Kognitiva aspekter på lärande samt design av lärteknologi, 7.5 hp
Cognitive Aspects of Learning and Design of Educational Technology, 7.5 credits
729A78
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Agneta GulzStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MKS | Masterprogram i kognitionsvetenskap | 1 (HT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
F7MKS | Masterprogram i kognitionsvetenskap | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att ett års studier, 60 hp, på en masterutbildning i Kognitionsvetenskap är genomgånget, eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kursen fokuserar på lärande i en utbildningskontext (till skillnad från informellt lärande i vardagen) från ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Den tar upp ett flertal teorier och modeller som kombinerar human- och samhällsvetenskapliga ansatser med naturvetenskapliga och tekniska ansatser. Den tar också upp teoretiska och praktiska aspekter av utbildningsteknologi/lärteknologi.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara, jämföra och utvärdera olika pedagogiska ansatser för ett visst sammanhang och mål, t.ex. lära-genom-att-lära-ut, kamratlärande, utforskande lärande, m.m.
- sammanfatta och exemplifiera faktorer som är kända att påverka lärande, t.ex. feedback, tester, läraren.
- diskutera hur det man vet om lärande utifrån kognitionsvetenskapliga och utbildningsvetenskapliga perspektiv kan utnyttjas och implementeras i lärteknologi/utbildningsteknologi.
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- teorier och modeller för lärande i utbildningskontexter
- olika pedagogiska ansatser
- olika faktorer som påverkar lärande
- design av lärteknologi
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Aktivit deltagande i seminarier och laborationer, Inlämningsuppgifter samt Individuell skriftlig rapport. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för datavetenskapDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.