Social Science 2, 13.5 credits

Samhällsorienterande ämnen 2, 13.5 hp

972G21

Main field of study

Society and Culture

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Main field of study

Society and Culture

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Andersson, Hans, Den medeltida staden – struktur och bebyggelse. Ur Den svenska staden : planering och gestaltning - från medeltid till industrialism. Thomas Hall, Katarina Dunér, red. Stockholm : Sveriges radio, 1997 Balldin, Jutta. Barndomens geografi och platser. sid 135-147. Malmö högskola Cele, Sofia, Från sinne till symbol – om barns förhållande till kartan. Ur Geografiska Notiser 3 2008 Gothlin, Eva, Kön eller genus?, Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborg, 1999 Graninger, Gun & Graninger, Göran, ”Forntidsgröten: barns tidsuppfattning och skolans historieundervisning - några iakttagelser”, i Hansson, Gunnar & Svensson, Cai (red.), Litteraturen och läsarna: festskrift till Gunnar Hansson, Tema Kommunikation, Univ., Linköping, 1988 Hartsmar, Nanny, Historiemedvetande: elevers tidsförståelse i en skolkontext, Institutionen för pedagogik, Lärarhögsk., Diss. Lund: Univ., Malmö, 2001 Hermansson Adler, Magnus, Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik, Liber, Stockholm, 2009 Holmén Janne, "Historia", i Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (red.), Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2011, s 199-208 Kinlund, Peter, Kartan som maktens och lögnens redskap. Ur Geografiska Notiser 3 2008 Lindström, Dag, Forntid i Sverige: en introduktion, Natur och kultur, Stockholm, 2004 Lindström, Jonathan & Hjort, Sofi, Forntiden runt hörnet: En arkeologisk handledning för grundskolans lärare, Stockholms läns museum, Stockholm, 1998 Lykke, Nina, 'Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen', Kvinnovetenskaplig tidskrift., 24(2003):1, s.47-56, 2003 Møller, Jens Peter, Geografididaktik: perspektiv och exempel, Liber, Stockholm, 2003 Naish Michael C, Mental utveckling och inlärningen i geografi. Ur Mårtensson och Wennberg, red Geografi världens ämne. Stockholm : Utbildningsradion, 1996 Olsson, Mats och Thomasson, Joakim, Vad är en by och varför? Ur Scandia volym 67 nummer1, 2001. www.scandia.hist.lu.se Perhans, Karl-Erik, Istidens landskap: jordarter och terrängformer, Geo läromedel, Sollentuna, 2002 Perhans, Karl-Erik, Endogena processer och landformer, Geo läromedel, Sollentuna, 2003 Perhans, Karl-Erik, Exogena processer och landformer, Geo läromedel, Sollentuna, 2004 Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten, Plats - identitet - lärande: närområdesstudier i skolan, Studentlitteratur, Lund, 2009 Thurén, Torsten, Källkritik, Liber, Stockholm, 2005 Tunström, Moa, Segregationens två poler. Mania,#3/4 2010. Tidskriften Mana van der Brugt, Danielle, Farliga platser och skumma typer – rädsla för stadens våld bland barn och deras föräldrar. Ur Geografiska Notiser 3, 2009 Österberg, Eva, 'Historikern och vår kulturella mångfald.', i Qvarsell Roger & Bengt Sandin (red)., Den mångfaldiga historien: tio historiker om forskningen inför framtiden, Historiska media, Lund, 2000 STADSPLANER kompendium från institutionen KARTOGRAFI kompendium från institutionen

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.