Bedömning och betygssättning, 7.5 hp
Assessment and grading, 7.5 credits
976G05
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Song Ee AhnKursansvarig
Song Ee AhnStudierektor eller motsvarande
Martin LundbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 4 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen samt kursen Perspektiv på skola. utbildningens styrning och organisation, 7,5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för och tolka de nationella riktlinjer som finns för lärares arbete med kunskapsbedömning och betygssättning
- redogöra för och använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller
- analysera frågor som rör bedömning samt hur den samspelar med planering och genomförande av undervisning
- kritiskt resonera om olika instrument och underlag för bedömning av kunskaper samt identifiera olika faktorer som kan påverka likvärdig och rättvis bedömning
- resonera om principer för validering av kunskap och kompetens
- konstruera bedömningsinstrument som relaterar till sitt/sina yrkesämne/-n
- beskriva hur pedagogisk dokumentation kan användas för återkoppling av bedömningar till elever och vårdnadshavare.
Kursinnehåll
Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag så som det formuleras i aktuella styrdokument och vad det uppdraget innebär i yrkeslärarens arbete. I kursen introduceras bedömningsteoretiska begrepp, vilka används för att studera och diskutera väsentliga delar av yrkeslärarens bedömningspraktik. I det avseendet behandlas olika syften med bedömningar och de funktioner olika typer av bedömningar har för undervisning och elevens lärande, samt frågor om samstämmighet mellan undervisningsplanering, undervisningens genomförande och bedömning av elevens kunskaper. I kursen diskuteras och problematiseras även olika instrument och underlag för bedömning och betygssättning. Påverkansfaktorer, liksom yrkesetiska aspekter, i samband med bedömning och betygssättning behandlas och relateras till frågor om likvärdighet och rättvisa bedömningar. Vidare behandlas samverkan mellan betygssättande lärare och handledare i arbetsplatsförlagt lärande samt validering av kunskap och kompetens. Den pedagogiska dokumentationens betydelse för återkoppling av yrkeslärarens kunskapsbedömning till elever och vårdnadshavare ingår också i kursen. I kursen ingår även övning i att konstruera ändamålsenliga bedömningsinstrument för yrkesämnen.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning samt salstentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 1.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 6 hp | U, G, VG |
Böcker
Det tillkommer myndighetstexter från Skolverkets hemsida, se därför Studiehandledningens litteraturlista.
Valda delar, kap. 1, 2, 4, 5, 6 [100].
Kap11-12.
S. 8–122. [115] finns att ladda upp på adressen: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2666
Bedömning och betygsättning av yrkeskunskaper, Andersson, P
Andersson, P Bedömning och betygsättning av yrkeskunskaperValda delar, s. 9–58, 127–216. [140]
Kap 15, 16 och 17.
S. 9–102. (Första upplagan från 2008, red. Jansdotter Samuelsson & Nordgren, kan också användas, s. 7–74, 133–150
Kap 5, 6 och 7.
Artiklar
https://www.skolverket.se/publikationsserier/rapporter/2020/likvardiga-betyg-och-meritvarden
E-tidskrift. Du hittar artikeln också i Lisam.
http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2012/2012-3-tsagalidis.pdf
Webbsidor
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.