Möbelhistoriska arketyper, 8 hp
Historic Furniture Archetypes, 8 credits
TCM012
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johan KnutssonStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 64 hRekommenderad självstudietid: 149 h
| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6KMOD | Möbeldesign - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
| 6KMOK | Möbelkonservering - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
| 6KMOS | Möbelsnickeri - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
| 6KMOT | Möbeltapetsering - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Möbelkonservering - Carl Malmsten Furniture Studies
- Möbelsnickeri - Carl Malmsten Furniture Studies
- Möbeltapetsering - Carl Malmsten Furniture Studies
- Möbeldesign - Carl Malmsten Furniture Studies
Rekommenderade förkunskaper
Stilhistoria I o IILärandemål
Att uppnå kunskap och förståelse för möbelhistoriens arketyper, förmåga att självständigt och i samverkan med andra kompetenser tillämpa den kunskapen i den egna verksamheten, samt förmåga att värdera och förhålla sig till olika sätt att konstruera och förklara stilhistorisk utveckling. Efter genomgången kurs skall den studerande:
-Visa förståelse för innebörden i begreppet ”arketyp” applicerad på möbelhistorien
-Redogöra för, reflektera över samt värdera stilhistoriens banbrytande möbler och deras funktionella, symboliska, historiska och sociala betydelser
-Visa förmåga att självständigt och i grupp i samverkan med andra kompetenser mäta upp, tillverka, dokumentera, beskriva och analysera ett arketypiskt möbelföremål
-Visa förmåga att med utgångspunkt i ett arketypiskt möbelföremål lösa en praktisk/konstnärlig uppgift självständigt och i grupp samt reflektera över, värdera och argumentera för gjorda val och ställningstaganden
Kursinnehåll
Folkligt och elitistiskt, avvikande och normativt genom möbelhistorien. Teknik och material. Uppmätning, tillverkning och dokumentation.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, övningar, laborationer samt studiebesök i museers utställningar och magasin.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
| UPG5 | Rapport och muntlig redovisning | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
| HEM2 | Skriftlig hemtentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
| UPG6 | Tillverkning av projektuppgift | 4 hp | U, G |
Betygsskala
,Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Johan KnutssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 64 hRekommenderad självstudietid: 149 h
Kurslitteratur
Kurslitteratur: Andrén, Erik (1948, 8:e upplagan 1981, nytryck 1995). Möbelstilarna. En handbok i den svenska möbel- och inredningskonstens historia. Stockholm. Saxon & Lindström Lucie-Smith, Edward (1979, 1990). Furniture. A concise history. London. Thames & Hudson Svarth, Dan (1998). Egyptisk möbelkunst fra faraotiden. Egyptian furniture making in the age of the Pharaohs. Ebeltoft. Skippershoved Referenslitteratur: Edman, Viktor (2008). Sjuttonhundratalet som svenskt ideal – moderna rekonstruktioner av historiska miljöer. Stockholm. Nordiska museets förlag Gelfer-Jörgensen, Mirjam (2009). Möbler med mening. Dansk möbelkonst 1840-1920. Köpenhamn. Arkitektens förlag Karlholm, Dan (1996). Handböckernas konsthistoria. Om skapandet av ”allmän konsthistoria” i Tyskland under 1800-talet. Diss. Uppsala Nyström, Bengt (red.) (2008). Svenska möbler under femhundra år. Stockholm. Nordiska museets förlag| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| UPG5 | Rapport och muntlig redovisning | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
| HEM2 | Skriftlig hemtentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
| UPG6 | Tillverkning av projektuppgift | 4 hp | U, G |
Ladda ner
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
|||
| 2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
|||
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
X
|
X
|
X
|
|||
| 3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
|||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.