Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Kunskapsbedömning, 7.5 hp

Educational Sciences 3, Educational Assessment, 7.5 credits

973G03

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Fredrik Alm

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 1 (HT 2015) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna, verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer som finns för lärares arbete med kunskapsbedömning inom de obligatoriska skolformerna med fokus på år 4-6.
- identifiera faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet.
- urskilja kunskapsformer och kunskapsnivåer i samband med bedömning.
-använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera arbete med kunskapsbedömning inom skola och utbildning.
- relatera utbildningsvetenskaplig forskning om kunskapsbedömning till frågor som rör lärares arbete med bedömning och betygssättning.
- diskutera konsekvenser av olika former av kunskapsbedömning.
- beskriva olika former av dokumentation som pedagogiska hjälpmedel.
- diskutera etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömningar och betygssättning.
- behärska centrala begrepp som rör kunskapsbedömning

Kursinnehåll

I kursen studeras klassrumsbedömning och betygsättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag, så som det formuleras i aktuella styrdokument, och vad det uppdraget innebär i yrkespraktiken med fokus på arbete i årskurs 4-6. I kursen studeras grundläggande teorier om mätning och kunskapsbedömning. Dessa teorier används primärt för att förstå de utmaningar en lärare ställs inför när det gäller att vid bedömning och betygsättning vara rättvis och saklig med bl. a. avseende på klass, genus och etnicitet. Kursen belyser och problematiserar kunskapsbedömningars skilda funktioner, betydelser och konsekvenser för undervisning och lärande. I första hand fokuseras klassrumsbedömningar, men även nationella prov och internationella kunskapsmätningar uppmärksammas. En annan del i kursen rör bedömningar med olika syften, samt insamling och värdering av varierande typer av bedömningsunderlag. Även återkoppling och bedömning som pedagogiskt redskap utgör ett innehåll. Kursen består av fyra delområden: (a) bedömning inom grundskolan – direktiv, forskning och undervisning, (b) saklig, likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning (c) kunskapsbedömningars syften och användning av olika bedömningsmetoder, och (d) dokumentation och kommunikation av elevers kunskapsutveckling.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, självständiga studier samt fältuppgift. Vidare används digitala verktyg för eget lärande.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen, muntlig tentamen och obligatoriskt seminarium.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen, salstentamen, 2,5 hp, U-G
MTN1 Muntlig tentamen: individuell examination i grupp, 5 hp U-VG
OBL1 Obligatoriskt seminarium, 0 hp, Deltagit

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Huvudböcker som kan köpas i bokhandeln: Lindström, Lars., Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270] Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183] Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin. (2015). Pedagogisk psykologi. (s. 552-599) Harlow: Pearson. [48] Artiklar som kan hämta via bibliotekets hemsida: Alm, Fredrik., & Colnerud, Gunnel. (2015). Teachers’ experiences of unfair grading. Educational Assessment, 2, 132-150. [19] Carr, Sonya. C (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24-30. [7] Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in class-room assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10] Hirsh, Åsa. (2012). IUP – Verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33-41. [9] Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I S. Eklund (red.), Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande, (s. 21-29). Stockholm: Stiftelsen SAF. [10] Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. [84] Mavrommatis, Yiannis (1997). Understanding assessment in the classroom. Phases of the assessement process – the assessment episode. Assessment in Education, 4, 381-400. [20] Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck: Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15] Knubb-Mannien Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman (red.), Allmändidaktik vetenskap för lärare (s. 303-314). Lund: Studentlitteratur. [12] Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A Hult & A Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Pettersson, Daniel (2010). Internationella kunskapsmätningar och deras funktioner. I C. Lun-dahl och M. Folke-Fichtelius (red.), Bedömning i och av skolan, (s. 259-273). Lund: Studentlitteratur. [15] Myndighetstexter för blivande 4-6-lärare: Ds (2008:13). En ny betygsskala. Stockholm: Utbildningsdepartementet (s. 12-30 + 45-65). <http://www.sweden.gov.se/sb/d/10002/a/97896> [40] Lgr (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575> Skolverket (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 [80] Skolverket (2013a). Betygskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32] Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [22] Skolverket (2011a). Planering och genomförande av undervisning- för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698> [45] Skolverket (2011b). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660> [77]

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.