Entreprenörskap och organisatorisk förändring, 15 hp
Entrepreneurship and Organizational Change, 15 credits
722A51
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karl WennbergKursansvarig
Karl WennbergStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2020 | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | ||
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7MIT | IT och management, masterprogram (Master) | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2), Engelska 6
eller
Matematik C, Samhällskunskap A, Engelska B
(Områdesbehörighet A4/4)
160 hp godkända från Civilekonomprogrammet eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande, på en avancerad nivå, kunna:
- syntetisera kunskap om entreprenörskap och organisatorisk förändring, inhämtad genom läsning, diskussioner, erfarenheter och fallstudier, och uttrycka detta muntligt och skriftligt
- kritiskt och oberoende diskutera klassisk och nutida forskning om entreprenörskap och dess koppling till organisatorisk förändring
- beskriva kritiska frågor inom de teoretiska fälten entreprenörskap och organisatorisk förändring, och positionera dem i relation till varandra och till andra fält
- diskutera förutsättningarna för organisatorisk förändring genom entreprenörskap i privat sektor såväl som inom offentlig sektor och inom civilsamhällets organisationer
- diskutera förutsättningar för förändring genom entreprenörskap i flera regioner i världen, samt globaliseringens roll
- analysera komplexa entreprenörskapsprocesser i olika kontexter, samt identifiera problem och diskutera lösningar
- kritiskt och oberoende diskutera diskurs och policy om entreprenörskap
- visa en kritisk och reflexiv attityd till vad de läser och upplever inom fälten entreprenörskap och organisatorisk förändring
Kursinnehåll
Målet med kursen är att fördjupa och bredda studentens kunskap och förståelse för entreprenörskap och dess roll för organisatorisk förändring.
Studenterna kommer att lära sig organisatoriska perspektiv på entreprenörskap, liksom entreprenörskapsperspektiv på organisering. Klassiska likväl som nutida synsätt på entreprenörskap och organisatorisk förändring diskuteras i kursen, samt organisatorisk förändring och entreprenörskap i olika sektoriella och nationella kontext. Fördjupningar kommer att ske inom exempelvis följande områden:
- Entreprenörskap som mål och medel för organisatorisk och strukturell förändring i västerländska ekonomier samt på tillväxtmarknader i den globala ekonomin.
- Entreprenörskapets sociala konstruktion visavi mångfald och förändring i organisationer.
- Entreprenörskap och medarbetardriven innovation visavi ledardriven förändring.
- Metoder för att förstå respektive stödja entreprenörskap och organisatorisk förändring på olika nivåer.
Undervisnings- och arbetsformer
Studenterna kommer att lära sig genom självstudier av artiklar och böcker, i kombination med teoretiskt såväl som praktiskt orienterade grupparbeten, seminarier, föreläsningar och gästföreläsningar. Studenterna måste förbereda uppgifter inför seminarierna, både individuellt och i grupp.
Examination
Kursinnehållet examineras kontinuerligt under kursen genom gruppuppgifter, som rapporteras skriftligt och muntligt, liksom genom en individuell skriftlig examination vid kursens slut. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Skriftlig examination | 6 hp | U, G, VG |
GRP1 | Grupprojekt | 6 hp | U, G, VG |
ESS1 | PM | 3 hp | U, G |
Under omarbetning!
Böcker
Övrigt
Huvudboken kompletteras med forskningsartiklar och rapporter, vilka framgår i kursens Lisam-sida
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.