Marketing and Consumer Behaviour, 7.5 hp
Marketing and Consumer Behaviour, 7.5 credits
723G44
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Per FrankeliusKursansvarig
Per FrankeliusStudierektor eller motsvarande
Lena HögbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Företagsekonomi) | 6 (VT 2018) | 201804-201808 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2018) | 201804-201808 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2018) | 201804-201808 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2018) | 201804-201808 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen gäller den behörighet som krävs för tillträde till programmet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studenten kunna:
- beskriva några av de vanligaste teoretiska begreppen, modellerna och teorierna inom ämnesområdet konsumentbeteende
- relatera samtida konsumentbeteendetänkande - inklusive internetrelaterade frågor - till klassiska komponenter inom ämnesområdet
- förstå konsumenterna på individnivå
- förstå sociala, kulturella och andra kontextuella aspekter som berör konsumenterna
- reflektera över "stimuli-responsmodellen" från en kritisk synvinkel
- föreslå effektiva metoder för insamling av konsumentinformation för att stödja marknadsföringsbeslut
- föreslå marknadsföringsåtgärder mot bakgrund av köpbeteendemodeller
Kursinnehåll
I kursens inledande del presenteras och diskuteras den historiska utvecklingen av olika teoretiska fält. Kursinnehållet sedan är organiserat för att inkludera ett urval av användbara perspektiv på marknadsföringsfrågor och konsumentbeteende. Dessa perspektiv är av tre slag:
Det första handlar om konsumenten och om konsumentens sammanhang. Detta perspektiv inkluderar aspekter såsom konsumenternas
- behov, önskemål och begär
- motivationen bakom upplevda behov, önskemål och begär
- ekonomiska förmåga
- personligheter, identiteter och livsstilar
- attityder och värderingar
- minnen
- kultur, subkultur och geografiska sammanhang
- X faktorer som påverkar kunders tänkande och handlande
Det andra perspektivet handlar om processer relaterade till köpbeteende samt till användning av varor och tjänster. Detta perspektiv omfattar aspekter såsom konsumenternas
- informationssökning och uppmärksamhet
- utvärderingar av alternativ
- inköpsbeslut (det gäller produkter och varumärken, köpa kanaler)
- utvärderingar efter köp
Det tredje perspektivet är kopplingen mellan marknadsföring (från företagets synvinkel) och konsumenters beteende, inklusive
- stimuli-responsmodellen
- hantering av word-of-mouth fenomen
- metoder för att samla in information om konsumenterna
- den speciella frågan om promotion av innovativa varor och tjänster (”ad-option, rejection, diffusion”)
Ett återkommande tema i kursen är att försöka att förstå varför konsumenterna väljer att köpa vissa produkter.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen organiseras genom en kombination av föreläsningar, seminarier och grupparbeten kring verkliga fall. Föreläsningar syftar till att ge perspektiv på kursinnehållet, och studenterna bör inte förvänta sig att allt innehåll i kurslitteraturen upprepas i föreläsningarna. Studenterna kan behöva förbereda uppgifter och uppdrag för seminarier och lagarbete. Undervisningsspråket är engelska.
Examination
Kursen examineras genom grupparbeten, samt individuell skriftlig tentamen i slutet av kursen. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingDet finns inga examinationsmoment att visa.
Böcker
ISBN: 9781292017419, 1292017414
xxx
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.