Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp

Educational Sciences 3, Documentation, Monitoring and Evaluation, 7.5 credits

970G28

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2014) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer med avseende på dokumentation, uppföljning och utvärdering
- redogöra för och beskriva olika sätt att följa upp och analysera barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten
- diskutera etiska aspekter i samband med dokumentation, uppföljning och utvärdering av den pedagogiska verksamheten
- diskutera dokumentation, uppföljning och utvärdering utifrån kritiska perspektiv

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen introduceras även grundläggande teorier om bedömning. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt för att få kunskap om barns erfarenheter, utveckling och lärande. Detta i sin tur relateras till hur verksamheten organiseras pedagogiskt. Hur dokumentation används och kommuniceras till t ex vårdnadshavare är ett annat viktigt innehåll i kursen. En etisk aspekt av dokumentation som särskilt framhålls är att diskutera dokumentation utifrån barns perspektiv. Eftersom bedömning av enskilda barn kan vara en aspekt av dokumentation, uppföljning och utvärdering är detta också viktigt att belysa utifrån kritiska perspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

OBLIGATORISKA MOMENT
OBL2 - Muntlig gruppredovisning, Dokumentation i förskolans praktik, 0 hp - D
OBL3 - Litteraturseminarie-serie (3 tillfällen), 0 hp - D

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning.

PROVKODER
SRE2 - Individuell skriftlig redovisning, dokumentera, utvärdera och följa upp, 7,5 hp - U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. Stockholm: Liber. Lindgren, Anne-Li & Sparrman, Anna (2003). Om att bli dokumenterad: etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1-2), 58-69. Markström, Ann-Marie (2008). Förskolans utvecklingssamtal: ett komplex av aktiviteter i tid och rum. EDUCARE, 1, 50-67. Löfdahl Annica & Pérez Prieto, Héctor (2010) Den synliggjorda förskolan, I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.) (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur AB Skolverket (2010a). Stödja och styra: om bedömning av yngre barn Stockholm: Skolverket. Skolverket (2010b). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Stockholm: Fritzes förlag Skolverket (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Stockholm: Fritzes förlag (Tillgänglig på internet) Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer – skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. Sparrman, Anna & Lindgren, Anne-Li (2010). Visual Documentation as a Normalizing Practice: A new discourse of visibility in preschool, Surveillance & Society (Special issue on Surveillance, Children and Childhood), 7(3-4), 248–261. Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur. Utbildningsdepartementet (2010). Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. Vallberg Roth, Ann-Christine (2010) Bedömning i förskolans och skolans individuella utvecklingsplaner, I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.) (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur AB. Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2010). Dokumentation och bedömning i förskolan, I Bim Riddersporre & Sven Persson (Red.). Utbildningsvetenskap för förskolan (s. 229-252). Stockholm: Natur & kultur. Valbar litteratur Bjervås, Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Doktorsavhandling, Göteborg: Göteborgs universitet. Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. Bjurwill, Christer (2001). ABC och D. Vägledning som skriver akademiska uppsatser. Lund Studentlitteratur. Fennefoss, A.T. & Jansen, K.E. (2009). Småbarnspedagogik och praktikberättelser: pedagogisk dokumentation i förskolan. (1. uppl.) Malmö: Gleerup. Gars, Christina (2007). Vänd blicken från barnet, Pedagogiska magasinet, 3, 53-55. (Tillgänglig på Internet) Lenz Taguchi, Hillevi (1997). Varför pedagogisk dokumentation?: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Stockholm: HLS förlag. Lenz Taguchi, Hillevi (2000). Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan. Stockholm: HLS förlag (Tillgänglig på Internet) Lenz Taguchi, H. (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. (1. uppl.) Malmö: Gleerups utbildning. Lutz, Kristian (2006). Konstruktionen av det avvikande förskole-barnet: En kritisk fallstudieangående utvecklingsbedömningar av yngre barn. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Studies in Educational sciences. Markström, Ann-Marie (2005). Förskolan som normaliseringspraktik: en etnografisk studie. Doktorsavhandling, Linköping universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap. Markström, Ann-Marie (2010). Talking about children’s resistance to the institutional order, Journal of Early Childhood Research, 8(3), 303-314. Rapp, Stephan red. (2011). Dokumentationshandboken. Handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm: Nordstedts Juridik i samarbete med Jönköpings kommun. Svenska Skrivregler (2008). Språkrådet, Stockholm: Liber Utbildningsdepartementet (2010). Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. (Tillgänglig på Internet via Utbildningsdepartementet) Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2008). Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom: Likriktning med variation. Pedagogisk forskning i Sverige, 13 (2), 81-102. (Tillgänglig på Internet) Wehner-Godée, Christina (2005). Att bedöma små barns kunnande. I Lars Lindström & Viveca Lindberg (Red.). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 93-109). Stockholm: HLS förlag. Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.