Marknadsföring, 7 hp
Marketing, 7 credits
722G93
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Hugo GuyaderKursansvarig
Hugo GuyaderStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YEK | Civilekonomprogrammet | 4 (VT 2020) | 202010-202014 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilekonomprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet på grundnivå samt att de särskilda behörighetsregler som gäller för Civilekonomprogrammet är uppfyllda.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för marknadsföringstänkande ur ett brett perspektiv samt tillämpa centrala begrepp och modeller inom marknadsföring
- förklara och analysera organisationers situationer utifrån ett marknadsföringsperspektiv
Kursinnehåll
Under kursens gång studeras marknadsföring på konsument- och producentvarumarknader med utgångspunkt i de sk konkurrensmedels-, interaktions- och nätverkssynsätten. Marknadsföring studeras i huvudsak ur ett företagsekonomiskt perspektiv, men även aspekter utifrån ett samhälls- och konsumentperspektiv används. Framför allt kommer ett strategiskt övergripande perspektiv på marknadsföring att studeras med inblickar i frågor som berör t ex kommunikation, reklam, köpbeteende, sortiment mm. Ett viktigt inslag i kursen anses vara att fånga upp nutida strömningar inom ämnet, vilket bl a innebär att den studerande skall möta samtida forskning inom området.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och case samt handledning och seminarier i anslutning till projektet. Kursen eller delar av kursen och examinationen kan komma att ske på engelska.
Examination
Kursen examineras genom individuell mindre skriftlig tentamen samt projektarbete, varför deltagande i handledning och seminarier är obligatoriska. Dessutom kan det tillkomma en eller flera inlämningsuppgifter.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN3 | Skriftlig examination | 4 hp | U, G, VG |
PRO3 | Projektarbete | 3 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9781292104805, 9781292115566, 9781292115573
Eller svensk upplaga.
Övrigt
Artiklar tillkommer. Komplett lista finns tillgänglig på Lisam vid kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.