Masteruppsats i strategisk samhällsplanering, 30 hp
Master's Thesis in Strategic Urban and Regional Planning, 30 credits
709A16
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johan NiskanenKursansvarig
Johan NiskanenStudierektor eller motsvarande
Karin SkillKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet samhällsplanering
eller
annat relevant huvudområde. - Strategisk samhällsplanering, avancerad kurs, 15 hp.
- Planering och förvaltning, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Strategisk samhällsplanering för städers klimatomställning, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Trender inom strategisk samhällsplanering – urbanisering och globalisering, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Planering för ett hållbart informationssamhälle, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Strategisk planering - regioner och EU, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Forskningsmetodik inom strategisk samhällsplanering, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Engelska 6.
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
Kunskap och förståelse
- sammanställa och kritiskt analysera aktuell forskning inom strategisk samhällsplanering
- identifiera och bidra till utvecklingsområden inom området strategisk samhällsplanering
Färdighet och förmåga
- självständigt formulera ett relevant forskningsproblem inom ämnet strategisk samhällsplanering
- planera, genomföra samt skriftligt redovisa ett kvalificerat självständigt arbete i ämnet strategisk samhällsplanering inom givna tids- och resursramar
- tillämpa fördjupade ämnes− och metodkunskaper i strategisk samhällsplanering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, värdera och diskutera andra vetenskapliga texter utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- diskutera och försvara ett självständigt arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
Kursinnehåll
I kursen behandlas ett aktuellt forskningsproblem inom ämnet strategisk samhällsplanering. Kursen innehåller ett självständigt arbete. I kursen planeras genomförs och skriftligt redovisas ett kvalificerat självständigt arbete inom strategisk samhällsplanering. I kursen tillämpas fördjupade ämnes- och metodkunskaper samt analyseras aktuell forskning. I kursen diskuteras, presenteras och försvaras ett självständigt arbete. Kursen innehåller kritisk granskning, värdering och diskussion av andra självständiga arbeten.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av seminarier och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Studenten har rätt till handledning under den termin som studenten är registrerad på och genomför masteruppsatsen. Om det finns särskilda skäl, och om handledningsresursen inte förbrukats under aktuell termin, kan kursansvarig lärare i samråd med handledare besluta att erbjuda handledning under nästkommande termin.
Undervisning- och examinationsspråk: engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftligt synopsis, betygsskala: EC/PF
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: EC/PF
- individuell muntlig opposition och framläggning av självständigt arbete, betygsskala: EC/PF
- individuellt skriftligt självständigt arbete, betygsskala: EC
För Godkänt slutbetyg (E) krävs minst Pass på aktivt deltagande i seminarier, skriftlig synopsis, muntlig opposition och framläggning av självständigt arbete samt E på individuellt skriftligt självständigt arbete.
Högre betyg grundas på individuellt skriftligt självständigt arbete.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UTKA | Uppsatsutkast | 3 hp | EC |
UPPS | Masteruppsats i strategisk samhällsplanering | 27 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.