Litteraturlistan är preliminär.
Kurslitteratur
Ammert, Niklas (red) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Välj minst två av nedanstående texter med relevans för eget eller angränsande ämne:
Almgren, Hans (2011). I huvudet på en läromedelsförfattare. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ammert, Niklas (2011). Ett innehåll förmedlas. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Berge, Berge (2011). Jämställdhet och kön. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Bronäs, Agneta (2011). Samhällskunskapsböcker och demokrati. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ekvall, Ulla (2011). Lärobokstext och kemilektion. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Lindh, Lena & Söderberg, Boel (2011). Lärotextens makt och magi. Ingår i Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Nordgren, Kenneth (2011). Interkulturella perspektiv på historieläroböcker. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Varför behövs lättlästa läroböcker? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ammert, Niklas (2011). Om läroböcker och studiet av dem. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Bronäs, Agneta & Runebou, Niklas (2010). Ämnesdidaktik - en undervisningskonst.
Didaktikens verktyg: om att lära och undervisa multimodalt. Utbildningsradion.
http://www.ur.se/didaktikensverktyg/
Englund, Boel (2011). Vad gör läroböcker? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2011). Att förstå och använda läroplanen. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Häkkinen, Päivi & Kankaaranta, Marja (2011). Undervisningsteknologi: möjligheter och motstånd. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Kansanen, Pertti, Hansén Sven-Erik, Sjöberg, Jan & Kroksmark, Tomas (2011). Vad är allmändidaktik? Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Lahdenperä, Pirjo & Sandström, Margareta (2011). Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2006). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur.
Olin-Scheller, Christina (2011). Vis via webben? – Lärande och literacies i den digitala visdomens tidevarv. Karstads universitets Pedagogiska Tidskrift, årgång 7, nr 1. Hämtas ifrån Diva-portalen.
Sahlström, Fritjof (2011). Vad händer egentligen under lektionerna? Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Sandén, Torbjörn & Wikman, Tom (2011). Att leda lärande. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.) (2011), Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Selander, Staffan (2011). Didaktisk design av pedagogiska texter. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011), Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Selander, Staffan (2012). Didaktik: undervisning och lärande, i U.P. Lundgren, R. Säljö & C.Liberg (red.) (2012). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.
Sjöholm, Kaj, Kansanen, Pertti, Hansén, Sven-Erik & Kroksmark, Tomas (2011). Ämnesdidaktik: en integrerad del av allmändidaktik. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur.
Svensson, Ann-Christine (2011). Hur används läroboken? Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Vannestål Estling, Maria (2011). Läroboken i en digital värld. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Wallin Wictorin, Margareta (2011). Bilder i läroböcker. Ingår i Niklas Ammert (red.) (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Myndighetstexter
Lgr11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Kommentarmaterial till kursplaner och kunskapskrav i aktuellt ämne.
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/laroplaner-1.149092
Allmänna råd - Planering och genomförande av undervisningen (grundskola).
http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/allmanna-rad
Läroplan för gymnasieskolan.
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/laroplan-for-gymnasieskolan-1.161294
Ämnesplaner med kommentarer.
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/kommentarer-till-amnesplaner-1.173565
Ämnesdidaktisk litteratur
Svenskämnets didaktik
Obligatorisk litteratur:
Bommarco, Birgitta & Parmenius Swärd, Suzanne (2012). Läsning, skrivande, samtal – textarbete i gymnasiets svenskämne. Lund: Studentlitteratur.
Valbar litteratur:
Bergman, Lotta (2009). Makt, mening, motstånd: litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber.
Brodow, Bengt, Nilsson N-E & Ullström, S-O (2000). Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik. Lund: Studentlitteratur.
Hoel, Torlaug L. (2001) Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper. Lund: Studentlitteratur.
Olsson-Jers, Cecilia (2012). Klassrummet som muntlig arena: att tala fram sin trovärdighet. Stockholm: Liber.
Pihlgren, Anna S. (2010). Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur.
Reichenberg, Monica (2008). Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur & Kultur.
Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur.
Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother: en studie om gymnasieelevers textvärldar. Doktorsavhandling. Karlstad University Studies. Finns att hämta på Diva-portalen.
Parmenius Swärd, Suzanne (2008). Skrivande som handling och möte: gymnasieelever om skrivuppgifter, tidsvillkor och bedömning i svenskämnet. Doktorsavhandling. Malmö högskola: Malmö Studies in Educational sciences no 42. Finns att hämta på http://www.avhandlingar.se/avhandling/f31fff9541/
Naturvetenskapernas didaktik
Sjøberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.
Mayer Richard E. & Moreno, Roxana (2003). Nine Ways to Reduce Cognitive Load in Multimedia Learning. Educational Psychologist, 38:1, 43-52.
Matematikdidaktik
Hansen H. C., Jess K., Lundin, S., Skott, J. (2010). Matematik för lärare, Delta Didaktik. Malmö: Gleerups.
Språkdidaktik
Obligatorisk litteratur:
Tornberg, Ulrika (2009). Språkdidaktik. Malmö: Gleerups.
Valbar litteratur:
Tornberg, U., Malmqvist, A. & Valfridsson, I. (red.) (2009). Språkdidaktiska perspektiv: om undervisning och lärande i främmande språk. Stockholm: Liber.
Skolverket (2004). Språkboken: en antologi om språkundervisning och språkinlärning. Stockholm: Statens skolverk. Hämtas från www.skolverket.se
Forsman, Liselott, Björklund, Mikaela & Sjöholm, Kaj (2011). Språkdidaktik för ett föränderligt samhälle. Ingår i Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (18 s