Didactic processes in teaching, 7.5 credits

Undervisningens didaktiska processer, 7.5 hp

9KP304

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1GYK Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary 2 (Spring 2013) 201314-201323 Swedish Linköping C
L1GRK Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9 2 (Spring 2013) 201314-201323 Swedish Linköping C

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary
  • Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9

Examination

Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Kurslitteratur Ammert, Niklas (red) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Välj minst två av nedanstående texter med relevans för eget eller angränsande ämne: Almgren, Hans (2011). I huvudet på en läromedelsförfattare. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Ammert, Niklas (2011). Ett innehåll förmedlas. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Berge, Berge (2011). Jämställdhet och kön. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Bronäs, Agneta (2011). Samhällskunskapsböcker och demokrati. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Ekvall, Ulla (2011). Lärobokstext och kemilektion. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Lindh, Lena & Söderberg, Boel (2011). Lärotextens makt och magi. Ingår i Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Nordgren, Kenneth (2011). Interkulturella perspektiv på historieläroböcker. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Varför behövs lättlästa läroböcker? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Ammert, Niklas (2011). Om läroböcker och studiet av dem. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Bronäs, Agneta & Runebou, Niklas (2010). Ämnesdidaktik - en undervisningskonst. Didaktikens verktyg: om att lära och undervisa multimodalt. Utbildningsradion. 
http://www.ur.se/didaktikensverktyg/ Englund, Boel (2011). Vad gör läroböcker? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2011). Att förstå och använda läroplanen. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Häkkinen, Päivi & Kankaaranta, Marja (2011). Undervisningsteknologi: möjligheter och motstånd. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Kansanen, Pertti, Hansén Sven-Erik, Sjöberg, Jan & Kroksmark, Tomas (2011). Vad är allmändidaktik? Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Lahdenperä, Pirjo & Sandström, Margareta (2011). Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2006). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo. Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. Olin-Scheller, Christina (2011). Vis via webben? – Lärande och literacies i den digitala visdomens tidevarv. Karstads universitets Pedagogiska Tidskrift, årgång 7, nr 1. Hämtas ifrån Diva-portalen. Sahlström, Fritjof (2011). Vad händer egentligen under lektionerna? Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Sandén, Torbjörn & Wikman, Tom (2011). Att leda lärande. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Selander, Staffan (2011). Didaktisk design av pedagogiska texter. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Selander, Staffan (2012). Didaktik: undervisning och lärande, i U.P. Lundgren, R. Säljö & C.Liberg (red.) (2012). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur. Sjöholm, Kaj, Kansanen, Pertti, Hansén, Sven-Erik & Kroksmark, Tomas (2011). Ämnesdidaktik: en integrerad del av allmändidaktik. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Svensson, Ann-Christine (2011). Hur används läroboken? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Vannestål Estling, Maria (2011). Läroboken i en digital värld. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Wallin Wictorin, Margareta (2011). Bilder i läroböcker. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Myndighetstexter Lgr11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Kommentarmaterial till kursplaner och kunskapskrav i aktuellt ämne. http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/laroplaner-1.149092 Allmänna råd - Planering och genomförande av undervisningen (grundskola). http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/allmanna-rad Läroplan för gymnasieskolan. http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/laroplan-for-gymnasieskolan-1.161294 Ämnesplaner med kommentarer. http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/kommentarer-till-amnesplaner-1.173565 Ämnesdidaktisk litteratur Svenskämnets didaktik Obligatorisk litteratur: Bommarco, Birgitta & Parmenius Swärd, Suzanne (2012). Läsning, skrivande, samtal – textarbete i gymnasiets svenskämne. Lund: Studentlitteratur. Valbar litteratur: Bergman, Lotta (2009). Makt, mening, motstånd: litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber. Brodow, Bengt, Nilsson N-E & Ullström, S-O (2000). Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik. Lund: Studentlitteratur. Hoel, Torlaug L. (2001) Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper. Lund: Studentlitteratur. Olsson-Jers, Cecilia (2012). Klassrummet som muntlig arena: att tala fram sin trovärdighet. Stockholm: Liber. Pihlgren, Anna S. (2010). Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur. Reichenberg, Monica (2008). Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur & Kultur. Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur. Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother: en studie om gymnasieelevers textvärldar. Doktorsavhandling. Karlstad University Studies. Finns att hämta på Diva-portalen. Parmenius Swärd, Suzanne (2008). Skrivande som handling och möte: gymnasieelever om skrivuppgifter, tidsvillkor och bedömning i svenskämnet. Doktorsavhandling. Malmö högskola: Malmö Studies in Educational sciences no 42. Finns att hämta på http://www.avhandlingar.se/avhandling/f31fff9541/ Naturvetenskapernas didaktik Sjøberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur. Mayer Richard E. & Moreno, Roxana (2003). Nine Ways to Reduce Cognitive Load in Multimedia Learning. Educational Psychologist, 38:1, 43-52. Matematikdidaktik Hansen H. C., Jess K., Lundin, S., Skott, J. (2010). Matematik för lärare, Delta Didaktik. Malmö: Gleerups. Språkdidaktik Obligatorisk litteratur: Tornberg, Ulrika (2009). Språkdidaktik. Malmö: Gleerups. Valbar litteratur: Tornberg, U., Malmqvist, A. & Valfridsson, I. (red.) (2009). Språkdidaktiska perspektiv: om undervisning och lärande i främmande språk. Stockholm: Liber. Skolverket (2004). Språkboken: en antologi om språkundervisning och språkinlärning. Stockholm: Statens skolverk. Hämtas från www.skolverket.se Forsman, Liselott, Björklund, Mikaela & Sjöholm, Kaj (2011). Språkdidaktik för ett föränderligt samhälle. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (18 s

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.