Samhällsorienterande ämnen 2, 13.5 hp

Social Science 2, 13.5 credits

972G21

Huvudområde

Samhälle och kultur i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Samhälle och kultur i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser Allmän didaktik, 5 hp, Kunskap och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp och Samhällsorienterade ämnen 1, 13.5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- redogöra för hur plats, tid och identitet ges olika betydelser utifrån geografiska och historiska exempel
- redogöra för och praktiskt-estetiskt visa hur närmiljön kan tas som utgångspunkt i SO-undervisning
- förklara samspel mellan natur- och kulturgeografiska förhållanden ifråga om människans bosättning och försörjning
- redogöra för hur kartor är konstruerade och hur de kan användas i allmänhet och i undervisning i F-3 i synnerhet
- redogöra för vilken betydelse olika perspektiv har för historieskrivningens innehåll och budskap
- tillämpa grundläggande källkritiska metoder på avgränsade geografiska och historiska material
- redogöra för grunddragen i människans äldsta historia, med fokus på utvecklingen i Norden
- diskutera och planera enskilda ämnesmoment i geografi och historia F-3 utifrån föreliggande styrdokument
- didaktiskt motivera olika arbetsformers användbarhet i SO-undervisningen F-3

Kursinnehåll

Studenten studerar och problematiserar SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, läromedel samt stoffurval.

I kursen behandlar och problematiserar studenten föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, och historiska exempel. Det lokala rummet och hemorten står i fokus. Den studerande studerar naturlandskapets uppkomst och karaktäristik, i synnerhet samspelet mellan naturlandskapet och mänsklig verksamhet. Den studerande undersöker kartan och globen som kunskapsverktyg och relaterar den till barns omvärldsuppfattning.

Den studerande problematiserar och fördjupar sina kunskaper om epokerna stenålder, bronsålder och järnålder. I samband med detta lyfter den studerande även frågor kring barns tidsuppfattning. Vidare fokuserar den studerande på hur tolkning och användning av historien påverkas av de villkor som vi själva lever under.

I kursen tillämpar den studerande grundläggande källkritiska metoder som kan användas på olika texter.

I kursen diskuterar den studerande de teoretiska perspektiven genus och identitet. Likaså fördjupar den studerande sina kunskaper om olika platsers betydelse för skapande av identitet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier och exkursioner, samt självständiga studier.

Examination

SME 1 – Exkursion (3hp)
OBL1 – Platsseminarium (D)
SME 2 – Lokalhistorisk didaktisk uppgift (4hp)
SRE1 – Tentamen (6,5hp)

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Andersson, Hans, Den medeltida staden – struktur och bebyggelse. Ur Den svenska staden : planering och gestaltning - från medeltid till industrialism. Thomas Hall, Katarina Dunér, red. Stockholm : Sveriges radio, 1997 Balldin, Jutta. Barndomens geografi och platser. sid 135-147. Malmö högskola Cele, Sofia, Från sinne till symbol – om barns förhållande till kartan. Ur Geografiska Notiser 3 2008 Gothlin, Eva, Kön eller genus?, Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborg, 1999 Graninger, Gun & Graninger, Göran, ”Forntidsgröten: barns tidsuppfattning och skolans historieundervisning - några iakttagelser”, i Hansson, Gunnar & Svensson, Cai (red.), Litteraturen och läsarna: festskrift till Gunnar Hansson, Tema Kommunikation, Univ., Linköping, 1988 Hartsmar, Nanny, Historiemedvetande: elevers tidsförståelse i en skolkontext, Institutionen för pedagogik, Lärarhögsk., Diss. Lund: Univ., Malmö, 2001 Hermansson Adler, Magnus, Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik, Liber, Stockholm, 2009 Holmén Janne, "Historia", i Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (red.), Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2011, s 199-208 Kinlund, Peter, Kartan som maktens och lögnens redskap. Ur Geografiska Notiser 3 2008 Lindström, Dag, Forntid i Sverige: en introduktion, Natur och kultur, Stockholm, 2004 Lindström, Jonathan & Hjort, Sofi, Forntiden runt hörnet: En arkeologisk handledning för grundskolans lärare, Stockholms läns museum, Stockholm, 1998 Lykke, Nina, 'Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen', Kvinnovetenskaplig tidskrift., 24(2003):1, s.47-56, 2003 Møller, Jens Peter, Geografididaktik: perspektiv och exempel, Liber, Stockholm, 2003 Naish Michael C, Mental utveckling och inlärningen i geografi. Ur Mårtensson och Wennberg, red Geografi världens ämne. Stockholm : Utbildningsradion, 1996 Olsson, Mats och Thomasson, Joakim, Vad är en by och varför? Ur Scandia volym 67 nummer1, 2001. www.scandia.hist.lu.se Perhans, Karl-Erik, Istidens landskap: jordarter och terrängformer, Geo läromedel, Sollentuna, 2002 Perhans, Karl-Erik, Endogena processer och landformer, Geo läromedel, Sollentuna, 2003 Perhans, Karl-Erik, Exogena processer och landformer, Geo läromedel, Sollentuna, 2004 Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten, Plats - identitet - lärande: närområdesstudier i skolan, Studentlitteratur, Lund, 2009 Thurén, Torsten, Källkritik, Liber, Stockholm, 2005 Tunström, Moa, Segregationens två poler. Mania,#3/4 2010. Tidskriften Mana van der Brugt, Danielle, Farliga platser och skumma typer – rädsla för stadens våld bland barn och deras föräldrar. Ur Geografiska Notiser 3, 2009 Österberg, Eva, 'Historikern och vår kulturella mångfald.', i Qvarsell Roger & Bengt Sandin (red)., Den mångfaldiga historien: tio historiker om forskningen inför framtiden, Historiska media, Lund, 2000 STADSPLANER kompendium från institutionen KARTOGRAFI kompendium från institutionen

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.