Swedish, 25.5 credits

Svenska, 25.5 hp

972G07

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth (2001). Listiga räven: läsinlärning genom skönlitteratur. Stockholm: En bok för alla Bergöö. Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete mwd barn. Lund: Studentlitteratur Druid-Glentow, Birgit (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur Einarsson, Charlotta & Hammar Chiriac, Eva (2002). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. Gibbons, Pauline (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hammar Chiriac, Eva & Hempel Anders (red.) (2013). Handbok för grupparbete – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Lund: Studentlitteratur. Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 5-6) Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur och Kultur. Lundberg, Ingvar (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. Nettervik, Ingrid (2001). I barnbokens värld. Malmö: Gleerups Nikolajeva, Maria (2011). Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur (valda delar) Pressley, Michael & Wharton-McDonald, Ruth (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review. 26 (3), 448-470. Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt Topping, Keith & Ferguson, Nancy (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading vol 28 no 2. UKLA/Blackwell Publishing Trampe, Peter af, Nordman, Egon & Norée, Marianne (red.) (2012). Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter andra boken Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. Beställs från kansliet@dyslexiforeningen.se Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur & kultur Widholm, Annika (2012). "Barnlitteraturens betydelse för ungas rättigheter" ur Barnlitteraturens värden och värderingar Red. Sara Kärrholm och Paul Tenggart, sid 39-50 (kompendium) Texter på internet Cunningham, A.E. & Stanovich, K.E. (1990). Early Spelling Acquisition: Writing Beats the Computer. Journal of Educational Psychology, Vol.82, No.1, 159-162. Häggström, Ingrid (2007). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter med språklekar. I: Granström, Kjell (red.) Forskning om lärares arbete i klassrummet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1846 Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z, Wiklund, Ulla & Persson, Magnus (red.) (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 Liberg, Caroline. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M-T. & Velay, J-L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preeschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica 119, 67-79. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Ramstrand, (2005) "Vilka äventyr borde finnas? Bröderna Lejonhjärta och kritiken." Stockholm: Barn 2005:1 http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Barnboken/Barnboken%202005%20nr%201/Ramstrand.pdf Skolverket (2013). Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd http://www.skolverket.se/publikationer?id=3002 Skolverket (2012). Nya språket lyfter http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/bedomningsstod/grundskoleutbildning/arskurs-1-3/2.6253/nya-spraket-lyfter-1.106047 Ytterligare litteratur/artiklar kan tillkomma. Övrig litteratur Barns möte med litteratur i skola och samhälle vecka 41-44 Skönlitteratur: Andersen, H.C., valfri saga Gripe, Maria, valda titlar (uppgifter om dessa kommer senare) Lindgren, Astrid Pippi Långstrump (från1945), valfri utgåva Lindgren, Astrid, Mio min Mio, valfri utgåva Lindgren, Barbro Loranga, Masarin och Dartanjang (från 1969), valfri utgåva Milne, A.A. Nalle Puh (från 1926), valfri utgåva, men med E. H. Shepards illustrationer Nilsson-Brännström, Moni (2007). Bara Tsatsiki. Rowling, J.K. (2001). Harry Potter och de vises sten. Tan, Shaun (2011). Det röda trädet. Widmark, Martin Valfri bok om Lasse Majas detektivbyrå Empatiprojektveckan (43): Dahle, Gro & Svein Nyhus, Den arge Dahle, Gro & Svein Nyhus, Mammas hår DiCamillo, Kate Tack vare Winn-Dixie Kruusval , Catarina Egon och rävungen Lindgren, Astrid Bröderna Lejonhjärta Lärn, Viveca, Ludde blir en lirare Jansson, Tove Det osynliga barnet (novellen) Mangold, Maud & Buregren, Sassa, Pärlor till pappa Sendak , Maurice Till vildingarnas land Tidholm Resan till Ugri-La-Brek*** Författarskap i vecka 43: Crowther, Kitty Lindenbaum, Pija Tan, Shaun Tillkommer: Sagor ur olika sagosamlingar (några riktlinjer inför val av sagor kommer att delas ut i början av kursen) Valfria bilderböcker av Elsa Beskow, Pija Lindenbaum, Eva Lindström, Anna Höglund, Anna-Klara Tidholm, Jan Lööf, Ulf Nilsson, Gunilla Bergström och Lennart Hellsing (alla ska läsa alla dessa författares/konstnärers böcker, minst en av varje författare) Kompendium

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.