Masterprogram i kognitionsvetenskap, 120 hp
Master Programme in Cognitive Science, 120 credits
F7MKS
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Filosofie masterexamen med huvudområde Kognitionsvetenskap
Studietakt
HelfartInledning
Kognitionsvetenskap är ett tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde där människans tänkande, språk och kommunikation studeras. Fokus ligger på människors interaktion med och genom interaktiva tekniska system, hur sådana system kan utformas och undersökas för att stötta människors kognition och kommunikation. Utbildningsprogrammet är på avancerad nivå och leder till en masterexamen i Kognitionsvetenskap. Programmet ger fördjupade kunskaper i kognitionsvetenskaplig teori och metod samt kompetens för en yrkesverksamhet inom flera områden, framförallt med fokus på samspelet mellan människa och teknik. Programmet är även forskningsförberedande för forskarutbildning.
Masterprogrammet är ett brett upplagt program med stor valfrihet som erbjuder studenter att skapa sina egna unika kompetensprofiler. Inom Human Factors (HF) och Användbarhet och interaktionsdesign (UxD), erbjuder programmet flera teori-, metod- och projektkurser.
Det finns även möjlighet att specialisera sig inom t ex språkteknologi, sociala robotar, lärteknologi, kommunikation, teoretisk kognitionsvetenskap eller kognitiva funktionshinder.
Mål
Nationella examensmål enligt Högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom kognitionsvetenskap, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom kognitionsvetenskap.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom kognitionsvetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
Programmet är designat för att erbjuda både bredd och djup inom kognitionsvetenskaplig teori och metod, men även olika kognitionsvetenskapliga tillämpningsområden. Studenten sätter själv sin individuella prägel på utbildningen genom de individuella projekt som utförs i projektkurser och masteruppsatsen genom både breddande och fördjupande kurser ur ett utbud av valfria kurser. Alla studenter läser två obligatoriska kurser i Kognitionsvetenskaplig teori, samt Kognitionsvetenskaplig metod. Studenter som inte tidigare läst kognitionsvetenskap läser en obligatorisk introduktionskurs.
Utbildningen erbjuder således mycket valfrihet, med möjlighet att läsa utomlands, under termin 2 eller 3. Det fria formatet ställer stora krav på att studenten tar eget ansvar för att planera och genomföra sin utbildning. Genom att under flera terminer utföra individuella projekt tränas denna förmåga samt studentens förmåga att självständigt planera, genomföra och rapportera forsknings- och utvecklingsprojekt.
Se rubrik Programplan för förteckning över aktuella kurser. I kursplaner beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformer varierar mellan olika kurser, men tre typer är vanligt förekommande inom utbildningen. Individuella forsknings- och utvecklings- projekt som utförs i nära samarbete med forskare eller forskargrupper, seminariekurser där aktuell forskning läses och diskuteras, samt praktiska uppgifter/mindre projekt som utförs i par eller mindre grupper.
I kursplanerna beskrivs ner utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
eller
Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datalogi
samt
Godkänd kurs 30 hp i något av ämnena:
- psykologi
- lingvistik
- filosofi
- neurovetenskap
- antropologi
eller
Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Psykologi
- Neurovetenskap
samt
Godkänd kurs 30 hp i datavetenskap
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Examenskrav
Examensbevis utfärdas av Filosofiska fakultetsstyrelsen, efter ansökan av den studerande. Ett diploma supplement biläggs examensbeviset.
Examensbenämning på svenska
Filosofie masterexamen med huvudområde Kognitionsvetenskap
Examensbenämning på engelska
Degree of Master (120 credits) of Science with a major in Cognitive Science
Särskild information
Tillgodoräknande
Beslut om tillgodoräknande fattas av fakultetsstyrelsen, eller av styrelsen utsedd funktion, efter ansökan av den studerane.
Undervisningsspråk
Huvudsakligt undervisningsspråk är svenska, men engelska kan förekomma.
Termin 1 HT 2021
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729A10 | Introduktion till kognitionsvetenskap | 6 | A1N | v202134-202143 | 2/4 | O/V |
|
Obligatorisk endast för studenter som inte har en kognitionsvetenskaplig kandidatexamen.
|
|||||||
729A23 | Kognitionsvetenskaplig teori | 6 | A1N | v202135-202143 | 4 | O |
|
729A88 | Avancerad interaktionsdesign | 6 | A1N | v202135-202143 | 1 | V |
|
769A07 | Kognition, emotion och beslutsfattande | 6 | A1N | v202135-202143 | 2 | V |
|
729G83 | Kognitiv teknologi och artificiell intelligens | 9 | G2F | v202135-202145 | 2 | V |
|
729G84 | Människan i komplexa system | 9 | G2F | v202135-202145 | 4 | V |
|
729G85 | Interaktionsdesign och användarupplevelse | 9 | G2F | v202135-202145 | 1 | V |
|
729A63 | Simulatorer och simulatoranvändning | 6 | A1N | v202135-202202 | 3 | V |
|
769A12 | Intelligenta virtuella agenter och sociala robotar | 6 | A1N | v202135-202202 | - | V |
|
769A14 | Avancerad interaktionsanalys | 6 | A1N | v202135-202202 | - | V |
|
769A16 | Etik för artificiell intelligens och interaktiva autonoma system | 6 | A1N | v202135-202202 | - | V |
|
729A68 | Evolutionär kognition | 6 | A1N | v202144-202202 | - | V |
|
729A94 | Kognitionsvetenskaplig metod | 6 | A1N | v202144-202202 | 4 | O |
|
769A04 | Interaktionsdesign, studiokurs | 6 | A1N | v202144-202202 | 2 | V |
|
769A06 | Designforskningsmetoder | 6 | A1N | v202144-202202 | - | V |
|
769A09 | Human Factors | 6 | A1N | v202144-202202 | 1 | V |
|
729G28 | Webbprogrammering och databaser | 6 | G2X | v202146-202202 | 4 | V |
|
729G87 | Interaktionsprogrammering | 6 | G2F | v202146-202202 | 3 | V |
|
729G88 | Kvasiexperiment och statistisk analys | 6 | G2F | v202146-202202 | 1 | V |
|
Termin 2 VT 2022
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729A27 | Natural Language Processing | 6 | A1N | v202203-202212 | 2 | V |
|
729A99 | Användbarhetstestning | 6 | A1X | v202203-202212 | 4 | V |
|
729A85 | Objektorienterad programmering och Java | 6 | A1X | v202203-202222 | 1/3 | V |
|
769A01 | Kognitionsvetenskapligt projektarbete I | 12 | A1X | v202203-202222 | - | O |
|
769A03 | Representationer som tänkande | 6 | A1F | v202203-202222 | 2/3 | V |
|
769A15 | Tjänstedesign, studiokurs | 12 | A1F | v202203-202222 | 2/3 | V |
|
729A25 | Avancerad statistik | 6 | A1X | v202213-202222 | - | V |
|
729A98 | Risk- och olycksanalys | 6 | A1X | v202213-202222 | 4 | V |
|
Termin 3 HT 2022
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
769A13 | Kognition och funktionshinder | 6 | A1N | v202235-202243 | 4 | V |
|
769A18 | Avancerad interaktionsdesign | 6 | A1N | v202235-202243 | 1 | V |
|
769A20 | Aktuella teman i kognitionsvetenskap | 6 | A1N | v202235-202243 | 3 | V |
|
729G83 | Kognitiv teknologi och artificiell intelligens | 9 | G2F | v202235-202245 | 2 | V |
|
729G84 | Människan i komplexa system | 9 | G2F | v202235-202245 | 4 | V |
|
729G85 | Interaktionsdesign och användarupplevelse | 9 | G2F | v202235-202245 | 1 | V |
|
729A63 | Simulatorer och simulatoranvändning | 6 | A1N | v202235-202302 | 3 | V |
|
729A78 | Kognitiva aspekter på lärande samt design av lärteknologi | 7.5 | A1F | v202235-202302 | - | V |
|
769A02 | Kognitionsvetenskapligt projektarbete II | 12 | A1N | v202235-202302 | - | V |
|
769A08 | Kroppsbaserad, situerad och distribuerad kognition | 6 | A1N | v202235-202302 | - | V |
|
769A17 | Kognition, emotion och beslutsfattande | 6 | A1N | v202235-202302 | 2 | V |
|
729A66 | Medvetandefilosofi fördjupning | 6 | A1N | v202244-202302 | - | V |
|
769A04 | Interaktionsdesign, studiokurs | 6 | A1N | v202244-202302 | 2 | V |
|
769A06 | Designforskningsmetoder | 6 | A1N | v202244-202302 | - | V |
|
769A19 | Human Factors | 6 | A1N | v202244-202302 | 1 | V |
|
769A21 | Kognitionsvetenskaplig metod | 6 | A1N | v202244-202302 | 4 | V |
|
729G28 | Webbprogrammering och databaser | 6 | G2F | v202246-202302 | 4 | V |
|
729G87 | Interaktionsprogrammering | 6 | G2F | v202246-202302 | 3 | V |
|
729G88 | Kvasiexperiment och statistisk analys | 6 | G2F | v202246-202302 | 1 | V |
|
Termin 4 VT 2023
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729A80 | Masteruppsats | 30 | A2E | v202303-202322 | - | O |
|