komplex av aktiviteter i tid och rum. EDUCARE, 1, 50-67.
Löfdahl Annica & Pérez Prieto, Héctor (2010) Den synliggjorda förskolan, I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.) (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur AB
Skolverket (2010a). Stödja och styra: om bedömning av yngre barn Stockholm: Skolverket. Skolverket (2010b). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Stockholm: Fritzes förlag
Skolverket (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Stockholm: Fritzes förlag (Tillgänglig på internet)
Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer – skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur.
Sparrman, Anna & Lindgren, Anne-Li (2010). Visual Documentation as a Normalizing Practice: A new discourse of visibility in preschool, Surveillance & Society (Special issue on Surveillance, Children and Childhood), 7(3-4), 248–261.
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet (2010). Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Vallberg Roth, Ann-Christine (2010) Bedömning i förskolans och skolans individuella utvecklingsplaner, I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.) (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur AB.
Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2010). Dokumentation och bedömning i förskolan, I Bim Riddersporre & Sven Persson (Red.). Utbildningsvetenskap för förskolan (s. 229-252). Stockholm: Natur & kultur.
Valbar litteratur
Bjervås, Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Doktorsavhandling, Göteborg: Göteborgs universitet.
Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber.
Bjurwill, Christer (2001). ABC och D. Vägledning som skriver akademiska uppsatser. Lund Studentlitteratur.
Fennefoss, A.T. & Jansen, K.E. (2009). Småbarnspedagogik och praktikberättelser: pedagogisk dokumentation i förskolan. (1. uppl.) Malmö: Gleerup.
Gars, Christina (2007). Vänd blicken från barnet, Pedagogiska magasinet, 3, 53-55. (Tillgänglig på Internet)
Lenz Taguchi, Hillevi (1997). Varför pedagogisk dokumentation?: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Stockholm: HLS förlag.
Lenz Taguchi, Hillevi (2000). Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan. Stockholm: HLS förlag (Tillgänglig på Internet)
Lenz Taguchi, H. (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. (1. uppl.) Malmö: Gleerups utbildning.
Lutz, Kristian (2006). Konstruktionen av det avvikande förskole-barnet: En kritisk fallstudieangående utvecklingsbedömningar av yngre barn. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Studies in Educational sciences.
Markström, Ann-Marie (2005). Förskolan som normaliseringspraktik: en etnografisk studie. Doktorsavhandling, Linköping universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap.
Markström, Ann-Marie (2010). Talking about children’s resistance to the institutional order, Journal of Early Childhood Research, 8(3), 303-314.
Rapp, Stephan red. (2011). Dokumentationshandboken. Handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm: Nordstedts Juridik i samarbete med Jönköpings kommun.
Svenska Skrivregler (2008). Språkrådet, Stockholm: Liber
Utbildningsdepartementet (2010). Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. (Tillgänglig på Internet via Utbildningsdepartementet)
Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2008). Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom: Likriktning med variation. Pedagogisk forskning i Sverige, 13 (2), 81-102. (Tillgänglig på Internet)
Wehner-Godée, Christina (2005). Att bedöma små barns kunnande. I Lars Lindström & Viveca Lindberg (Red.). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 93-109). Stockholm: HLS förlag.
Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.