Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 4, Social relations and teacher leadership and tools, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, 7.5 hp
971G05
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Timetable module | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 1 (Autumn 2012) | 3 | Swedish | Norrköping |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
- • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Obligatorisk litteratur och andra referenser
Dahlqwist Matts (2012). Lärarens ledarskap – relationer och grupprocesser. Stockholm: Liber.
Dunkels Elza. (2009). "När kan vi tala om nätmobbning?". Artikel i Locus Nr 2 2009. http://www.buv.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=15669&a=89357
Frånberg Gun-Marie & Wrethander Marie (2011). Mobbning en social konstruktion? Lund: Studentlitteratur.
Fältsjö Jörgen (2011). Gruppdynamik och ledarskap enligt FIRO, Högskolan i Dalarna
http://www.youtube.com/watch?v=rh2Brtmmryo&feature=youtube_gdata_player Hämtad 121114.
Fröman Hans & Johansson Per Olof (2011). Lagarbetet och dess utveckling. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.65-92). Lund: Studentlitteratur.
Granström Kjell (2004). Ett månghövdat vidunder. Pedagogiska Magasinet nr 3 s32-37. Se http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2004/08/30/manghovdat-vidunder
Hammar Chiriac, E. & Granström, K. (2012). Teachers’ leadership and students’ experience of group work. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 3, pp.345–363.
Ihrskog (2011). Fritidshemmet som utgångspunkt för identitetsutprovning. I Klerfelt, Anna & Haglund Björn (2011). Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker (s 80-94). Stockholm: Liber.
Jacobsson Rosie (2011). Hela barnet, hela skolan. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.93-114). Lund: Studentlitteratur.
Jordan Thomas (2007). Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen. Stockholm: Lärarförbundet, skolledarföreningen. (Beställs via www.lararforbundet.se / Tel 08-7376500)
Kennet Forslund (?).”Att ta och ge återkoppling”. Institutet för pedagogik, Linköpings Universitet. (finns på ItsL)
Melhuish, Karen & Falloon, Garry (2010). Looking to the future: M-learning with the iPad. Computers in New Zealand Schools: Learning, Leading, Technology, 22(3). Sök på titeln.
Trost Jan & Levin Irene (2010). Att förstå vardagen med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 2 s. 44-53, 3, 4 och 6 s.174-191.
Styrdokument mm
SFS 2008:567 Diskrimineringslag.
SFS 2010:800 Skollag.
Skolverket (2008). Vi lämnar till skolan det käraste vi har… om samarbete med föräldrar. Se: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070
Skolverket (2011a). Förskolans och skolans värdegrund förhållningssätt, verktyg och metoder. Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2579
Skolverket (2011b). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr 11.
Skolverket (2011c). Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling – lagens krav och huvudmannens ansvar. Länkadress http://www.skolverket.se/publikationer?id=2578
Skolverket (2011d). Vad fungerar? Resultat av utvärdering av metoder mot mobbning. Serie: Forskning för skolan. Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2517
Skolverket (2012a). Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2798
Skolverket (2012b). Källkritik. Se: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/kallkritik Hämtad 2012-11-19
Dessutom tillkommer artiklar från föreläsare i samband med föreläsningar och valfri litteratur/ artiklar som studenten själv söker fram och väljer. T ex:
Forskning.se. För dig i skolan. http://www.forskning.se/fordigiskolan.4.4c620b9a1350cdb4358b2.html
UR Play. Se http://urplay.se. Sök på mobbning och se t ex om Kompisar, bästisar, svikare och mobbare av Linn Hallberg, UR Samtiden – Bok och bibliotek 2012 via http://urplay.se/172674
Referenslitteratur
Här kan ni finna exempel på fördjupande och eller kompletterande litteratur till kursens innehåll och arbetsformer.
Aronsson Karin (2011). Datorspel och informellt lärande. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.283-300). Lund: Studentlitteratur.
Aspelin Jonas (2010). Den nödvändiga relationen. Pedagogiska magasinet 2010-09-16 12:29 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2010/09/16/nodvandiga-relationer
Aspelin Jonas (2010). Sociala relationer och pedagogiskt ansvar. Malmö; Gleerups.
Campbell, Marilyn A. (2005): Cyber bullying: “An old problem in a new guise?”. Australian Journal of Guidance and Counselling 15(1): s. 68-76.
Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer (RED) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur.
Colnerud Gunnel (2004) Lärare som mobbar. Pedagogiska Magasinet nr3. Se http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2004/08/30/larare-mobbar
Forstorp Per-Anders (2010) om avhandlingen;– Chatt som umgängesform. Unga skapar nätgemenskap. (Jeanette Sjöberg, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet, 2010) Pedagogisk Forskning i Sverige, 15 nr 4 s. 327–329.
Granström Kjell (2012). Grupparbete - en försummad möjlighet. I: Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer (RED) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet (s. 153-162). Lund: Studentlitteratur
Hammar Chiriac Eva (2012). Att leda grupparbete. I: Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer (RED) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet (s.101-118). Lund: Studentlitteratur.
Hammar Chirac, Eva & Hempel, Anders (red) (2008). Handbok för grupparbete - att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Lund: Studentlitteratur.
Heidegren& Wästerfors (2008). Den interagerande människan. Malmö: Gleerups.
Holm, Inger & Torstensson – Ed, Tullie (2006). Life History, metod i utbildning av lärare. Linköpings Universitet. (finns på ItsL)
Johansson Thomas (2004). Socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.
Lagerlöf Ingvar (2012) Stor utbildningssatsning mot mobbning. Lärarnas tidning 120102. Se Lärarnas nyheter http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/01/02/stor-utbildningssatsning-mot-mobbning
Likeric, Hanka; Therese, Andersson (2011). Avsändare Anonym: en kvalitativ undersökning om fenomenet nätmobbning ur skolpersonalens perspektiv. Högskolan Kristianstad, Studentuppsats. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:425759
Lindqvist, Per (2010). Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift, 19 (1), 1-18.
Monö Christian (2010). Följarskap. Om konsten att följa en ledare och leda en följare. Norsborg: Recito (går att beställa via http://www.foljarskap.se/bok_foljarskap.html där du även kan läsa utdrag)
Nilsson Agneta (2008). Professionellt föräldrasamarbete vad kan det innebära? I Skolverket (2008). Vi lämnar till skolan det käraste vi har… om samarbete med föräldrar. S 116-123 Se http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070
Schjellerup Nielsen Helle (2006). Gemenskap och utanförskap – om marginalisering i skolans värld. Stockholm; Liber. (Kap 5 Arbetet med den sociala dimensionen i skolan s 121-166).
Svedberg Lars (2007). Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Thornberg Robert (2006). Det sociala livet i skolan – Socialpsykologi för lärare. Stockholm: Liber.
Styrdokument mm
Barn- och elevombudet (beo) (2012). Se http://www.skolinspektionen.se/sv/BEO/
Diskrimineringsombudsmannen (2011). Webbverktyg för plan mot diskriminering och kränkande behandling i förskolan och skolan. Se www.planforskolan.se
Rädda Barnen (2012). Verktyg mot mobbning. Se http://www.rb.se/vartarbete/isverige/skolautbildning/mobbning/Pages/Verktygmotmobbing.aspx
Rättstavningsprogram. Se
http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.412337?l=sv
Skolinspektionen Se http://www.skolinspektionen.se/
Skolinspektionen (2010). Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning rapport 2010:3.
Skolverket (2007). Allmänna råd med kommentarer. Kvalitet i fritidshem
Skolverket (2011e). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. (Sök på www.skolverket.se)
Skolverket (2011f). Utveckling pågår. Om kvalitetsarbete i fritidshem. Skolverket. (Sök på www.skolverket.se)
Skolverket (2011g). Utvärdering av metoder mot mobbning. Skolverket Rapport 535. (Sök på www.skolverket.se)
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.