Strategisk samhällsplanering för städers klimatomställning, 7.5 hp
Strategic Planning of Urban Climate Transitions, 7.5 credits
709A03
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mattias HjerpeStudierektor eller motsvarande
Jenny GleisnerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MSU | Science for Sustainable Development, master's programme | 3 (HT 2020) | 202049-202103 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 1 (HT 2020) | 202049-202103 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 1 (HT 2020) | 202049-202103 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
- Master´s Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i samhällsplanering eller i annat relevant huvudområde
- Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
Undantag ges för Svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- beskriva och diskutera nyckelbegrepp inom teorier för städers klimatomställning såsom omställningsförmåga, transformativa förändringar/åtgärder och integrering av klimat- och miljöpolicy
- tillämpa metoder för att analysera och diskutera olika typer av städers behov av utsläppningsminskning och klimatanpassning
- jämföra och kritiskt granska städers strategiska planering för klimatomställning utifrån ett omställlningsperspektiv
- analysera principer och åtgärder för att minska städers klimatpåverkan och klimatrisker
Kursinnehåll
I kursen behandlas teorier och metoder för att ställa om till fossilfria och klimatrobusta städer och regioner samt hur klimatomställning uttrycks i strategisk planering. Teorier om omställning, omställningsförmåga, integration (mainstreaming) och samverkan belyses. Under kursen behandlas tre delar av en strategisk planering och hantering: behovsanalys, mål och principer för övergripande styrning, samt åtgärder och lösningar. Kursen innehåller:
- olika metoder för behovsanalyser, inklusive klimat- och sårbarhetsanalys och koldioxidbudgetar
- målsättning och principer för samt uppföljning av klimatarbetet
- olika typer av handlingsplaner såsom grönstrukturplaner, klimat- och energistrategier, anpassningsplaner och skyfallsplaner
- fysiska, ekosystembaserade och organisatoriska åtgärder samt samverkan
- metoder och strategisk planering tillämpas på olika typer av städer såsom megastad, landsbygdskommun eller medelstor kommun/regionalt centrum.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuellt case. Dessutom ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- Aktivt deltagande i seminarier, betygsskala EC
- Individuell muntlig redovisning, betygsskala EC
- Individuell skrivuppgift - case, betygsskala EC
För godkänt slutbetyg (E) krävs minst Godkänt (pass) på aktivt deltagande i seminarier samt individuell muntlig redovisning samt E på den individuella skrivuppgiften.
För slutbetyg D krävs dessutom D på den individuella skrivuppgiften.
För slutbetyg C krävs dessutom C på den individuella skrivuppgiften.
För slutbetyg B krävs dessutom B på den individuella skrivuppgiften.
För slutbetyg A krävs dessutom A på den individuella skrivuppgiften.
Fördjupad information ges i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Aktivt deltagande i seminarier | 2 hp | EC |
RED1 | Individuell muntlig redovisning | 1 hp | EC |
CASE | Individuell skrivuppgift-case | 4.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Literature | Literature.docx |