Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp
Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits
973G01
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mats SjöbergKursansvarig
Mats SjöbergStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 1 (HT 2017) | 201734-201737 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Områdesbehörighet 6b: En B, Ma B, Nk A, Sh A eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
- urskilja grundläggande filosofiska perspektiv på undervisning
- redogöra för på vilka grunder skolkunskaper väljs ut och organiseras
- diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar läraruppdraget
- skriftligt formulera en sammanhängande text
- använda grundläggande referensteknik
Kursinnehåll
Denna kurs belyser undervisningens och den pedagogiska verksamhetens didaktiska grunder. Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna skolerfarenheter och uppfattningar om vad som kännetecknar läraruppdraget och undervisning. Centralt i kursen är att de studerande lär sig att skilja mellan allmänt tyckande om hur skola, undervisning, lärare, elever ska vara och uppfattningar eller föreställningar som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Allmändidaktiken inrymmer de didaktiska frågorna liksom normativa och kritiska perspektiv på undervisningen. Centrala kunskapsfält som allmändidaktiken drar nytta av och som kort introduceras i kursen är läroplansteori och pedagogisk filosofi. Kursen behandlar olika perspektiv på elever, lärarrollen, lärande, fostran och undervisning samt relationen mellan lärare och elev. Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Vidare används digitala verktyg för eget lärande.
Examination
Kursen examineras genom individuell hemtentamen.
PROVKODER:
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen, 5 hp U-VG
OBL1 Seminarieserie, 0 hp D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.