Kognitiva aspekter på lärande samt design av lärteknologi, 7.5 hp
Cognitive Aspects of Learning and Design of Educational Technology, 7.5 credits
729A78
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Agneta GulzKursansvarig
Agneta Gulz, Annika SilvervargStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 3 (HT 2022) | 202235-202302 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FSärskild information
Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT22. Ersätts av 769A30.
Examination erbjuds vid sammanlagt minst fem tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa finns i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta institutionen för att bli insläppt i kursens Lisamrum.
Kursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att ett års studier, 60 hp, på en masterutbildning i Kognitionsvetenskap är genomgånget, eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kursen fokuserar på lärande i en utbildningskontext (till skillnad från informellt lärande i vardagen) från ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Den tar upp ett flertal teorier och modeller som kombinerar human- och samhällsvetenskapliga ansatser med naturvetenskapliga och tekniska ansatser. Den tar också upp teoretiska och praktiska aspekter av utbildningsteknologi/lärteknologi.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara, jämföra och utvärdera olika pedagogiska ansatser för ett visst sammanhang och mål, t.ex. lära-genom-att-lära-ut, kamratlärande, utforskande lärande, m.m.
- sammanfatta och exemplifiera faktorer som är kända att påverka lärande, t.ex. feedback, tester, läraren.
- diskutera hur det man vet om lärande utifrån kognitionsvetenskapliga och utbildningsvetenskapliga perspektiv kan utnyttjas och implementeras i lärteknologi/utbildningsteknologi.
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- teorier och modeller för lärande i utbildningskontexter
- olika pedagogiska ansatser
- olika faktorer som påverkar lärande
- design av lärteknologi
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Aktivit deltagande i seminarier och laborationer, Inlämningsuppgifter samt Individuell skriftlig rapport. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Uppgift | 1.5 hp | U, G |
LAB2 | Laboration 2 | 1 hp | U, G |
LAB1 | Laboration 1 | 1 hp | U, G |
EXAM | Examination | 4 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789127145627
ISBN: 9780393709261
Artiklar
En lista med artiklar som tillhandahålls via kurshemsidan.
Individuellt anpassade artiklar som sökes av studenten själv till fördjupningsuppgiften.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.