Verksamhetsutveckling och digitalisering, 7.5 hp

Organisational Development and Digitalization, 7.5 credits

725G94

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Siri Wassrin

Kursansvarig

Siri Wassrin

Studierektor eller motsvarande

Truls Löfstedt
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
F7KSY Systemvetenskap, kandidatprogram (Management och verksamhetsutveckling) 3 (HT 2023) 202334-202343 1+3 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Informatik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i systemvetenskap

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för organisationsteoretiska perspektiv, samt digitaliseringens roll i samtida organisationer
  • identifiera, diskutera och värdera möjligheter och utmaningar vid digitalisering och verksamhetsutveckling
  • jämföra och värdera olika aktörers roller och ansvar vid digitalisering och verksamhetsutveckling, kopplat till makt, etik, jämställdhet och hållbarhet
  • redogöra för grundläggande ansatser och perspektiv för digitalisering och verksamhetsutveckling
  • redogöra för grundläggande begrepp för styrning och ledning av digitalisering
  • göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter relaterat till verksamhetsutveckling och digitalisering
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används i relation till verksamhetsutveckling och digitalisering

Kursinnehåll

I kursen behandlas 

  • verksamhetsutveckling och digitaliseringens roll i verksamhetsutveckling, 
  • vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter vid verksamhetsutveckling och digitalisering, 
  • olika kunskapsrelaterade ansatsers konsekvenser för verksamhetsutveckling och digitalisering (kunskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används), 
  • IT som drivkraft för verksamhetsutveckling, 
  • verksamhetsutveckling som drivkraft för IT-utveckling, 
  • roller, ansvar och aktörer vid digitalisering och verksamhetsutveckling,
  • styrning och ledning av digitalisering, 
  • verksamhetsanalys och konsekvenser av digitalisering och verksamhetsutveckling,
  • förändringsledning och motstånd vid digitalisering, 
  • makt, etik, jämställdhet och hållbarhet relaterat till verksamhetsutveckling och digitalisering. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Examination sker genom:

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala UV
  • gruppvis projektuppgift, betygsskala UV

För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga uppgiften som kan ge VG samt projektuppgiften.


Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PROJ Projektuppgift 3.5 hp U, G, VG
IND1 Individuell uppgift 1.5 hp U, G
IND2 Individuell uppgift 2.5 hp U, G, VG

Böcker

Senior, B., Swailes, S., & Carnall, C., (2020) Organizational Change (6th edition) Pearson

Det går även bra att använda den femte upplagan av boken. 

Finns som eBok via LiUs bibliotek.

Artiklar

Bitzer, M., Jöhnk, J., Hinsen, S., & Urbach, N. , Everything Is IT, but IT Is Not Everything–What Incumbents Do to Manage Digital Transformation Towards Continuous Change 42th International Conference on Information Systems (ICIS), Austin, USA 2021

https://aisel.aisnet.org/icis2021/dig_innov/dig_innov/6

Hartl, E., & Hess, T., The Role of Cultural Values for Digital Transformation: Insights from a Delphi Study Proceedings of the 23rd Americas Conference on Information Systems (AMCIS 2017) 2017b

https://aisel.aisnet.org/amcis2017/Global/Presentations/8

Osmundsen, K., Iden, J., & Bygstad, B, Digital Transformation: Drivers, Success Factors, and Implications MCIS 2018 Proceedings 2018

https://aisel.aisnet.org/mcis2018/37

Schiuma, G., Schettini, E., Santarsiero, F., & Carlucci, D, The transformative leadership compass: Six competencies for digital transformation entrepreneurship International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research 2022, 28(5), 1273–1291

https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2021-0087

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Duman, D., & Welpe, I. M., How does the digital transformation affect organizations? Key themes of change in work design and leadership Management Revue, 29(2), 114–138 2018

https://doi.org/10.5771/0935-9915-2018-2-114

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.