Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Assessment and grading, 7.5 credits
Bedömning och betygssättning, 7.5 hp
976G05
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Sol MorénCourse coordinator
Sol MorénDirector of studies or equivalent
Martin LundbergECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Programme for Vocational Teacher Education | 4 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | C |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 1 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 2 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 3 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 4 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 5 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 6 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 7 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
L7VA2 | VAL II - Professional Qualification Course for Teachers | 8 (Spring 2024) | 202404-202413 | Swedish | Linköping | E |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
GXXCourse offered for
- VAL II - Professional Qualification Course for Teachers
- Programme for Vocational Teacher Education
Grades
Three-grade scale, U, G, VGDepartment
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeCode | Name | Scope | Grading scale |
---|---|---|---|
STN1 | Written exam | 1.5 credits | U, G |
SRE1 | Written presentation | 6 credits | U, G, VG |
Course literature is preliminary.
Books
Aldenmyr Irisdotter, S. & Paulin, A. & Zetterqvist, K, (2016) Etik i professionellt lärarskap 2 uppl. Polen: Gleerups
ISBN: 9789140694751
Andersson, P, (2014) Lära till yrkeslärare Lund: Studentlitteratur
Andersson, Per & Fejes, Andreas, (2010) Kunskapers värde: Validering i teori och praktik andra upplagan Lund: Studentlitteratur
Fejes, A. Lindberg, V. & Wärvik, G-B, (2017) Yrkesdidaktikens mångfald Stockholm: Lärarförlaget.
Köpsén, S, (2019) Lära till Yrkeslärare Lund: Studentlitteratur
Korp, H, (2011) Kunskapsbedömning: vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket
Lindström, L. Lindberg, V. & Pettersson, A (red.), (2011) Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap Andra upplagan Stockholm: Stockholms universitets förlag
Lundgren, U-P, & Säljö, R. med flera, (2017) Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare
Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan (red.), (2016) Betyg i teori och praktik: Ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium Andra upplagan Malmö: Gleerups
Tsagalidis, Helena, (2008) Därför fick jag bara godkänt – Bedömning i karaktärsämnen på HR-programmet.
Wikström, C, (2013) Konsten att göra bra prov - vad lärare behöver veta om kunskapsmätning Stockholm: Natur och Kultur
Articles
Allen, James D, Grades as valid measures of academic achievement of classroom learning The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 2005
Black, Paul & Wiliam, Dylan, Developing the theory of formative assessment Educational Assessment, Evaluation and Accountability 2009
Hattie, John & Timperley, Hellen, The power of feedback Review of Educational Research 2007
Hirsh, Å, Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter Stockholm: Skolverket. 2018
Hirsh, Å, Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande Stockholm: Skolverket 2018
Hofvendahl, Johan, Relata refero: “positiv, pigg och bra attityd” Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2004: 2. [13]
Lindh, Gunnel & Lindh-Munther, Agneta, ). ”Antingen får man skäll eller beröm”. En studie av utvecklingssamtal i elevers perspektiv Studies in Educational Policy and Educational philosophy: E-tidskrift, 2005:1. [25] 2005
Skolverket, Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen 2013
Tsagalidis, H, Yrkeslärarens frågandepraktik – kunskap och bedömning 2012
http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2012/2012-3-tsagalidis.pdf
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.