Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Didactic processes in teaching, 7.5 credits
Undervisningens didaktiska processer, 7.5 hp
9KP304
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary | 2 (Spring 2013) | 201314-201323 | Swedish | Linköping | C |
L1GRK | Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9 | 2 (Spring 2013) | 201314-201323 | Swedish | Linköping | C |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary
- Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9
Examination
Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.
Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Kurslitteratur
Ammert, Niklas (red) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Välj minst två av nedanstående texter med relevans för eget eller angränsande ämne:
Almgren, Hans (2011). I huvudet på en läromedelsförfattare. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ammert, Niklas (2011). Ett innehåll förmedlas. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Berge, Berge (2011). Jämställdhet och kön. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Bronäs, Agneta (2011). Samhällskunskapsböcker och demokrati. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ekvall, Ulla (2011). Lärobokstext och kemilektion. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Lindh, Lena & Söderberg, Boel (2011). Lärotextens makt och magi. Ingår i Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Nordgren, Kenneth (2011). Interkulturella perspektiv på historieläroböcker. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Varför behövs lättlästa läroböcker? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ammert, Niklas (2011). Om läroböcker och studiet av dem. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Bronäs, Agneta & Runebou, Niklas (2010). Ämnesdidaktik - en undervisningskonst.
Didaktikens verktyg: om att lära och undervisa multimodalt. Utbildningsradion.
http://www.ur.se/didaktikensverktyg/
Englund, Boel (2011). Vad gör läroböcker? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2011). Att förstå och använda läroplanen. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Häkkinen, Päivi & Kankaaranta, Marja (2011). Undervisningsteknologi: möjligheter och motstånd. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Kansanen, Pertti, Hansén Sven-Erik, Sjöberg, Jan & Kroksmark, Tomas (2011). Vad är allmändidaktik? Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Lahdenperä, Pirjo & Sandström, Margareta (2011). Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2006). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur.
Olin-Scheller, Christina (2011). Vis via webben? – Lärande och literacies i den digitala visdomens tidevarv. Karstads universitets Pedagogiska Tidskrift, årgång 7, nr 1. Hämtas ifrån Diva-portalen.
Sahlström, Fritjof (2011). Vad händer egentligen under lektionerna? Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Sandén, Torbjörn & Wikman, Tom (2011). Att leda lärande. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Selander, Staffan (2011). Didaktisk design av pedagogiska texter. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Selander, Staffan (2012). Didaktik: undervisning och lärande, i U.P. Lundgren, R. Säljö & C.Liberg (red.) (2012). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.
Sjöholm, Kaj, Kansanen, Pertti, Hansén, Sven-Erik & Kroksmark, Tomas (2011). Ämnesdidaktik: en integrerad del av allmändidaktik. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Svensson, Ann-Christine (2011). Hur används läroboken? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Vannestål Estling, Maria (2011). Läroboken i en digital värld. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Wallin Wictorin, Margareta (2011). Bilder i läroböcker. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Myndighetstexter
Lgr11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Kommentarmaterial till kursplaner och kunskapskrav i aktuellt ämne.
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/laroplaner-1.149092
Allmänna råd - Planering och genomförande av undervisningen (grundskola).
http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/allmanna-rad
Läroplan för gymnasieskolan.
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/laroplan-for-gymnasieskolan-1.161294
Ämnesplaner med kommentarer.
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/kommentarer-till-amnesplaner-1.173565
Ämnesdidaktisk litteratur
Svenskämnets didaktik
Obligatorisk litteratur:
Bommarco, Birgitta & Parmenius Swärd, Suzanne (2012). Läsning, skrivande, samtal – textarbete i gymnasiets svenskämne. Lund: Studentlitteratur.
Valbar litteratur:
Bergman, Lotta (2009). Makt, mening, motstånd: litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber.
Brodow, Bengt, Nilsson N-E & Ullström, S-O (2000). Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik. Lund: Studentlitteratur.
Hoel, Torlaug L. (2001) Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper. Lund: Studentlitteratur.
Olsson-Jers, Cecilia (2012). Klassrummet som muntlig arena: att tala fram sin trovärdighet. Stockholm: Liber.
Pihlgren, Anna S. (2010). Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur.
Reichenberg, Monica (2008). Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur & Kultur.
Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur.
Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother: en studie om gymnasieelevers textvärldar. Doktorsavhandling. Karlstad University Studies. Finns att hämta på Diva-portalen.
Parmenius Swärd, Suzanne (2008). Skrivande som handling och möte: gymnasieelever om skrivuppgifter, tidsvillkor och bedömning i svenskämnet. Doktorsavhandling. Malmö högskola: Malmö Studies in Educational sciences no 42. Finns att hämta på http://www.avhandlingar.se/avhandling/f31fff9541/
Naturvetenskapernas didaktik
Sjøberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.
Mayer Richard E. & Moreno, Roxana (2003). Nine Ways to Reduce Cognitive Load in Multimedia Learning. Educational Psychologist, 38:1, 43-52.
Matematikdidaktik
Hansen H. C., Jess K., Lundin, S., Skott, J. (2010). Matematik för lärare, Delta Didaktik. Malmö: Gleerups.
Språkdidaktik
Obligatorisk litteratur:
Tornberg, Ulrika (2009). Språkdidaktik. Malmö: Gleerups.
Valbar litteratur:
Tornberg, U., Malmqvist, A. & Valfridsson, I. (red.) (2009). Språkdidaktiska perspektiv: om undervisning och lärande i främmande språk. Stockholm: Liber.
Skolverket (2004). Språkboken: en antologi om språkundervisning och språkinlärning. Stockholm: Statens skolverk. Hämtas från www.skolverket.se
Forsman, Liselott, Björklund, Mikaela & Sjöholm, Kaj (2011). Språkdidaktik för ett föränderligt samhälle. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (18 s
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.