Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, 7.5 hp

Educational Sciences 4, Social relations and teacher leadership and tools, 7.5 credits

971G05

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2012) 3 Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna, verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Utbildningshistoria, fritidshemmets och skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och begrepp kring socialt samspel i relation till läraruppdraget
- kunna reflektera över elevers sociala samspel i skolan och på fritidshemmet i relation till det omgivande samhället
- kunna reflektera över vetenskapliga teorier och begrepp som rör lärarens ledarskap och yrkesetik
- kunna beskriva faktorer som är gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande och hälsa i skola och fritidshem
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och begrepp kring konflikter och utforska olika strategier för konflikthantering
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och olika förklaringsmodeller kring mobbning, diskriminering och kränkningar
- kunna reflektera över metoder och program för att motverka mobbning och kränkningar i fritidshem, skola och sociala medier

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment; socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning, samtliga relaterade till ledarskap och lärares redskap. Som redskap ses t.ex. teorier, begrepp och modeller.

I det första momentet behandlas teorier och begrepp kring socialt samspel i relation till läraruppdraget. Kunskaper om identitet, socialisation, marginalisering, grupp, grupputveckling, grupprocesser, social påverkan, normer, roller, samt olika slags kommunikation och interaktion i samhället bearbetas i detta moment. Centralt är faktorer som är gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande och hälsa i skola och fritidshem.

I det andra delmomentet behandlas teorier och begrepp kring lärarens ledarskap. Kunskaper om olika perspektiv på ledarskap, samspelsprocesser mellan ledare och elever, bemötande, delaktighet, relationsbyggande, makt, ansvar, yrkesetik, barns rättigheter och föräldrasamverkan bearbetas och reflekteras över i detta moment. Särskild tonvikt läggs vid olika teoretiska modeller om lärarens ledarskap i betydelsen av att verka för ett hållbart socialt klimat i skola och fritidshem.

I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om olika typer av konflikter och olika strategier för konflikthantering bearbetas.

I det fjärde momentet behandlas teorier och begrepp kring mobbning, diskriminering och andra former av kränkningar. Mobbningsbegreppet problematiseras. Kunskaper om olika förklaringsmodeller kring mobbning, elevers relationsarbete, inneslutnings- och uteslutningsprocesser i fritidshem, skola och sociala medier samt proaktivt arbete på olika nivåer i organisationer och samhälle bearbetas och reflekteras över i detta moment.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Digitala verktyg introduceras.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning med skriftligt underlag

SRE1 Skriftlig tentamen 4 hp U-VG
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag 3,5 U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur och andra referenser Dahlqwist Matts (2012). Lärarens ledarskap – relationer och grupprocesser. Stockholm: Liber. Dunkels Elza. (2009). "När kan vi tala om nätmobbning?". Artikel i Locus Nr 2 2009. http://www.buv.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=15669&a=89357 Frånberg Gun-Marie & Wrethander Marie (2011). Mobbning en social konstruktion? Lund: Studentlitteratur. Fältsjö Jörgen (2011). Gruppdynamik och ledarskap enligt FIRO, Högskolan i Dalarna http://www.youtube.com/watch?v=rh2Brtmmryo&feature=youtube_gdata_player Hämtad 121114. Fröman Hans & Johansson Per Olof (2011). Lagarbetet och dess utveckling. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.65-92). Lund: Studentlitteratur. Granström Kjell (2004). Ett månghövdat vidunder. Pedagogiska Magasinet nr 3 s32-37. Se http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2004/08/30/manghovdat-vidunder Hammar Chiriac, E. & Granström, K. (2012). Teachers’ leadership and students’ experience of group work. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 3, pp.345–363. Ihrskog (2011). Fritidshemmet som utgångspunkt för identitetsutprovning. I Klerfelt, Anna & Haglund Björn (2011). Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker (s 80-94). Stockholm: Liber. Jacobsson Rosie (2011). Hela barnet, hela skolan. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.93-114). Lund: Studentlitteratur. Jordan Thomas (2007). Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen. Stockholm: Lärarförbundet, skolledarföreningen. (Beställs via www.lararforbundet.se / Tel 08-7376500) Kennet Forslund (?).”Att ta och ge återkoppling”. Institutet för pedagogik, Linköpings Universitet. (finns på ItsL) Melhuish, Karen & Falloon, Garry (2010). Looking to the future: M-learning with the iPad. Computers in New Zealand Schools: Learning, Leading, Technology, 22(3). Sök på titeln. Trost Jan & Levin Irene (2010). Att förstå vardagen med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 2 s. 44-53, 3, 4 och 6 s.174-191. Styrdokument mm SFS 2008:567 Diskrimineringslag. SFS 2010:800 Skollag. Skolverket (2008). Vi lämnar till skolan det käraste vi har… om samarbete med föräldrar. Se: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070 Skolverket (2011a). Förskolans och skolans värdegrund förhållningssätt, verktyg och metoder. Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2579 Skolverket (2011b). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr 11. Skolverket (2011c). Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling – lagens krav och huvudmannens ansvar. Länkadress http://www.skolverket.se/publikationer?id=2578 Skolverket (2011d). Vad fungerar? Resultat av utvärdering av metoder mot mobbning. Serie: Forskning för skolan. Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2517 Skolverket (2012a). Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2798 Skolverket (2012b). Källkritik. Se: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/kallkritik Hämtad 2012-11-19 Dessutom tillkommer artiklar från föreläsare i samband med föreläsningar och valfri litteratur/ artiklar som studenten själv söker fram och väljer. T ex: Forskning.se. För dig i skolan. http://www.forskning.se/fordigiskolan.4.4c620b9a1350cdb4358b2.html UR Play. Se http://urplay.se. Sök på mobbning och se t ex om Kompisar, bästisar, svikare och mobbare av Linn Hallberg, UR Samtiden – Bok och bibliotek 2012 via http://urplay.se/172674 Referenslitteratur Här kan ni finna exempel på fördjupande och eller kompletterande litteratur till kursens innehåll och arbetsformer. Aronsson Karin (2011). Datorspel och informellt lärande. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.283-300). Lund: Studentlitteratur. Aspelin Jonas (2010). Den nödvändiga relationen. Pedagogiska magasinet 2010-09-16 12:29 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2010/09/16/nodvandiga-relationer Aspelin Jonas (2010). Sociala relationer och pedagogiskt ansvar. Malmö; Gleerups. Campbell, Marilyn A. (2005): Cyber bullying: “An old problem in a new guise?”. Australian Journal of Guidance and Counselling 15(1): s. 68-76. Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer (RED) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Colnerud Gunnel (2004) Lärare som mobbar. Pedagogiska Magasinet nr3. Se http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2004/08/30/larare-mobbar Forstorp Per-Anders (2010) om avhandlingen;– Chatt som umgängesform. Unga skapar nätgemenskap. (Jeanette Sjöberg, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet, 2010) Pedagogisk Forskning i Sverige, 15 nr 4 s. 327–329. Granström Kjell (2012). Grupparbete - en försummad möjlighet. I: Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer (RED) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet (s. 153-162). Lund: Studentlitteratur Hammar Chiriac Eva (2012). Att leda grupparbete. I: Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer (RED) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet (s.101-118). Lund: Studentlitteratur. Hammar Chirac, Eva & Hempel, Anders (red) (2008). Handbok för grupparbete - att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Lund: Studentlitteratur. Heidegren& Wästerfors (2008). Den interagerande människan. Malmö: Gleerups. Holm, Inger & Torstensson – Ed, Tullie (2006). Life History, metod i utbildning av lärare. Linköpings Universitet. (finns på ItsL) Johansson Thomas (2004). Socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur. Lagerlöf Ingvar (2012) Stor utbildningssatsning mot mobbning. Lärarnas tidning 120102. Se Lärarnas nyheter http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/01/02/stor-utbildningssatsning-mot-mobbning Likeric, Hanka; Therese, Andersson (2011). Avsändare Anonym: en kvalitativ undersökning om fenomenet nätmobbning ur skolpersonalens perspektiv. Högskolan Kristianstad, Studentuppsats. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:425759 Lindqvist, Per (2010). Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift, 19 (1), 1-18. Monö Christian (2010). Följarskap. Om konsten att följa en ledare och leda en följare. Norsborg: Recito (går att beställa via http://www.foljarskap.se/bok_foljarskap.html där du även kan läsa utdrag) Nilsson Agneta (2008). Professionellt föräldrasamarbete vad kan det innebära? I Skolverket (2008). Vi lämnar till skolan det käraste vi har… om samarbete med föräldrar. S 116-123 Se http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070 Schjellerup Nielsen Helle (2006). Gemenskap och utanförskap – om marginalisering i skolans värld. Stockholm; Liber. (Kap 5 Arbetet med den sociala dimensionen i skolan s 121-166). Svedberg Lars (2007). Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. Thornberg Robert (2006). Det sociala livet i skolan – Socialpsykologi för lärare. Stockholm: Liber. Styrdokument mm Barn- och elevombudet (beo) (2012). Se http://www.skolinspektionen.se/sv/BEO/ Diskrimineringsombudsmannen (2011). Webbverktyg för plan mot diskriminering och kränkande behandling i förskolan och skolan. Se www.planforskolan.se Rädda Barnen (2012). Verktyg mot mobbning. Se http://www.rb.se/vartarbete/isverige/skolautbildning/mobbning/Pages/Verktygmotmobbing.aspx Rättstavningsprogram. Se http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.412337?l=sv Skolinspektionen Se http://www.skolinspektionen.se/ Skolinspektionen (2010). Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning rapport 2010:3. Skolverket (2007). Allmänna råd med kommentarer. Kvalitet i fritidshem Skolverket (2011e). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. (Sök på www.skolverket.se) Skolverket (2011f). Utveckling pågår. Om kvalitetsarbete i fritidshem. Skolverket. (Sök på www.skolverket.se) Skolverket (2011g). Utvärdering av metoder mot mobbning. Skolverket Rapport 535. (Sök på www.skolverket.se)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.