Tillämpad beteendeekonomi, 7.5 hp
Applied Behavioral Economics, 7.5 credits
730A27
Huvudområde
NationalekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Kinga BarrafremKursansvarig
Kinga BarrafremStudierektor eller motsvarande
Linnea TengvallKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2020 | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2020 | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Nationalekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Nationalekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Nationalekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Nationalekonomi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MNE | Nationalekonomi, masterprogram | 1 (HT 2020) | 202034-202043 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
NationalekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i nationalekonomi
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
Förkunskapskrav
- Nationalekonomi grundkurser 30 hp, Nationalekonomi fortsättningskurser 30 hp och Nationalekonomi fördjupningskurser 30 hp med minst 60 hp godkända
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för problem som kan uppkomma i neoklassisk nationalekonomisk teori
- identifiera, förklara och analysera hur psykologiska faktorer kan påverka beslutsfattare
- identifiera, beskriva och tillämpa forskningsmetoder som används i beteendeekonomi
- tillämpa empiri och teori inom beteendeekonomi för att dra slutsatser om olika ekonomiska aktörers beslut
- utforma experiment och undersökningar för att besvara relevanta forskningsfrågor inom beteendeekonomi
- kritiskt utvärdera befintlig policy med syfte att förbättra individers beslutsfattande och föreslå konstruktiva sätt att hjälpa individer att fatta bättre beslut
Kursinnehåll
Kursen innefattar:
- Verktyg för att bedriva beteendeekonomisk forskning
- Preferenser och känslor i beslutsfattande
- Tillämpningar av beteendeekonomi
- Beteendeinterventioner
I kursen behandlas användningen av laboratorie- och fältexperiment som ett verktyg för att få kunskap om ekonomiska aktörers beteenden samt forskning som har inkorporerat psykologi inom nationalekonomi. I kursen analyseras antaganden om hur ekonomiskt beteende förändras när förenklade antaganden i klassiska nationalekonomiska modeller ersätts med psykologiskt realistiska antaganden baserade på empiriska observationer från laborationer och fältstudier. Fokus ligger på hur dessa antaganden påverkar individuella beslut, hantering och offentliga beslut, såväl som hur beteendeekonomisk forskning kan tillämpas inom olika områden av beslutsfattande, till exempel finans.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisningsspråk: Svenska och/eller engelska.
Examination
Examinationen består av
- aktivt deltagande på seminarier, betygsskala: UG
- skriftlig rapport, betygsskala: UV
- opponering, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den skriftliga rapporten.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminarium | 3 hp | U, G |
RAPP | Skriftlig rapport | 3 hp | U, G, VG |
OPPO | Opponering | 1.5 hp | U, G |
Artiklar
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
CourseLiterature | CourseLiterature.pdf |