Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer 1, grundkurs, 30 hp
Management of Health and Welfare Organization 1, 30 credits
724G01
Huvudområde
Hälso- och sjukvårdsadministrationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Eftermiddagstid) | HT 2007 | 200734-200823 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
Hälso- och sjukvårdsadministrationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera aktuella samhällsproblem inom hälso- och välfärdsområdet,
- redogöra muntligt och skriftlig för grundläggande organsations- och ledarskapsteori,
- tillämpa grundläggande hälsoekonomisk teoribildning,
- tillämpa grundläggande organisations- och beteendevetenskaplig teori i urvals- och rekryteringsprocesser.
Kursinnehåll
Aktuella samhällsproblem och olika välfärdspolitiska perspektiv/system,
7,5 hp
I kursen behandlas aktuella samhällsproblem inom hälso- och välfärdsområdet. Problemen analyseras med utgångspunkt från olika välfärdspolitiska perspektiv/system med särskilt fokus på lednings- och organisationsfrågor.
Ledning och organisering av hälso- och välfärdssystem I, 7,5 hp
Kursen behandlar grundläggande organisationsteori och dess utveckling och tillämpningar inom hälso- och välfärdssystem. Arbetslivets historiska utveckling med betoning på den psykosociala arbetsmiljön avhandlas. Särskilt betonas ledningsproblematik och utveckling av ledningsmodeller.
Hälsoekonomi, 7,5 hp
Kursen innehåller grundläggande hälsoekonomisk teoribildning och centrala begrepp. Vidare behandlas kostnadseffektiv resursallokering i hälso- och sjukvården, efterfrågan på hälso- och sjukvård, utbud/produktion av hälso- och sjukvård, hälsoekonomiska utvärderingsmetoder samt kritisk granskning av hälsoekonomiska utvärderingar.
Personal- och kompetensförsörjning, 7,5 hp
Strategier för personal- och kompetensförsörjning med ett beteendevetenskapligt perspektiv behandlas. Här betonas särskilt relationen mellan verksamhetens omvärld och dess uppgift vid bedömning och urval av personal.
Undervisnings- och arbetsformer
Förutom att delta i föreläsningar och läsa litteratur ska den studerande delta i grupparbeten och, enskilt eller i grupp, genomföra förelagda seminarieuppgifter samt granska kurskamraters grupparbeten och seminarieuppgifter.
Examination
Examinationsformen varierar beroende på innehåll och upplägg av de olika delkurserna. Examination sker fortlöpande antingen via salstentamen, hemtentamen eller via försvar och opposition av grupparbeten och förelagda uppgifter vid obligatoriska seminarier. Vissa kursmoment innehåller obligatoriska inlämningsuppgifter.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.