Ledning och strategiskt personalarbete 3, 30 hp

Strategic Human Resource Management 3, 30 credits

731G18

Huvudområde

Sociologi Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Ulrik Lögdlund

Kursansvarig

Ulrik Lögdlund

Studierektor eller motsvarande

Ulrik Lögdlund

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) HT 2018 201835-201923 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Sociologi, Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete, grundkurs och genomgången Ledning och strategiskt personalarbete, fortsättningskurs med minst 22,5 hp godkända vari Grundläggande vetenskaplig metod 7,5 hp och Projektarbete 7,5 hp ska ingå (motsv).

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva, analysera och kritiskt granska rekryteringsprocessen, kompetensbehov, utveckling av kriterier för bedömning av personal samt olika instrument för urval av personal
- redogöra för samspelet mellan strategiska styrdokument och arbeta med kompetensförsörjning på operativ nivå
- redogöra för vetenskapliga grunder och metodologiska överväganden inom kvalitativt metod
- använda kvalitativa datainsamlingsmetoder och analysstrategier

- i samarbete med andra planera och genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet Human relations and     development

- samla in, analysera och sammanställa data i en egen undersökning

- kritiskt granska, värdera, reflektera och diskutera egen och andras studier

- skriftligt och muntligt presentera och försvara en studie

Kursinnehåll

Personal- och kompetensförsörjning, 7,5 hp
(Supply of Personnel and Competence)
Delkursen behandlar kompetens och kompetensförsörjning mot bakgrund av övergripande tillgång på kompetens i samhället, organisationens visioner, strategier och grundläggande handlingsprogram. I kursen analyseras de viktiga stegen i en rekryteringsprocess där de studerande problematiserar kompetensbehov, kriterier för bedömning av personal samt instrument för urval av medarbetare.


Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp
(Qualitative Research Methods)
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inom kvalitativ metod samt de viktigaste kvalitativa datainsamlingsstrategierna och inslagen i kvalitativ analys.

Uppsats, 15 hp
(Thesis)
Inom delkursen ska de studerande parvis författa en uppsats och därvid utgå från vetenskaplig forskning och teoribildning samt välja för forskningsproblemet relevanta analys- och datainsamlingsmetoder. Uppsatsen ska uppfylla de teoretiska, metodologiska och dispositionsmässiga krav som ställs på nivån. Uppsatsen ska innehålla en reflekterande diskussion samt följa de regler för formalia som handledare och examinator anvisar.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, självständiga arbeten individuellt och i grupp, obligatoriska presentationer av seminarieuppgifter och aktivt deltagande i seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Examinationsformerna är hemskrivning och examination av uppsats. Examination av uppsats innefattar muntlig och skriftlig presentation vid obligatoriska seminarier samt att opponera på annat och försvara eget självständigt arbete. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen och i uppsatsmanualen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteraturlista finns under fliken Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.