Forskningsdesign och metod, 7.5 hp

Research Design and Methods, 7.5 credits

733A66

Huvudområde

Statsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Elin Wihlborg

Kursansvarig

Elin Wihlborg

Studierektor eller motsvarande

Mariana S Gustafsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MSP statsvetenskap, masterprogram 3 (HT 2020) 202034-202038 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Statsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i statsvetenskap

Förkunskapskrav

Kandidatexamen, 180 hp (eller motsv) med huvudområde statsvetenskap, eller annat samhällsvetenskapligt ämne,ex nationalekonomi, företagsekonomi och sociologi.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • redogöra för och använda olika centrala metoder och tillvägagångssätt inom statsvetenskap,
  • redogöra för samt analytiskt och vetenskapsteoretiskt resonera kring vilka för- och nackdelar som är förknippade med alternativa metodologiska angreppssätt
  • reflektera kring sin egen och andras användning av och förhållningssätt till metoder
  • utforma en forskningsdesign.

Kursinnehåll

Inom kursens ram tränas studenterna i att planera och genomföra ett mindre forskningsprojekt, dels att initiera studenternas arbete med en masteruppsats. Under kursen får studenterna träna sin förmåga att välja och använda metoder, men också att kritiskt granska andras metodval. Aspekter som särkilt betonas är formulering av forskningsproblem och forskningsfrågor, förankring av egna studier i tidigare forskning samt användning av olika metodstrategier- och tekniker.

Undervisnings- och arbetsformer

På kursen ges föreläsningar som introducerar och utvecklar kursinnehållet. Föreläsningarna utgör komplement till kurslitteraturen. Seminarierna är obligatoriska och utgör en central del av de studerandes lärprocesser och ger möjligheter att reflektera och gemensamt kritiskt diskutera för att utveckla förhållningssätt och färdigheter. Den studerande förväntas vara väl förberedd inför föreläsningar och ha fullgjort seminarieförberedelserna enligt anvisningar som ges i kursbeskrivningen. Den studerande förväntas tillgodogöra sig kurslitteraturen självständigt och/eller i självorganiserade läsgrupper.

Examination

Kursen examineras löpande genom skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPPT Uppsats-PM 1.5 hp U, G
SEM2 Seminarier 0.5 hp U, G
SEM1 Seminarier 0.5 hp U, G
LABB Laboration 1 hp U, G
EXAM Tentamen 4 hp U, G, VG

Böcker

Alvesson, Mats, Kärreman, Dan, (2012) Kreativ metod : skapa och lösa mysterier. 1. uppl. Malmö : Liber, 2012

ISBN: 9789147097555

Bryman, Alan, (2012) Social research methods. 4. ed. Oxford : Oxford University Press, 2012

ISBN: 9780199588053, 0199588058

Della Porta, Donatella, Keating, Michael, (2008) Approaches and methodologies in the social sciences : a pluralist perspective. Cambridge : Cambridge University Press, 2008

ISBN: 9780521709668, 0521709660, 9780521883221, 0521883229

Murray, Rowena, Verfasser, (2011) How to write a thesis : [Develop good writing habits ; overcome writer's block; understand the assessment process ; get the most from your supervisor]

ISBN: 9780335244287, 9780335244294, 0335244289, 0335244297

Finns också som Elektronisk resurs på LiU bibliotek. Annan liknande litteratur kan komplettera denna.

Artiklar

Artiklar kan tillkomma under kursens gång!

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.