Strategy - Classic and Contemporary Views, 15 hp

Strategy - Classic and Contemporary Views, 15 credits

722A22

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Hans Andersson

Kursansvarig

Hans Andersson

Studierektor eller motsvarande

Svjetlana Pantic Dragisic
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Kursen ges för

  • Master's Programme in Business Administration - Strategy and Management in International Organisation

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen i företagsekonomi eller nationalekonomi om minst 180 hp eller motsvarande
    eller
    Kandidatexamen om minst 180 hp varav minst 60 hp i kurser inom Företagsekonomi (exempelvis redovisning, marknadsföring, organisationsteori, strategi, finansiering, HRM)
  • Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
    (Undantag för svenska)
    samt
  • 40 hp godkänt från år 1 på programmet

Lärandemål

Kursen syftar till att stärka studentens förmåga att agera och arbeta i samtida och framtida organisationer, samt reflektera kring modebetonade, populära begrepp inom forskning om ledning.

Efter avklarad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för centrala strategiska begrepp och idéer samt utvecklingen av forskningsområdet strategisk ledning
  • exemplifiera och förklara skillnader och likheter mellan olika sätt att tänka kring strategi
  • visa förmåga att jämföra idéer och ämnen från olika strategiska skolor 
  • använda modeller och begrepp
  • särskilja samt välja mellan lämpliga teorier och modeller som passar för olika situationer 

Studenten kommer att lära sig att arbeta i olika kulturella, etniska och nationella team.

Kursinnehåll

Kursen innehåller både klassiska och samtida perspektiv på strategi. Den klassiska synen representerar normen inom strategifältet, dvs. modeller och begrepp som studenter som läser strategi förväntas kunna. Dessa modeller och begrepp kompletteras med mer samtida idéer om strategi, och fungerar som verktyg för att ifrågasätta de klassiska idéerna. 

Kursen behandlar aspekter kring konkurrensfördelar som sträcker sig från företags interna resurser, till marknadens och kundens roll i den värdeskapande processen.

Kursen behandlar följande:

  • konkurrens och konkurrensfördelar
  • branschanalys
  • värdeskapande
  • innovation
  • resursbaserad strategianalys
  • dynamiska förmågor
  • estetiska och symboliska strategidimensioner

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen består av en kombination av uppgifter, projekt, inläsning, seminarier och föreläsningar. Aktivt studentdeltagande krävs. Undervisningsspråk: engelska.

Examination

Kursen examineras genom individuella uppgifter och gruppuppgifter. Detaljerad information ges i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
ESSÄ Essä 3 hp EC
PRO1 Projekt 3 hp EC
SEM1 Seminarium inkl spel 3 hp EC
EXA2 Skriftlig examination 6 hp EC

Böcker

MacKay, Brad, Arevuo, Mikko, McKay, David, Meadows, Maureen, (2020) Strategy : theory, practice, implementation. Oxford : Oxford University Press, 2020

ISBN: 9780198779421

Övrigt

In addition, the course readings will include both classic and contemporary academic articles on strategy. These will be used as part of teaching, seminars and examination.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.