Kognitionsvetenskaplig teori, 6 hp
Cognitive Science Theory, 6 credits
729A23
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Fredrik StjernbergKursansvarig
Fredrik StjernbergStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 1 (HT 2021) | 202135-202143 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 3 (HT 2021) | 202135-202143 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
eller
Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datalogi
samt
Godkänd kurs 30 hp i något av ämnena:
- psykologi
- lingvistik
- filosofi
- neurovetenskap
- antropologi
eller
Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Psykologi
- Neurovetenskap
samt
Godkänd kurs 30 hp i datavetenskap
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda de centrala filosofiska begreppen som används vid beskrivningen av människans mentala förmågor och egenskaper;
- diskutera och jämföra de viktigaste teorierna om mentala representationer och kognitiv arkitektur förklara hur dessa teorier är knutna till grundläggande metafysiska och metodologiska ståndpunkter;
- redogöra för centrala inslag i några av de viktigaste debatterna i skärningsområdet för kognitionsforskning, neurofysiologi, medvetandefilosofi, lingvistik.
- relatera dessa frågor till aktuella problem inom kognitionsvetenskaplig forskning
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- Olika teorier om mentala representationer
- Internalistiska och externalistiska teorier om medvetandeinnehåll
- Frågor kring förstapersonsauktoritet
- Eliminativism inom medvetandefilosofin
- Frågor kring samspelet mellan de olika nivåerna i en kognitiv arkitektur.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Examinationen består av muntliga uppgifter som redovisade på seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftlig tentamen. Seminarierna är obligatoriska och utgör del av examinationen. Aktivt deltagande vid seminarierna förutsätts. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Projektarbete | 6 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.