Digital elektronik, 6 hp
Digital Electronics, 6 credits
TNE109
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Naveen Kumar Dasanadoddi VenkategowdaStudierektor eller motsvarande
Kjell KarlssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CEDS | Civilingenjör i elektronik och systemdesign | 2 (VT 2026) | 1 | 3 | Engelska | Norrköping | O |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i elektronik och systemdesign
Lärandemål
Kursen syftar till att ge en teoretisk och praktisk grund för konstruktion av digitala system och mikroprocessorer. Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- designa och analysera sekventiella kretsar
- designa grundblock för mikroprocessorer
- designa, simulera och syntetisera digitala system med hjälp av hårdvarubeskrivningsspråk (HDL) och Electronic Design Automation (EDA) verktyg
- designa och implementera digitala system på programmerbara kretsar (FPGA)
Kursinnehåll
Sekvenskretsar, Moore och Mealy sekvenskrets, aritmetiska kretsar, halvledarminnen, mikroprocessorarkitektur, Electronic Design Automation (EDA) verktyg, System Verilog HDL, programmerbara kretsar (FPGA).
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laboration | 3 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Mikrodatorsystem, Elektroniksystem, Analog elektronik
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapKurslitteratur
Böcker
- Sarah Harris and David Harris, (2015) Digital Design and Computer Architecture: ARM Edition Morgan Kaufmann
ISBN: 978-0-12-800056-4
E-bok tillgänglig från LiU-biblioteket med ACM Digital Library. https://dl.acm.org/doi/10.5555/2815529
https://dl.acm.org/doi/10.5555/2815529
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laboration | 3 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 978-0-12-800056-4
E-bok tillgänglig från LiU-biblioteket med ACM Digital Library. https://dl.acm.org/doi/10.5555/2815529
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Digital konstruktion använder kunskaper från Digitalteknik, HDL programming |
|
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.