Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp

973G01

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Mats Sjöberg

Course coordinator

Mats Sjöberg

Director of studies or equivalent

Lotta Holme
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1G46 Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School 1 (Autumn 2017) 201734-201737 Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Boo, Sofia – Forslund Frykedal, Karin – Thorsten, Anja (2017): Att anpassa undervisning till individ och grupp. Natur & kultur. Charon, Joel M (2007): “The nature of perspective”, i: Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration; N.J: Prentice Hall; (häfte), (13 s) Comenius, Johan Amos (1996): Didactica Magna. Göteborg: Daidalos (häfte), (12 s) Dewey, John (2008): Individ, skola och samhälle. Utbildningsfilosofiska texter. Stockholm: Natur och Kultur (häfte), (11 s) Fröbel, Friedrich (1993): Människans fostran. Lund: Studentlitteratur, (häfte), (10 s) Förskoleklassen – uppdrag, innehåll och kvalitet (2014). Stödmaterial, Skolverket (2014) http://www.skolverket.se/skolverket/publikationer?id=3329 Herbart, Johann Friedrich (1993): Konturer till föreläsningar i pedagogik. Stockholm: Ordmånen förlag (häfte), (14 s) Jepson Wigg, Ulrika (2015): ”Att analysera livsberättelser”, i: A.Fejes & R. Thornberg (red): Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber (häfte), (15 s.) Key, Ellen (1976): Barnets århundrade. Lund: Aldus (häfte), (12 s) Kroksmark, Tomas (2013): ”Inledning. Invitation till skolan och läraryrket”, i: T. Kroksmark: De stora frågorna om skolan. Lund: Studentlitteratur (häfte) (13 s) Lindberg, Leif (1994): ”Akademiska studier och akademisk undervisning – kännetecknande drag”, i: S. Franke-Wikberg, L. Lindberg, B. Lundgren, B. Mårtensson, B. Sundin, T. Sundström & S. Sörlin (red): Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur (häfte) (11 s) Lindqvist, Per (2015): ” Ödmjuk orubblighet. En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande”, i: Nordisk tidskrift för allmän didaktik, nr 1 (finns att hämta på nätet som open access under tidskriftens namn) (13 s) Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2016): Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 6:e reviderade upplagan. Umeå: Fundo förlag (bokhandeln) (93 s) Lärarens handbok (2015): Läroplaner. Skollag. Yrkesetiska principer. FN;s barnkonvention. Lund: Studentlitteratur Rousseau, Jean Jacques (1985): Emile eller om uppfostran. Göteborg: Gidlunds (häfte), (3 s) Röda Korsets Högskola (2015): Guide till referenshantering enligt APA-systemet. Svenska tolkning av APA-systemet för Röda korsets Högskola. Röda Korset. www.rkh.se/PageFiles/3800/APA-referensguide%2020150922.pdf Schött, Kristina - Hållsten, Stina - Moberg, Bodil - Strand, Hans (2015): Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber. Skolverket (2011): Planering och genomförande av undervisningen – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Skolverkets allmänna råd. (45 s) www.skolverket.se/publikationer?id=2698 Skolverket (2016): Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Kap 1, 2 och 3, (20 s). www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Stensmo, Christer (2007): Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur (häfte) (12 s) SOU 2007:28: Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan, bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet – en sammanfattning (20 s) http://www.regeringen.se/sb/d/8439/a/81428 (20 s) Vägval i skolans historia. Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria 6 (3-4) 2006, (häfte) (16 s) Resursmaterial (SR) Programmet Sommar P 1 (2015): David Batra. Nås via http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/562302?programid=2071

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.