Pedagogik 4, 30 hp
Education 4, 30 credits
734A02
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Cathrine ReineholmKursansvarig
Cathrine ReineholmStudierektor eller motsvarande
Cathrine ReineholmKontaktinformation
Ida Ekström, studievägledare
Åsa Steinvall, Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EFörkunskapskrav
- Godkänd Pedagogik 1 30hp
- Godkänd Pedagogik 2 30hp
- Godkänd Pedagogik 3 30hp
eller
motsvarande pedagogikkurser på grundnivå - Självständigt arbete 15hp på fördjupningsnivå
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utifrån ett problemområde självständigt söka, identifiera och kritiskt granska relevanta vetenskapliga texter inom pedagogikämnet
- sammanställa en skriftlig kunskapsöversikt där nationell och internationell forskning relevant för ett problemområde används på ett självständigt sätt och där den kritiska reflektionen sätts i centrum
- granska och värdera forskningsarbeten
- analysera och kritiskt granska olika vetenskapsteoretiska inriktningar, forskningsmetoder och analysmetoder inom beteende- och samhällsvetenskaplig forskning
- självständigt identifiera, avgränsa, utforma och utföra ett vetenskapligt arbete
- på ett vetenskapligt sätt diskutera och försvara ett vetenskapligt arbete
- kritiskt granska, värdera och diskutera andra relevanta arbeten med vetenskaplig medvetenhet
Kursinnehåll
Kursen omfattar två delkurser:
Teoretisk och metodologisk fördjupningskurs i pedagogik
Inom delkursen fördjupas teoretiska kunskaper med relevans för problemställningar inom pedagogikämnet. I delkursen behandlas formulering av syfte och forskningsproblem liksom kompetenser såsom att söka, läsa och sammanställa vetenskapliga artiklar och avhandlingar som underlag för redogörelse av såväl forskningsläget inom det studerade problemområdet (tidigare forskning) som teoretisk utgångspunkt. Inom delkursen fördjupas vidare metodologiska kunskaper med avseende på pedagogiska problemställningar. Här behandlas fördjupade metoder för insamling, bearbetning, analys och tolkning av data liksom kvalitetsaspekter och etiska aspekter i vetenskapligt arbete.
Magisteruppsats i pedagogik
Inom delkursen tillämpas fördjupade metodologiska och teoretiska kunskaper i ett självständigt uppsatsarbete. Särskild vikt läggs vid frågor som rör ett kritiskt, reflekterande förhållningssätt med hänsyn till vetenskapliga, metodologiska och etiska överväganden. I delkursen ingår även fördjupad diskussion och försvar av uppsatser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, inlämningsuppgifter och handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
Teoretisk och metodologisk fördjupningskurs i pedagogik
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala: UV
- Aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
Magisteruppsats i pedagogik
- Individuellt självständigt arbete, betygsskala: UV
- Framläggning av självständigt arbete, betygsskala: UG
- Opposition, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på det självständiga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TMDE | Teoretisk och metodologisk fördjupningskurs i pedagogik | 15 hp | U, G, VG |
MTIE | Magisteruppsats i pedagogik | 15 hp | U, G, VG |
Böcker
För information om litteratur se LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.