Kognition och funktionshinder, 6 hp
Cognition and Disability, 6 credits
729G23
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Henrik DanielssonKursansvarig
Henrik DanielssonStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
F7KKO | Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap | 5 (HT 2019) | 201934-201943 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 1 (HT 2019) | 201934-201943 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7MKS | Masterprogram i kognitionsvetenskap | 3 (HT 2019) | 201934-201943 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen ska 42 högskolepoäng från första årskursen på det kogntitionsvetenskapliga kandidatprogrammet vara avklarade med godkänt resultat. Studenten ska också ha godkänt resultat på kursen Kognitionsvetenskaplig introduktionskurs, eller motsvarande. Den studerande ska vidare ha godkänt resultat på kursen IT och programmering: grundkurs (alt. Programmering och diskret matematik) (6 hp), eller Programmering och algoritmiskt tänkande (alt. Programmering och logik) (6 hp), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt reflektera kring centrala begrepp, teorier, modeller och forskningsresultat inom området kognition och funktionshinder,
- redogöra för och kritiskt reflektera kring tekniska, psykologiska och designmässiga möjligheter för att kompensera olika former av funktionsnedsättningar.
- redogöra för vad olika funktionsnedsättningar innebär och växla perspektiv utifrån olika funktionshinder, samt
- kunna tillämpa ovanstående i en utvärdering av artefakter.
Kursinnehåll
Centrala begrepp, teorier och fenomen inom området kognition och funktionshinder behandlas. Stor vikt läggs vid tekniska och designmässiga lösningar till problem vid olika funktionshinder.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, kursuppgifter samt självstudier.
Examination
Kursen examineras genom uppgifter på internet samt skriftlig och muntlig presentation av en utvärdering av artefakter. Uppgifterna på internet och den muntliga presentationen av utvärderingen är obligatoriska moment. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Examination | 6 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Övrigt
Tillkommer On-line resurser.
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789144059853
Rekommenderad kurslitteratur (inte obligatorisk)
ISBN: 9781847873286, 1847873286, 9781847873293, 1847873294
Rekommenderad kurslitteratur (ej obligatorisk)
ISBN: 9144033583, 9789144033587
Rekommenderad kurslitteratur (ej obligatorisk)
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning 729G23 2019 | Studiehandledning 729G23 2019.docx |