Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Swedish, 25.5 credits
Svenska, 25.5 hp
972G07
Main field of study
Swedish LanguageCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School (Campus Linköping) | 3 (Autumn 2014) | Swedish | Linköping | C | |
L1GF3 | Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School (Campus Norrköping) | 3 (Autumn 2014) | Swedish | Norrköping | C |
Main field of study
Swedish LanguageCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth (2001). Listiga räven: läsinlärning genom skönlitteratur. Stockholm: En bok för alla
Bergöö. Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete mwd barn. Lund: Studentlitteratur
Druid-Glentow, Birgit (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur
Einarsson, Charlotta & Hammar Chiriac, Eva (2002). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur
Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber.
Gibbons, Pauline (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren
Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur
Hammar Chiriac, Eva & Hempel Anders (red.) (2013). Handbok för grupparbete – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Lund: Studentlitteratur.
Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 5-6)
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur och Kultur.
Lundberg, Ingvar (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur.
Nettervik, Ingrid (2001). I barnbokens värld. Malmö: Gleerups
Nikolajeva, Maria (2011). Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Pressley, Michael & Wharton-McDonald, Ruth (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review. 26 (3), 448-470.
Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur
Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt
Topping, Keith & Ferguson, Nancy (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading vol 28 no 2. UKLA/Blackwell Publishing
Trampe, Peter af, Nordman, Egon & Norée, Marianne (red.) (2012). Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter andra boken Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. Beställs från kansliet@dyslexiforeningen.se
Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur & kultur
Widholm, Annika (2012). "Barnlitteraturens betydelse för ungas rättigheter" ur Barnlitteraturens värden och värderingar Red. Sara Kärrholm och Paul Tenggart, sid 39-50 (kompendium)
Texter på internet
Cunningham, A.E. & Stanovich, K.E. (1990). Early Spelling Acquisition: Writing Beats the Computer. Journal of Educational Psychology, Vol.82, No.1, 159-162.
Häggström, Ingrid (2007). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter med språklekar. I: Granström, Kjell (red.) Forskning om lärares arbete i klassrummet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1846
Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z,
Wiklund, Ulla & Persson, Magnus (red.) (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
Liberg, Caroline. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag
http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf
Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M-T. & Velay, J-L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preeschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica 119, 67-79.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Ramstrand, (2005) "Vilka äventyr borde finnas? Bröderna Lejonhjärta och kritiken." Stockholm: Barn 2005:1 http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Barnboken/Barnboken%202005%20nr%201/Ramstrand.pdf
Skolverket (2013). Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd http://www.skolverket.se/publikationer?id=3002
Skolverket (2012). Nya språket lyfter http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/bedomningsstod/grundskoleutbildning/arskurs-1-3/2.6253/nya-spraket-lyfter-1.106047
Ytterligare litteratur/artiklar kan tillkomma.
Övrig litteratur Barns möte med litteratur i skola och samhälle vecka 41-44
Skönlitteratur:
Andersen, H.C., valfri saga
Gripe, Maria, valda titlar (uppgifter om dessa kommer senare)
Lindgren, Astrid Pippi Långstrump (från1945), valfri utgåva
Lindgren, Astrid, Mio min Mio, valfri utgåva
Lindgren, Barbro Loranga, Masarin och Dartanjang (från 1969), valfri utgåva
Milne, A.A. Nalle Puh (från 1926), valfri utgåva, men med E. H. Shepards illustrationer
Nilsson-Brännström, Moni (2007). Bara Tsatsiki.
Rowling, J.K. (2001). Harry Potter och de vises sten.
Tan, Shaun (2011). Det röda trädet.
Widmark, Martin Valfri bok om Lasse Majas detektivbyrå
Empatiprojektveckan (43):
Dahle, Gro & Svein Nyhus, Den arge
Dahle, Gro & Svein Nyhus, Mammas hår
DiCamillo, Kate Tack vare Winn-Dixie
Kruusval , Catarina Egon och rävungen
Lindgren, Astrid Bröderna Lejonhjärta
Lärn, Viveca, Ludde blir en lirare
Jansson, Tove Det osynliga barnet (novellen)
Mangold, Maud & Buregren, Sassa, Pärlor till pappa
Sendak , Maurice Till vildingarnas land
Tidholm Resan till Ugri-La-Brek***
Författarskap i vecka 43:
Crowther, Kitty
Lindenbaum, Pija
Tan, Shaun
Tillkommer:
Sagor ur olika sagosamlingar (några riktlinjer inför val av sagor kommer att delas ut i början av kursen)
Valfria bilderböcker av Elsa Beskow, Pija Lindenbaum, Eva Lindström, Anna Höglund,
Anna-Klara Tidholm, Jan Lööf, Ulf Nilsson, Gunilla Bergström och Lennart Hellsing (alla ska läsa alla dessa författares/konstnärers böcker, minst en av varje författare)
Kompendium
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.