Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 3, Educational Assessment, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Kunskapsbedömning, 7.5 hp
973G03
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Fredrik AlmDirector of studies or equivalent
Lotta HolmeECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School | 1 (Autumn 2015) | Swedish | Linköping, Valla | C |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Huvudböcker som kan köpas i bokhandeln:
Lindström, Lars., Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk
bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270]
Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183]
Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin. (2015). Pedagogisk psykologi. (s. 552-599)
Harlow: Pearson. [48]
Artiklar som kan hämta via bibliotekets hemsida:
Alm, Fredrik., & Colnerud, Gunnel. (2015). Teachers’ experiences of unfair grading. Educational Assessment, 2, 132-150. [19]
Carr, Sonya. C (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching
exceptional children, 40, 24-30. [7]
Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in class-room assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10]
Hirsh, Åsa. (2012). IUP – Verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9,
33-41. [9]
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I S. Eklund (red.), Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande, (s. 21-29). Stockholm: Stiftelsen SAF. [10]
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. [84]
Mavrommatis, Yiannis (1997). Understanding assessment in the classroom. Phases of the assessement process – the assessment episode. Assessment in Education, 4, 381-400. [20]
Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck:
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15]
Knubb-Mannien Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande.
I S-E. Hansén & L. Forsman (red.), Allmändidaktik vetenskap för lärare (s. 303-314). Lund: Studentlitteratur. [12]
Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A Hult & A Olofsson
(red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15]
Pettersson, Daniel (2010). Internationella kunskapsmätningar och deras funktioner. I C. Lun-dahl och M. Folke-Fichtelius (red.), Bedömning i och av skolan, (s. 259-273). Lund: Studentlitteratur. [15]
Myndighetstexter för blivande 4-6-lärare:
Ds (2008:13). En ny betygsskala. Stockholm: Utbildningsdepartementet (s. 12-30 + 45-65).
<http://www.sweden.gov.se/sb/d/10002/a/97896> [40]
Lgr (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575>
Skolverket (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 [80]
Skolverket (2013a). Betygskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953
Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32]
Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [22]
Skolverket (2011a). Planering och genomförande av undervisning- för grundskolan,
grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698> [45]
Skolverket (2011b). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660> [77]
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.